Arkiv
Rom for nye tanker
Fargene og lyset i interiørmaleriene til Harriet Backer reflekterer overgangen fra 1800-tallets realisme til modernismen og har gitt henne en selvskreven plass i norsk kunsthistorie.
Grenseløst porselen
KUNST er i København for å intervjue skulptør og keramiker Louise Hindsgavl som har porselen som sitt uttrykk.
Trær som faller
Hvis ord var kuler, ville Martin Schreiner vært en AG3. Ordene kommer tett, resonnementene er mange, og man vet ikke helt hvordan man skal ta inn den stormen av informasjon som kommer mot en. Temaene dreier rundt naturvitenskap, psykologi, ruspolitikk, selvprogrammering, kunstbransjen, tegning, døden, selvmord og trær. Og kanskje først og fremst trær.
Balkes by
Den gjenoppdagede kunststjernen Peder Balke får stemoderlig behandling på Bymuseet i Oslo.
Organisk eksellense
«Alt er skulptur», uttalte Isamu Noguchi. Sofabordet Noguchi er sannsynligvis hans beste eksempel.
Spørsmålet
Vi har spurt 3 kunstnere dette: Opplever du at det er toleranse for selvlærte kunstnere innad i kunstmiljøet, eller er utdannelse avgjørende for å få respekt og anerkjennelse?
Odd Nerdrum i St. Petersburg
Se video fra da KUNST ble med Odd Nerdrum til Eremitasjen i St. Petersburg.
Det kunsthistoriske misforholdet
Frau im Bild strekker seg fra Munchs syke pikebarn til Mark Quinns samtidige fotorealisme, med navn som Legér, Picasso, og Henry Moore i krokene, og henger strengt tatt bare sammen i subjektet; portrettet av kvinnen.
Forestillingen om ytringsfrihet
Utenfor Nobels Fredssenter kan vi for tiden se et fengende veggmaleri.
– Unknown Numbers er et fremragende eksempel på hva som er verdt å se i verden – og en slående påminnelse om alt som ikke er det.
Hvem er redd for Edvard Munch?
Jeg tror at den kunstopplevelsen nordmenn har til felles er at de har vært på Munchmuseet og sett skrik av Edvard Munch. Dette hårløse, angstfylte vesenet som hyler sin indre redsel utover bildet og utover oss.
Historiefortelleren
– Et maleri, også portrettet, må handle om noe mer enn kun avbildning. Drivkraften er å fortelle historier, helst ladet med følelser, sier Jan-Ove Tuv.
Mykt som leire (Hardt som stål)
«Når man velger et materiale som leire, innebærer det en risiko fra første stund. Men den risken er jeg villig til å ta” sier kunstneren Magne Furuholmen. KUNST har møtt ham i storslåtte omgivelser på Fornebu.
Pushwagner og ville vesten
Vår eneste billedkunstner med rockstjernestatus, Hariton Pushwagner (76), har selvsagt fått sine kicks langs Route 66. Nå skal han tilbake til USA, for første gang på nærmere 30 år.
Å bo i et kunstverk
Elora Hardy driver et av verdens mest spennende arkitektkontorer, men er ingen arkitekt. Kunstneren har derimot klokkertro på bærekraftig design og ideen om at alt er mulig.
Tvangstrøyer og bringebærpsykose
Om hvordan et tidligere sinnssykehus våkner til liv igjen som Christopher Nielsens helt unike kunstprosjekt.
Dyrebare portretter
Fra eldgamle renessanseportretter til Breakfast at Tiffany’s. Det finnes en overveldende mengde kjæledyr i vestlig kunst- og kulturhistorie, men ingenting er tilfeldig når dyr dukker opp i bilder av mennesker.
Berlinguide med kunsttvist
På årets Berlinbiennale kan du se tradisjonelle turistbygg i lys av samtidskunsten. Her vises lik i kjelleren frem, men også det som gjør byen lykkelig.
Hold øye med: Solveig Ane Øksendal
Solveig Ane Øksendal jobber hovedsakelig med figurativ tegning, skulptur og installasjon. Billedspråket hennes balanserer mellom det vakre og det groteske, det tiltrekkende og det frastøtende.
Francis Bacons usynlige rom
Han regnes som en av 1900-tallets største kunstnere. En praktfull utstilling tar opp en av de viktigste, men minst utforskede aspektene ved Francis Bacons maleri; de arkitektoniske, nærmest spøkelsesaktige strukturene som omgir de skrikende, plagede skikkelsene.
Portrettets makt
Hva er egentlig et portrett? En nøktern gjengivelse av ansiktstrekk, eller et møte med en annen? Hva gjør et portrett? Har et portrett makt?