Foto: Rio Helmi

Green Village er bygget i kort avstand til skoleområdet Green School og består av et knippe privateide boliger, alle designet og bygget av Ibuku. Foto: Rio Helmi.

Elora Hardy driver et av verdens mest spennende arkitektkontorer, men er ingen arkitekt. Kunstneren har derimot klokkertro på bærekraftig design og ideen om at alt er mulig.

Da Elora Hardy var liten, tegnet hun drømmeboligen sin, et eventyrhus formet som en sopp. Da moren fikk se tegningen, nøyde hun seg ikke med å henge den opp på veggen slik de fleste andre foreldre kanskje ville gjort. Hun bygget huset. Denne holdningen om at alt er mulig, er en tilnærming kunstneren og designeren har tatt med seg inn i sitt eget arbeid som grunnlegger og kreativ leder for det Bali-baserte arkitekt- og designkontoret Ibuku.

– Målet med Ibuku er å skape en plass til folk hvor de kan leve i et autentisk forhold til naturen. Det gjør vi ved å designe fullt funksjonelle hjem og møbler lagd av naturlige materialer, bygget på en måte som gjør at de integreres i naturen. Ibuku handler om å skape steder hvor det å leve i naturen er å leve med stil, forteller Hardy.

Hardy er oppvokst på Bali, men flyttet etter hvert til USA for å studere kunst. I New York fikk hun seg jobb som mønsterdesigner for det profilerte motehuset Donna Karan, og kunne lenge betrakte resultatet av sin egen kreativitet drapert rundt modeller på catwalken. Hjemme på Bali viet faren og smykkedesigneren John Hardy store deler av tiden sin til å bygge konstruksjoner av bambus, et byggemateriale med lang tradisjon i Asia. Han var inspirert av venninnen og designeren Linda Garland, som på 80-tallet stod i bresjen for å utvikle nye måter å bygge med bambus på.

Ibuku

Millennium Bridge er som en vakker skulptur i de grønne omgivelsene på Bali, og er med sine 23 meter den største bambusbroen i Asia.

Balis Green School ble grunnlagt og bygget av Elora Hardys far, John Hardy, og er utgangspunktet for etableringen av Ibuku. Visjonen var å skape et naturlig og holistisk utdanningsmiljø, som inspirerer til kreativitet, innovasjon og bærekraftig tenking.

Foto: Rio Helmi

Ibuku er opptatt av å designe på lag med bambusmaterialet, noe som ofte utfordrer konvensjonelle arkitektoniske tankesett. Slik ender man gjerne opp med runde dører! Foto: Rio Helmi.

Annonse

Under en av sine turer til barndomsøya ble Hardy møtt med et av farens hjerteprosjekter, Green School; et frodig skoleområde bestående utelukkende av skulpturelle, bærekraftige bambusbygninger. Hardy ble overveldet, og trangen til å jobbe med noe virkelig meningsfullt som hun så lenge hadde kjent på, fant sitt formål. I 2010 forlot hun jetsettlivet i det store eplet til fordel for Bali, hvor hun startet Ibuku.

Ibuku består av et team med designere, arkitekter og ingeniører som utforsker grensesprengende måter å bruke bambus på. Bambus er et sterkt, fleksibelt og fornybart materiale, og er dermed et bærekraftig alternativ til mer tradisjonelle tresorter og andre materialer som ofte benyttes i arkitektur. Behandling med økologiske saltløsninger gir i tillegg et forlenget livsløp, og dermed også varige bygninger.

– Jeg er utrolig begeistret over mulighetene som ligger i å bygge med bambus. Det er rikelige mengder av den, den vokser fort og enkelt og er svært fleksibel. Vi har god samvittighet, og verden blir samtidig renere og vakrere, forklarer Hardy.

Gjennom en god miks av tradisjonelle håndverkstradisjoner og moderne byggekunnskap reiser Ibuku fantastiske konstruksjoner, alt fra privatboliger til hoteller. Mesteparten av arbeidet utføres for hånd, noe som gir hver bygning en særegen signatur. Selskapet har så langt bygget over 50 bambusstrukturer på og rundt Bali, deriblant Green Village. Området består av et knippe luksuriøse privathjem, spesialdesignet for den enkelte eier og bygget i kort avstand til Green School. Ibuku utforsker også mulighetene for å bygge med bambus i områder hvor kaldere klima krever andre typer hensyn.

Foto: Rio Helmi

Privatboligen Sharma Springs er selve kronjuvelen i Ibukus portefølje. Bygningen rommer hele seks etasjer og er inspirert av lotusblomsten. Foto: Rio Helmi.

Elora Hardy er grunnlegger og kreativ leder for arkitektur– og designkontoret Ibuku på Bali. Her er hun sammen med teamet sitt i forbindelse med byggingen av Sharma Springs, en av kontorets over 50 konstruksjoner på den indonesiske øya.

Hardy har ingen arkitektutdannelse, men sørger for å omgi seg med dyktige fagfolk. Og kanskje er det kombinasjonen av kunstutdannelsen og morens evne til å gjøre drømmer til virkelighet som har gitt grobunn til Ibukus mange eventyrlige byggverk.

– Kunstskolen lærte meg å se alt som form, tekstur og tone. Kanskje jeg ser på bygninger som skulpturer hvor de ulike elementene – vevde vegger, hamret kobber og glatt stein – er som ulike strøk, overflater og strukturer. I film er sekvensenes rekkefølge viktig: På samme måte forestiller jeg meg at jeg beveger meg gjennom et hus, hvordan det føles.

I møte med Ibukus bambusbygninger er det som om ordet hus ikke strekker helt til, selv om flere av konstruksjonene er privatboliger. Med buede former, intrikate flettekonstruksjoner og med skreddersydde møbler som også er fremstilt i bambus, fremstår bygningene mer som organiske gesamtkunstwerk som formelig vokser opp av de frodige naturområdene de omkranses av. Ifølge Hardy går estetikk og byggtekniske krav hånd i hånd, men nøkkelen til det kunstneriske uttrykket er den bevisste holdningen om å jobbe med materialet, med bambusen.

– Vi ønsker å følge bambusen slik at sluttresultatet nesten føles som om det har vokst frem av seg selv. Vi ønsker at strukturens stabilitet og styrke skal være intuitiv å forholde seg til, samtidig som den også fremstår høyreist, fantastisk og utrolig. De store, buede takene har en praktisk funksjon, nemlig å holde regnet ute og beskytte for vind, men vi jakter også nøye på den riktige kurven mens vi designer. Og vi følger aktivt opp for å sikre at sluttresultatet er nydelig utført.

Hardy starter dagen med en tur i skogen eller yogatrening før hun spiser frokost mens hun kikker over dagens e-poster. Og som mor til lille baby Nayan tar hun seg alltid tid til en liten lekestund før arbeidsdagen starter for alvor.

Ibuku designer også interiøret i strukturene sine. I likhet med bygningene utformes også møblene i bambus så langt det lar seg gjøre.

– Arbeidsdagen arter seg ofte som en kaotisk strøm av feltbesøk, designdiskusjoner, kundepresentasjoner, besøk til verkstedet vårt for å inspisere testene som lages, og møter om praktiske kontorting. Noen ganger er det fotoopptak for et av prosjektene våre, og kanskje også omvisninger eller intervjuer. Mange dager avsluttes på Bambu Indah for å nyte solnedgangen og en god middag med familien, klienter eller venner, eller en blanding av alt.

Bambu Indah er et boutique bambushotell i Ubud på Bali, initiert av John Hardy og videreutviklet av datteren.

Du har en finger med i de fleste områder av prosessen. Hvilken del liker du best?

– Den konseptuelle fasen. Å føle på landområdet, forstå hvem som skal bruke rommene og hvordan de ønsker å bevege seg. Hvordan interiøret flyter og fungerer. Og selvfølgelig detaljene – glattheten på et rekkverk, nydelige måter å integrere strukturelle elementer i bruken av huset på, og hvordan vi kan kombinere bambus med detaljer i andre materialer.

Men drømmeprosjekter, det har hun ikke.

– Jeg tillater meg selv å begynne å drømme om et prosjekt kun når vi har fått klarsignal til å starte byggingen. Hjertet mitt ville ellers gått i tusen knas om vi ikke fikk muligheten til å gjennomføre prosjektet.

Hvilke håp har du for Ibukus innflytelse på design- og arkitekturfeltet utenfor Indonesia?

– Jeg vil at hele verden skal bevege seg inn på en måte å designe og tenke på som spiller på lag med materialer som vi ikke går tomme for, materialer vi kan dyrke nok av. Det resulterer i nydelige og fantastiske ting, og gjør at barna våre kan være stolte av sin historie og sin verden. Vi er natur. Naturen er inni oss. Det er på tide å lære av dette samspillet, og leve som om livet vårt avhenger av det.