Smykkekunstner Karin Kent. Foto: Tonje Kornelie.
Karin Kent bearbeider det ordløse og skjøre. Tårer fra isbreer som smelter, rester av fuglen som ble fanget, myter om kvinnens biologi som brukes til sosial kontroll.
I sitt atelier i Fredrikstad jobber Kent både med brukervennlige, stilrene smykker i edle metaller og smykker som kunstobjekter. En dyp bekymring for fremtiden kan sies å være en drivkraft i Kents kunstprosjekt, hun formidler et landskap der noe holder på å kollapse, eller allerede har brutt sammen.
– Jeg kjenner på en stor verdenssorg. Alt går for fort og i gal retning. Jeg vil bremse, fange stillheten og refleksjonen. I en bråkete og selvhevdende verden er det kunstneriske rommet den arenaen som fortsatt er lydhør for det skjøre og samtidig dramatiske i samtiden. Et rom som blir stadig viktigere for meg.
Kent arbeider i ulike materialer som metall, grafikk og keramikk. Stadig dukker fuglen opp som symbol og objekt. Vital og levende, sårbar eller død. I serien Fasten your seatbelt, it’s going to hell! ser vi forsølvede fugleskjeletter i et kjede av setebelte. Fuglenes anatomi er eksakt bevart med sine skjøre strukturer:
– Gamlebyen i Fredrikstad er en eldre festningsby, disse fugleskjelettene fant jeg på loftet i den eldste bygningen som er fra slutten av 1600–tallet. I mange år hadde de ligget uberørt, som frosset i dødsøyeblikket da de gav opp å slippe fri. To av fugleskjelettene lå enda presset opp mot vinduet. Det skjøre livet i kombinasjon med bilbeltet handler om det enorme og farlige tempoet. Alt kommer til å bråstoppe på et tidspunkt.
Du reflekterer også det sårbare ved menneskekroppen. Fortell om jomfruhinne-smykkene.
– Jeg var voksen før jeg lærte at jomfruhinnen er en myte. Egentlig snakker vi om en slimhinnefold som kan ha svært variert utseende. Ingen undersøkelse kan egentlig fastslå om noen er jomfru, likevel kan kontrollen, skammen og sanksjonene rundt brutt jomfrudom være store, også i dag. Brosjene viser autentiske variasjonene av slimhinnefolden. Jeg finner dem estetisk vakre, men også sosialt ladet av makt og avmakt.
Hvordan balanserer du din kommersielle smykkelinje med smykkekunsten?
– Hverdagssmykker er basisen i mitt prosjekt, men jeg er en litt introvert person. Jeg har en sterk dragning mot det stille, reflekterende rommet der smykkekunsten blir til og kjenner et stadig tydeligere behov for å fordype meg kunstnerisk. Peke mot bristepunktet.
Karin Kents atelier i Fredrikstad kan besøkes etter avtale.
Virgin or not? Brosje, forgyllet sølv. Foto: Karin Kent.
Tears from a melting glacier. Brosje, sølv. Foto: Karin Kent.
Fasten your seatbelt, it’s going to hell! (2018). Fugleskjelett, sølv, setebelte. Foto: Marianne Høili.