Camilla Prytz

Camilla Prytz fikk forespørsel om å overta Grete Prytz Kittelsens gamle emaljeovn i 2014. Nå viser hun frem sin første emaljekolleksjon på Galleri Fineart 18. oktober. Foto: Emma Sukalic.

Camilla Prytz er verdenskjent for sine populære og originale smykkekolleksjoner i materialene glass, sølv, gull og emalje. Nå har hun satset på emaljen og viser frem sin første emaljekolleksjon Burn Baby Burn, bestående av 100 unike skåler.

Aktuell

Emaljeskålene lanseres hos
Galleri Fineart 18. oktober 2018

– Skålene hører sterkt sammen som gruppe og det kommer til å gjøre vondt å selge ut en og en skål. Egentlig vil jeg beholde alle, men det er viktig å løsrive seg fra egne arbeider. De må leve sitt eget liv nå, forteller Prytz om emaljekolleksjonen som blir lansert på Galleri Fineart 18. oktober.

I forbindelse med arbeidet har Camilla reist ut i verden for å tilegne seg mest mulig kunnskap om emaljefaget. De håndlagede skålene er laget av kobber som er dreiet for hånd, og emaljepulveret er brent på kobberet i tynne lag.

– Mellom hvert lag må arbeidet kjøles ned og legges i syrebad, så jeg jobber gjerne med fem til seks stykker av gangen. Til slutt er det mye etterarbeid med pussing, filing, vasking og gravering. Jeg holder gjerne på i 11-12 timer av gangen, da kommer jeg inn i en veldig bra flyt. Det er full konsentrasjon når jeg jobber med over 800 graders varme i ovnen, jeg står med stoppeklokke og passer på at ingenting tar fyr, forteller Prytz om arbeidet med skålene.

Camilla Prytz

Camilla Prytz vil fortelle historier og gjør dette ved å samarbeide med fotografer. Emaljeskålene har blitt fotografert i Villa Stenersen i Oslo, som er tegnet av arkitekt Arne Korsmo (gift med Grete Prytz Kittelsen 1945-60). Foto: Emma Sukalic.

Annonse

Emaljekunsten ligger til familien

Det er ikke helt tilfeldig at Camilla har valgt å utvikle seg innenfor emaljefaget. I 2014 fikk hun forespørsel om å overta den gamle emaljeovnen til en av Nordens fremste formgivere, Grete Prytz Kittelsen. Grete Prytz var utdannet gullsmed, emaljekunstner og designer.

Forbindelsen mellom de to kvinnelige kunstnerne henger imidlertid litt lenger ut på familietreet – Kittelsens farfar og Camillas oldefar var fettere og drev sammen gullsmedforretningen J. Tostrup i Kristiania.

– Jeg har alltid vært en stor beundrer av hennes arbeider og har samlet på både smykker og emaljekunst som kommer fra familien eller bruktbutikker. Hun var også en sterk kvinne i en mannsdominert tid i norsk designhistorie, forteller Camilla om den tidligere eieren av emaljeovnen.

Med kunstnerstipend fra Kristiansand Kommune og Vest-Agder Fylkeskommune fikk Camilla anledning til å sette i gang det omfattende restaureringsarbeidet av ovnen som skulle vise seg å være et vrak på nesten 1000 kilo. I dag står emaljeovnen på verkstedet til Camilla i Kristiansand, hvor hun selv bor og arbeider.

– Det er med ærefrykt jeg har tatt imot ovnen etter Grete Prytz Kittelsen, og jeg håper å kunne føre både emaljetradisjonen og familietradisjonen videre på min måte. Nå er det min historie som skal skapes i ovnen. Som kunstner har det vært viktig og sunt for meg å re-oppfinne meg selv, og rykke tilbake til start, forteller Prytz.

Som kunstner har det vært viktig og sunt for meg å re-oppfinne meg selv, og rykke tilbake til start.

– Til dette emaljeprosjektet har jeg jobbet sammen med en ung fotograf på 22 år som heter Emma Sukalic. Hun tilfører noe veldig ungt og moderne som dette prosjektet trenger, både fordi det er et gammelt materiale som skal gjenoppstå, og fordi jeg selv begynner å dra på åra, forteller Prytz om fotoshooten i Villa Stenersen.

Camilla Prytz

Camilla har blitt kjent med emaljekunstnere i mange land på den lærerike reisen hun har hatt de siste fire årene. Nå planlegger hun å lage internasjonale workshops på verkstedet sitt i Kristiansand i fremtiden. Foto: Emma Sukalic.

Kunst til salgs

Samler på uvanlige fargekombinasjoner

 Emalje er en flere tusen år gammel kunstform og dekorasjonsteknikk hvor man smelter glasspulver over på metall. Camilla forteller at emalje betyr overflate og at kunstformen kan skape dybde, magiske fargevirkninger og skinnende glamorøse overflater. Med sin første emaljekolleksjon har Camilla valgt å eksperimentere med mye farge, både opake og transparente farger, og samspillet mellom dem.

– Kobberet i bunnen fungerer som et lerret, og det oppstår fine kjemiske reaksjoner mellom metallet og emaljefargene når de varmes opp til over 800 grader. Jeg er en kolorist som samler på uvanlige fargekombinasjoner. Jeg synes også at det er viktig å tilføre noe nytt og moderne til et eldgammelt håndverk, samtidig som man skal se spor av historie. Jeg kaller det samtidsemalje. Jeg holder også på å lære meg gamle emaljeteknikker som cloisonné, champlevé og plique-à-jour. Det er ekstremt pirkete og tidkrevende, så det er nok å lære seg for et helt liv eller to.

Jeg holder også på å lære meg gamle emaljeteknikker som cloisonné, champlevé og plique-à-jour. Det er ekstremt pirkete og tidkrevende, så det er nok å lære seg for et helt liv eller to.

Camilla Prytz

Camilla Prytz

  • Født 30.12.1971 i Oslo, Norge.
  • Asker Kunstskole 1991-93
  • Utdannet glassblåser fra Kosta Boda Glasskole i Sverige 1994.
  • Jobbet i Glasshytta i Stavern 1993-96.
  • Drev eget glassverksted i Oslo 1997-2011.
  • Flyttet til Kristiansand i 2011, og driver idag glassverksted på Odderøya og emaljeverksted i Marvika.
  • Siden 2016 har hun jobbet som glass- og porselensdesigner for Magnor Glassverk.
  • Lanserte den første av mange smykkekolleksjoner i 2001, i materialene glass, sølv, gull og emalje. Smykkene har blitt brukt av prinsesser, fashionistaer og Hollywoodstjerner som Rihanna og Olsen-tvillingene.
  • I 2016 mottok Camilla Prytz Kristiansand Kommunes Kunstnerstipend for etablerte kunstnere, og Vest-Agder Fylkeskommunes Arbeidsstipend for Kunstnere.

Foto: Emma Sukalic.