Facebook pixel

Pedro Gómez-Egaña. Foto: André Gali, Kulturetaten

Én gang i døgnet i 365 dager vil en glasskule senkes ned fra taket på Deichman og lande i hånden på en heldig gjest. Med litt planlegging kan denne gjesten bli deg.

Deichman i Bjørvika har allerede gjort seg gjeldende som et av de viktigste kulturelle møtestedene i Oslo, og ble i år kåret til verdens beste folkebibliotek. Ikke så vanskelig å forstå når man ser den satsingen som blir gjort på nyskapende og nytenkende prosjekter.

– Kunst har fått en naturlig plass hos oss, sier leder for Deichman i Bjørvika, Merete Lie, på pressekonferansen med presentasjon av Deichmans nyeste verk, Inmeridiem. Hun forteller at kunsten virkelig har blitt trykket til brystet av publikum og blitt en naturlig integrert del av bygget og opplevelsen ved å komme hit.

Og Deichman har tatt sin satsing på kunst seriøst. Kulturetaten inviterte seks kunstnere til å bidra med forslag til midlertidige kunstverk med fokus på blant annet teknologi og miljø. Det var colombianske Pedro Gómez-Egaña som ble plukket ut med sitt stedsspesifikke verk Inmeridiem.

– Jeg ville skape et verk som symboliserer de ulike tidsdimensjonene biblioteket inngår i – med tanke på bibliotekets geografiske plassering ved Akerselva og elvas geologiske utvikling gjennom millioner av år, innkapslet i mineralformasjonene i vann og stein, forteller Gómez-Egaña til KUNST.  – Akerselva er en del av Oslos lokalhistorie og menneskene her, som har brukt elva gjennom mange hundre år.

Kulturbyråd Omar Samy Gamal opplever kunstverket Inmeridiem. Foto: Jørgen Rist Holmen, Kulturetaten, Oslo kommune

Selve verket er en glasskule som omslutter en stein fra Akerselva, og den første som fikk den senket ned i hendene, var Kjersti Hovden fra styret i Akerselvas venner. Hun ble fulgt av kunstneren til det tilegnede stedet i biblioteket, hvor fikk hun på seg et headset og ventet mens kulen ble senket ned fra taket.

– Det var en magisk og meditativ opplevelse, forteller en smilende Hovden til KUNST, – og jeg er selvfølgelig glad for at det er en stein fra Akerselva som er med i verket.

Pedro Gómez-Egaña forteller at det er hans egen stemme personen får høre i headsettet under den 10 minutter lange seansen.

– Jeg har blant annet brukt musikken La Partida av den chilenske sangeren Victor Jara, musikk som gjenspeiler min egen barndom i Columbia. I opptaket snakker jeg om tanker og refleksjoner rundt Akerselva, men også rundt elva som et symbol på overgang, og på måten vi både som by og mennesker omformer oss, organiserer oss rundt elva, og den rundt oss.

Opplevelsen settes i en seremoniell ramme, og én gang i døgnet over et helt år vil glasskulen bevege seg fra taket. I hånden til mottakeren vil glasskulen åpne seg og åpenbare en visualisering av bibliotekets geografiske plassering ved Akerselva og gi en helt unik kunstopplevelse.

Pedro Gómez-Egaña (f. 1978) er en colombiansk kunstner som bor og virker i Oslo. Han jobber med skulptur og installasjoner som ofte har en altomfattende og stedspesifikk karakter. Han er også professor i skulptur og installasjon ved Kunsthøgskolen i Oslo.

For å ta del i dette verket kan man forhåndsbestille plass på her

 

 

Foto: André Gali, Kulturetaten

Foto: André Gali, Kulturetaten