Kunstner og skulptur. Foto: Jaquelin Landvik
Den 18. august ble det det siste bidraget til Kistefos skulpturpark avduket. A deadly slumber of all forces er tittelen på det monumentale verket som reflekterer fragmenter av kunstnerens tidligere praksis.
Den er en massiv skulptur men også et maleri. En arkitektonisk collage av bronse og stål, satt sammen gjennom en kubistisk metode. Teknikken minner om puslespillbiter som er brukt til å kreere et tredimensjonalt reisverk. Komponentene er håndmalte, som bruddstykker av tidligere verk. Med andre ord kan skulpturen ses som en kunstnerisk hybrid med åpne referanser, der noen leder tilbake til Ekblads egen verkskatalog.
Ida Ekblad (f.1980) regnes som en av våre mest markante samtidskunstnere. Hennes metoder strekker seg mellom maleri, skulptur, performance, film og poesi. Tydelige inspirasjonskilder er pop- og subkultur, men den sjangeroverskridende stilen åpner også for input av mangakultur, kunst og håndverkstradisjon, gamle mestermalerier samt grafitti-estetikk. A deadly slumber of all forces har dimensjonene 7 x 10 x 5 meter og er kunstnerens største skulptur.
I dag har Ekblad base i hovedstaden. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo (2007) og ved Mountain School of Arts, Los Angeles, USA (2008). Kunstneren har deltatt på Veneziabiennalen både i 2011 og 2017 samt vært representert i en rekke separat- og gruppeutstillinger. Fra et kunsthistorisk perspektiv kan man se influenser av Odilon Redon, Paula Modersohn Becker, Paul Thek, Harriet Backer, Edvard Munch, Florine Stettheimer og Helen Frankenthaler. I sommer viet Kunstnernes Hus i Oslo en stor separatutstilling til Ida Ekblad.
Foto: Vegard Kleven
Nord-Europas største skulpturpark
Kistefos Museum og Skulpturpark ligger en times kjøretur fra Oslo. Her presenterer 45 skulpturer av markante samtidskunstnere, bl.a. Yayoi Kusama, Claes Oldenburg, Olafur Eliasson, Anish Kapoor, Fernando Botero, Jeppe Hein, Tony Cragg, og Elmgreen & Dragset. Museets skulptursamling oppleves i nært samspill med den naturskjønne parken. Parkens museumsbygning The Twist (2019) fremstår som en spektakulært skulptur i seg selv, samtidig som den fungerer som galleri og bro over parkens naturlige stolthet, Randselva.
Stedets historie strekker seg hundre år tilbake til da det gamle tresliperiet virket her. Siden ble industrihistorie til kunstkonsept, i dag er Kistefos Nord-Europas største skulpturpark. Også estetikken til The Twist gir industrielle assosiasjoner. Som byggeklosser, strålkonstruksjoner eller en bjelke.
Ekblad har selv ønsket plasseringen av sin skulptur i skogen, mot inngangen av museumsbygningen. Skulpturens tredimensjonale komposisjon kommuniserer tydelig med den arkitektoniske estetikken i The Twist. Gjennom de ulike årstidene vil Ekblads fargesterke skulptur fremstå med varierende uttrykk i forhold til den naturlige skiftende fargepaletten og stemningen i parken.
Ida Ekblad under avdukningen av skulpturen. Foto: Jaquelin Landvik
Foto: Vegard Kleven
Farger og sommerfuggelvinger
Ekblad anvender sterke farger og abstrakte mønstre i skulpturkomposisjonen. I verkets øverste element brettes flater med blå og hvite striper ut som sommerfuggelvinger. Denne formen var hovedmotivet til et stort triptyk som ble inkludert i Ekblads utstilling BLOOD OPTICS på Museo Tamayo i Mexico City i fjor. Sentralpanelet i triptyket A grain of sulphur in the blood (2018) viser den samme formen og er kjøpt inn av Nasjonalmuseet. I A deadly slumber of all forces blir imidlertid den blå og hvite formen snudd på hodet slik at solen kan kaste lys gjennom de utskårne områdene som finnes i den øvre delen.
Skulpturparken inviterer til en vandring der verkene kan betraktes på varierende avstand og fra ulike vinkler. Ekblads stedsspesifikke skulptur viser varierende og overraskende kontraster, alt etter hvor betrakteren befinner seg i forhold til verket.
Aktuelle utstillinger
I tillegg til skulpturparken presenterer Kistefos disse aktuelle utstillingene:
Liquid Life
Visningsperiode til 17.10.21
En gruppeutstilling som består av verker fra sju internasjonale visuelle kunstnere, samt et lydverk. Fem av verkene er laget spesielt for Kistefos og har ikke tidligere vært vist.
No One Is An Island
Visningsperiode til 17.10.21
Verker fra Christen Sveaas Kunststiftelse, samt flere eksterne lån vises i denne utstillingen som utforsker temaene samfunn, fellesskap, sosio-kulturelle observasjoner og de ulike lagene ved menneskets eksistens som har blitt utfordret gjennom det foregående året.
Foto: Vegard Kleven