Facebook pixel

David Yarrow, Africa

Det skjer noe på galleri Fineart. Noe stort, bokstavelig talt. Til nyåpningen 1. april 2020 utvides virksomheten med eget fotogalleri, restaurant både ute og inne og skjenkebevilling på to plan. Det skal være åpent til midnatt.

Se nettgalleriet til Fineart her

Når man kommer til Tjuvholmen en dag i begynnelsen av oktober, ser det ut som om Galleri Fineart har overtatt verden.

Flerbrukslokalet Skur 13 rett ved bussløyfa er pyntet med gigantiske svarthvitt-fotografier av ville dyr. De er hentet fra David Yarrow-utstillingen på Fineart, der de har solgt Yarrow-bilder for 17 millioner kroner siden åpningen to uker før.

Slike begivenheter begynner å bli noe av et varemerke for galleriet — digre, glitzy og velpubliserte åpninger hvor kunstinteresserte møtes for å se, diskutere og kjøpe kunst. Middagene hos Fineart er blitt ettertraktet og finner sted fire til seks ganger i året.

Spør du en hvilken som helst aktør i Kunst-Norge om å karakterisere Fineart med tre ord, vil «kommersialisme» være ett av dem. Alt er med andre ord som det pleier i kunstverdenen. Alle vil selge, og alle vil samtidig representere «et alternativ til kommersialismen».

Unntatt kanskje disse to. I galleriet i kjelleren, omgitt av digre fotografier av dyr med uleselige blikk, sitter daglig leder Rolf Stavnem sammen med fotograf og gallerist Morten Qvale. De legger ut om de offensive planene for Filipstad brygge 2, men først må vi nesten få vite noe om fortiden.

— Fineart har utviklet seg fra å være noe av en rebell til å bli en tradisjonell aktør, forteller Rolf. — Vi begynte for omtrent 20 år siden som et langt på vei internett-basert kunstgalleri. I 2011 flyttet vi hit til Tjuvholmen, og fra 2014 var vi også fysisk til stede med et stort galleri, da vi utvidet galleriet til underetasjen.

Med 15 ansatte og 2000 kvadratmeter utstillingsplass er dette nå det største privateide galleriet i Skandinavia. De har fremdeles nettsalg og driver nettauksjoner, egen kunstklubb og eget magasin (som du leser i nå).

Hauge. I mars i år stilte Christian Hauge ut sin serie Residence og Impermanence for første gang. I høst ble også serien vist på Fotografiske i Stockholm. 

Duo. Morten Qvale og Rolf Stavnem satser stort på foto fremover

Men så da?

— Vi drives av at ting skjer, sier Rolf. — Det første og kanskje viktigste vi

gjør, er å videreutvikle det arbeidet vi har gjort med foto. 8–10 av de større utstillingene våre har vært fotoutstillinger, men interessen viser at det kunne vært rom for enda mer.

Det er derfor Morten Qvale er firmaets nye ansatte. Han er utdannet innen grafisk bransje og startet magasinet Tique i 1983. Interessen for foto var vekket, og dette ble Mortens bane i livet. Først som motefotograf, og på 1990-tallet begynte han å ta «kunstbilder». I anførselstegn, fordi i Qvales øyne er det ikke noen åpenbar eller skarp grense mellom mote- og kunstfoto. Det siste har svært ofte røtter i det første. Mye av det vi betrakter som fotokunst har utgangspunkt i et kommersielt oppdrag. Når ikke det er tilfelle, er det ofte gjennom kommersielle oppdrag at de beste fotografene har fått sin skolering.

Det første resultatet av Qvale/Fineart-samarbeidet var utstillingen Fame på vårparten. Fame viste et stort utvalg ikoniske portrettfotografier av internasjonale celebriteter, spesielt mange av David Bowie, og motivene trakk en ny type besøkende til galleriet. I høst ble denne utstillingen fulgt opp med Nudes, som besto av 90 aktfotografier fra åtte forskjellige fotografer. Utstillingen ble en suksess med mye mediehalloi, stort besøk og høyt salg.

Tidspunktet er ikke dårlig valgt for å satse stort på foto mer permanent. I midten av oktober avgjorde byrådet at det nye Fotografihuset ikke vil bli bygget på Sukkerbiten i Bjørvika som planlagt, men institusjonen planlegger likevel å åpne dørene innen fem år — hvor det nå blir. Det som en gang var kunstverdenens stebarn i Norge, er i ferd med å skaffe seg både selvtillit og fjordutsikt. Oslo kommer til å bli en by å regne med i kunstfoto-sammenheng.

— Det er en helt annen interesse for fotokunst enn tidligere, mener Rolf Stavnem. — Vi ser en stor bredde i hvem som kjøper foto. For mange er fotografi mer forståelig enn andre former for samtidskunst. Det kan også tenkes at fotografi passer bedre i moderne hjem.

Rolf mener at Fineart i fremtiden kanskje kommer til å ha en andel av fotografiomsetning på 30–40 %.

Men tar ikke alle bilder nå, slik at de kan ramme inn og henge opp sine egne selfier og hva det nå er? Morten Qvale mener at det som foregår er helt omvendt:

— Joda, alle mennesker er fotografer nå. Men det fører til at de blir mer bevisste på kvalitet. Man ser utmerket hva man selv ikke er i nærheten av å kunne få til. Disse bildene av David Yarrow, for eksempel (han peker rundt seg), er fullstendig uoppnåelige for alle, for meg også.

NUDES. I oktober i år viste Fineart gruppeutstillingen NUDES med fotografer som Sante D’Orazio, Ole Marius Fossen, Georg Holz og Russel James. 

På Tjuvholmen er Skur 13 smykket med fotografiene til David Yarrow.

Kunst til salgs

Qvale Galleri på Majorstua er nå lagt ned, men planen er at dette nå skal videreutvikles i fotosatsingen i Fineart-komplekset på Tjuvholmen. Det blir en dedikert satsing på foto med ambisjonsnivå å bli blant de ledende fotogalleriene i Europa, sier Morten.

Så skal det bli restaurant. I disse lokalene har det vært drevet gourmetspisested før, da Sissel Kvello åpnet Acqua i 1998, som blant annet var Kjell Inge Røkkes stambule. De stengte i 2001.

Det nye restaurantkonseptet skal hete Arts og tilby en helt annen type restaurantopplevelse. Kunstopplevelsen skal integreres, blant annet på den måten at spisegjestene tar aperitiffen sin i galleriet. I spisesalen skal det være mye «artspace» med skiftende utstillinger som følger galleriet.

Restauranten får over 100 sitteplasser inne og omtrent like mange på terrassen ute. Der skal det bygges om slik at uteserveringen blir liggende i halvsirkel rundt kunsthuset og får både lunsjsol, ettermiddagssol og kveldssol (når slikt tilbys).

— Vi har ansatt en av Oslos beste kjøkkensjefer, sier Rolf Stavnem. — Det skal ikke handle om luksusmat eller stjerneambisjoner, men gode retter fra fransk og italiensk kjøkken som er priset noenlunde fornuftig. En ordentlig bar skal vi også få plass til, det ligger liksom i tiden. Noe av poenget er at vi får skjenkebevilling i galleridelen også, slik at folk kan flyte litt frem og tilbake. Og alt vil være åpent til midnatt. Det er et gigantkonsept som Norge ikke har sett maken til, egentlig. Vi investerer over 30 millioner i dette.

Det er en fare for at folk kan få så mye å se på at de helt glemmer å spise. Naturlig nok blir det mest snakk om foto med Morten Qvale til stede, og begge røper at ambisjonene er store.

— Planen er å presentere noen av verdens ledende fotokunstnere i årene som kommer. Det er ikke mange som har muligheten til å kjøre så store utstillinger som vi har.

Har de en ønskeliste? Ikke uventet svarer Morten med noen blytunge navn fra «sin» verden:

— Vi arbeider med en stor utstilling med Albert Watsons fotografier. Ellers er Richard Avedon en ønske-utstiller. Og nylig avdøde Peter Lindbergh. Vi burde ha plass til en ordentlig Helmut Newton-manifestasjon også, hvis vi får sjansen.

FAME. I mai arrangerte Qvale og Fineart sin første utstilling sammen, med ikoniske fotografier av noen av verdens mest legendariske fotografer. Her Lennon and Jagger av Ron Galella.