Lost and found. Smykkekunstneren har alltid samlet på skatter hun finner. Foto: Bjørg Jewellery

Indre organer, dyrekranier og ryggrader som smykker. Bjørg Nordli-Mathisen har utfordret smykkeestetikken og erobret verden. Men hvordan bevare den kreative integriteten når ens kunst blir en internasjonal merkevare? 

For Bjørg Nordli-Mathisen (f. 1966) ligger svaret i nord, og i henne selv – det er egentlig samme sak. Smykkekunstneren vokste opp i Harstad. Hver sommer besøkte hun mormor på Senja, en øy med dramatisk natur, som også ligger i Troms. Den unge jenta likte å gå på oppdagelsesferd, studere strukturer og detaljer. I fjæra lette Bjørg etter små skatter som hun samlet i lommene. Skjell, stein og rare små pinner. Hun så hvordan havet endret karakter og temperament, absorberte det skiftende lyset.  

Inne i den mystiske skogen bøyde jenta seg ned mot den mørke skogbunnen og gransket hvordan et kråkeskjelett egentlig er satt sammen. Beinknoklenes finjusterte mekanikk. Nebbets bue. Trist og vakkert. Brutalt og perfekt. 

– Jeg liker det røffe, organiske. Naturlige former. Jeg jobber intuitivt og kompromisser aldri med det jeg selv liker. Naturen i nord er dypt forankret i meg, forteller Bjørg, som igjen har funnet sin base ved havet. Denne gangen ved kysten av Sjælland i Danmark.  

Form og formidling 
Bjørg Jewellery ble etablert i 2004, i dag forhandles smykkene i alle verdensdeler. Bjørgs egen butikk ligger i København, en knapp times kjøretur fra hjemmet og det private verkstedet til smykkekunstneren. Det er travle tider, denne høsten jobbes det med lanseringen av den nye smykkekolleksjonen Kosmos.  

Hall of Mirrors. Smykker med speildetaljer. Foto Bjørg Jewellery

Hvordan ivaretar du skaperkraften oppi alt? 

– Jeg flyttet til Danmark i 2015, og trives godt med en litt skjermet base der jeg kan jobbe kreativt. Jeg har et godt team som tar seg av store deler av driften. Samtidig har jeg mye energi og er effektiv. Jeg jobber med det jeg liker, og er tro mot min indre kreative stemme.  

Bjørg Jewellery har blitt en internasjonal merkevare, og interessen er økende, spesielt i Asia. Innehaveren forteller at bedriften ikke skal vokse for mye, slik at hun mister fokus på det som egentlig er viktig: å få jobbe med form og formidling. 

 Vi har nylig redusert antall forhandlere og visningssteder. Bare beholdt de mest dedikerte, det er noen hundre til sammen. 

Designer og kunstner
Skillelinjen der smykker går fra å være design til kunst, kan være glidende. Ofte regnes smykker som kunst når prosessen dreier mot konseptuelle objekter. Smykkekunsten formidler noe selvstendigen utforskning i materialer. Hos Bjørg finnes både elementer av design, kunsthåndverk og kunst. Hun lager hverdagssmykker og konseptuelle objektsmykker – alltid noe som er mulig å bære på kroppen. 

Presentasjonen av smykkene viser også en glidende overgang fra rene produktbilder til kunstfoto. Ofte formidles en egen historie i bildene eller gjennom korte filmer. Smykkene er da til stede, men ikke i fokus, ofte i et mørkt, makabert eller dystert landskap. Bjørg har selv fotoregi. Hun liker å legge inn referanser til kunsthistorien. 

Promoteringsmateriellet har vært en original måte å entre et kommersielt marked på. Kanskje bidro den sjangeroverskridende presentasjonen til at artister som David Bowie, Madonna, Rihanna og Lady Gaga har latt seg avbilde med Bjørgs organer, knokler, hestehår og røffe nebb i edle metaller. En oppmerksomhet som har bidratt til smykkemerkets internasjonale status. 

Odyssey. Bjørg Nordli-Mathisen begynte å lage smykker ved en tilfeldighet. I dag er Bjørg Jewellery et av verdens mest kjente smykkenavn. Foto: Bjørg Jewellery

Smykke med form som et atomisk menneskehjerte. Grotesk eller vakkert? Foto: Bjørg Jewellery

Fra tekstil til metall 
Hvordan startet Bjørg Jewellery? 

– Jeg jobbet med tekstil i ti år. Lagde ulike kreasjoner og kostymer. Jeg har alltid hatt en sterk kreativ drivkraft. Egentlig hadde jeg tenkt å søke Kunsthøgskolen, men så langt kom jeg aldri. Ting bare skjedde. 

I 2001 flyttet Bjørg til India. Her oppdaget hun andre materialer enn dem hun kjente hjemmefra. Som fargerike edelstener, nye naturmaterialer og teksturer. Plutselig var hun i gang med å lage smykker til seg selv. 

– Det var spennende  og nytt. Jeg har aldri interessert meg for smykker som statussymboler, ikke brukt klassisk pene smykker. Jeg ble den unge jenta igjen, hun som ser og samler skatter. I India ble jeg spesielt fascinert av uslipte edelstener. 

Bjørg knyttet til seg lokale smykkemakere. Lærte noen grunnteknikker og fikk hjelp til å ferdigstille mer kompliserte ideer. Plutselig hadde hun hundre prototyper. Bjørg skjønte at om hun skulle fortsette med dette, måtte hun også få solgt noe. 

Kranglet smykkene inn 
I 2003 reiste Bjørg til London. Med seg hadde hun en koffert full av store smykker med rå edelstener. 

– Jeg kranglet smykkene inn på designerbutikkene Harvey Nichols og Liberty. Sånn, tenkte jeg. Nå er jeg i gang! 

Bjørg snakker raskt og intenst. Det er fullt mulig å se for seg at denne dama kan stille opp med en koffert full av ukjent merkevare og overbevise hvem som helst, uten å blunke. Bjørg formidler ikke tvil.  

I 2004 ble Bjørg Jewellery etablert og lansert i Norge. Smykkene skilte seg ut. Store statementsmykker, røffe former, en litt mekanisk oppbygning.  

Odyssey. Foto: Bjørg Jewellery

«Grotesk og skremmende» 
Bjørg Jewellery ble godt mottatt i Norge, smykkene fikk oppmerksomhet og ble populære. Men da smykkekunstneren lanserte sin variant av hjertesmykket i 2008 – et anatomisk autentisk menneskehjerte i miniatyr, ble det tydelig at Bjørg utfordret smykkets funksjon som pynt. Bjørg ler når hun skal beskrive den begredelige mottakelsen. 

  Hjertet ble oppfattet som grotesk og skremmende. I Norge solgte det nesten ikke i det hele tatt. Jeg syntes hjertet var vakkert og viktig, jeg nektet å ta det ut av sortimentet selv om det ble dårlig mottatt. For meg handlet det om en personlig historie, at min far ble hjerteoperert. Jeg følte at jeg var inne på riktig spor, og fordypet meg videre i det anatomiske istedenfor å tone ned konseptet. Etter hvert lanserte jeg også fuglekranier og ryggrader. 

Du gir ikke opp når du møter motstand? 

Nei, ikke når det jeg gjør kjennes rett. Jeg jobber intuitivt. Det er ikke alltid jeg kan formulere nøyaktig hva jeg driver med midt inne i en prosess. Jeg bare kjenner sterkt at jeg er inne på noe. Det gjør det også lettere å holde fokus i en kreativ prosess.  

 Etter hvert ble det anatomiske hjertet og ryggraden noen av Bjørgs mest ettertraktede smykker, også i Norge.  

Smykkesamarbeid med Bjarne Melgaard 
I 2017 lanserte Bjørg Nordli-Mathisen og billedkunstneren Bjarne Melgaard et samarbeid, den eksklusive smykkekolleksjon A casual pleasure of disappointment. Smykkene ble stilt ut på Gavin Brown-galleriet i New York, Astrup Fearnley Museet i Oslo og Museum ofModern Art i Paris. 

Smykkene er også denne gangen et brukervennlig format. Under visningen i New York var levende minigriser smykkemodeller. Et dyr som ofte opptrer i Melgaards bilder og som også ble til et smykke. 

Hvordan oppsto samarbeidet med Melgaard? 

 Vi møttes tilfeldig i New York på nyttårsaften 2016, vi bodde begge der på den tiden. Jeg visste at Melgaard brukte smykkene mine, og tenkte der og da at det ville vært kult om vi laget smykker sammen. Jeg sa det høyt, og han var enig, så da gjorde vi det.  

Smykkene i samarbeidskolleksjonen er laget av kostbare materialer, kundene er ofte kunstsamlere.  

Smykkene reflekterer først og fremst Melgaards formunivers? 

 Ja, jeg var opptatt av at det skulle være slik. Jeg hadde mine smykker fra før. Skulle vi samarbeide, måtte det handle om å transformere elementer fra Melgaards malerier inn i smykkeformatet. Vi skulle egentlig lage noen få smykker, men prosessen var spennende, det endte opp med en stor smykkeserie.  

Fra samarbeidskolleksjonen Bjørg og Melgaard. Take me Home (2017). Sølv og ametyst og tegning. 

Det perfekte i det uperfekte
Bjørg Jewellery har allerede blitt et så stort konsept at du har begrenset det. Hvordan ser du for deg veien videre?  

– Jeg har mye på lager, rent kunstnerisk. Mange ferdige prototyper som enda ikke er realiserte og vage ideer som jeg gleder meg til å bearbeide. I min siste kolleksjon, Kosmos, har jeg gått enda tydeligere tilbake til røttene i nord, det har vært fint. Jeg kjenner at kreativiteten fremdeles er nært linket til min identitet. Den upolerte naturen overgår egentlig all estetikk. Jeg kommer til å fortsette jakten på det perfekte i det uperfekte.  

White night, black night. Smykker av hestehår. Foto: Bjørg Jewellery.