Jeppe Heins skulptur Veien til stillhet (2016) er laget av nærmere 500 påler i speilaktig børstet stål, og er en populær attraksjon i parken. Strukturen er svært kompleks, særlig under bakken, og tok et år å bygge. Foto: Didrick Stenersen.

 

Ny skulptur, ny utstilling og en smak av Kistefos’ nye kunsthall er noe av det som venter besøkende når museet på Jevnaker åpner for sesongen 27. mai.

Aktuell

Sesongen 2018 på Kistefos-Museet varer fra 27. mai–7. oktober. Skulpturparken er åpen året rundt. For mer informasjon, besøk kistefos.museum.no

Det mangler ikke på nye kunstopplevelser når kulturminister Trine Skei Grande offisielt åpner sesongen 2018 på Kistefos-Museet 27. mai. Skulpturen Face Off (2018) av den amerikanske kunstneren Lynda Benglis skal avdukes, museet åpner den aller første soloutstillingen i Skandinavia av Wilhelm Sasnal, og i det gamle tresliperiet står en ny aktivitetssone for barn klar til å innvies. Fra en publikumsplattform ved Randselva kan også besøkende følge byggearbeidet til det som i 2019 blir museets nye kunsthall. Den skulpturelle strukturen er tegnet av anerkjente Bjarke Ingels Group (BIG) og er på spektakulært vis lagt tvers over elva i et svevende spenn på 60 meter. Arkitektkontoret har også tegnet et helt spesielt, matchende toalettbygg til årets sesongåpning.

– Lite eller stort, når det bygges på Kistefos skal det være skulpturelt, sier Egil Eide, direktør for Kistefos-Museet.

Kistefos-Museet ble opprettet i 1996 på initiativ av Christen Sveaas. Kunstsamleren, investoren og eieren av museet er barnebarnet til Anders Sveaas, som grunnla Kistefos Træsliberi i 1889. Ønsket om å bevare det som i dag er det eneste gjenværende, intakte tresliperiet i Skandinavia, la føringene for plasseringen av skulpturparken, industrimuseet og kunsthallen, som i dag utgjør Kistefos-Museet.

Mens den nye kunsthallen bygges er den gamle fortsatt i bruk. Industrihallen fra 1896 fylles i år med verk av den polske tegneren, maleren og filmskaperen Wilhelm Sasnal (f. 1972). Sasnals bildespråk er grafisk og direkte, og utstillingen Engine viser verk nesten utelukkende hentet fra kunstnerens private samling. Flere av arbeidene stilles også ut for første gang.

– Produksjonen hans er punkete, ubluferdig og direkte. Han jobber hver dag og bruker ofte bilder fra avisen eller sitt personlige liv til sin egen produksjon i en form for bearbeidelse av den visuelle strømmen som kommer inn i livet hans, forklarer kurator Rhea Dall.

– Når man ser verkene hans kjenner man kanskje igjen en egen «doodling», hvordan vi ofte tegner småskisser i hverdagen. Det håper jeg besøkende kan ta med seg. Arbeidene er en tilgang til maleriet, som er umiddelbar og uforbeholden – en tilgang som inviterer alle med.

Sesongens nye utstilling i kunsthallen på Kistefos er viet den polske kunstneren Wilhelm Sasnal, hans første separatutstilling i Skandinavia.

Annonse

Sasnal bor i dag i Krakow, men er oppvokst i industribyen Tarnów. Han har en høy produksjon og omtaler virket sitt som en jobb på lik linje med en industriarbeider. Utstillingsdesignen underbygger den maskinelle tilnærmingen til arbeidet ved hjelp av to heksagonale paviljonger plassert i den rå industrihallen. Strukturene deler opp rommet og gjør at man må jobbe seg gjennom utstillingen på samme måte som Sasnal har jobbet seg gjennom sin egen produksjon. Slik blir også utstillingen en oppdagelsesferd på lik linje med skulpturparken utenfor.

Sasnals kunstnerskap rommer en stadig dialog mellom form og abstraksjon, et spenn som også er beskrivende for Face Off, skulpturparkens nyeste tilskudd. Kunstneren bak, Lynda Benglis (f. 1941), gjorde seg bemerket allerede på slutten av 60-tallet i New York, og var med sine banebrytende verk en kraftfull og innovativ stemme i et ellers mannsdominert amerikansk kunstnermiljø. Arbeidet hennes føyer seg inn i rekken av stedsspesifikke verk i skulpturparken på Kistefos, signert blant andre Jeppe Hein, Tony Cragg og Ilya Kabakov.

For de som er nysgjerrige på kunstverkene og historien bak tresliperiet på Kistefos, tilbyr museet omvisninger for både små og store grupper, forteller utstillingskoordinator Hege Elisabeth Johnsen.

– De fleste skulpturene har en åpen struktur – det er få som har bånd rundt seg, og noen er interaktive. Man kan bruke området her som man ønsker. Ta med en piknikkurv eller spis mat i kafeen vår og gjør en dagstur ut av besøket!, råder Johnsen.

Kistefos-Museet tilbyr omvisninger til små og store grupper, blant annet på det gamle tresliperiet fra 1889. Foto: Didrick Stenersen.

Olafur Eliasson, Viewing machine. Foto Knut Arne Breibrenna

Arkitektene i danske Bjarke Ingels Group har lagt Kistefos-Museets nye kunsthall over Randselva, og binder på den måten galant sammen skulpturparken. Bygget skal stå ferdig sommeren 2019. Illustrasjon: Bjarke Ingels Group