Serien «Pad work» viser enkel thaiboksing og spark på thaiputer, frontkick og lavt/høyt rundspark.
Aktuell
Utstillingen Loose Fit Supertight varer til 29. april. Les mer på format.no
Nils Martin (f.1969) er høyt anerkjent for sin hybridkunst. Ved første øyekast minner verkene hans om popkunstens overfladiskhet, men ser du nærmere oppdager du det tidkrevende kunsthåndverket som ligger bak. Nå er han aktuell med utstillingen Loose Fit Supertight på Galleri Format i Oslo, med fem keramiske verk/serier basert på egne refleksjoner rundt kickboksing og thaiboksing. Arbeidene presenteres som sirkeltrening, hvor hver figur viser terping på én elementære kampsport-teknikk. Kunst har tatt en kulisseprat med Nils Martin rundt prosessen bak utstillingen.
– Hvorfor valgte du kick- og thaiboksing som tema?
– Jeg valgte kampsport som utgangspunkt fordi jeg nettopp hadde begynt å trene kickboksing og thaiboksing igjen etter et 15 års opphold. Erfaringen med å gå tilbake til den samme gamle bakgårdsgymmen ga inspirasjonen til utstillingen. I starten gjorde jeg meg opp en del tanker om bli eldre i en ganske intens treningssituasjon (jeg nærmer meg 50 år), hvor folk på det meste var 30 år yngre. Dessuten liker jeg momentet av selvpåført fare med kampsport, det er en fin metafor for at man er på hugget, at man holder stand og takler press.
– Hvordan foregikk arbeidsprosessen?
– Alle arbeidene ble modellert i leire. Deretter helte jeg flytende porselen over.
Når arbeidene var tørre, råbrente jeg dem og tegnet på motivene med oksydblyant (derfor skal tegneunderlaget helst være porselen), som så brennes på høy temperatur. Deretter påførte jeg akrylfarger og lakk, før jeg til slutt polerte arbeidene med rubbing, polish og bilvoks.
– Er det viktig at publikum har en kontekst når de opplever kunsten din?
– Det er egentlig ikke så nøye, selv om det er viktig for meg at det er en kontekst. Arbeidene er tenkt å fungere lagvis: Første opplevelsen skal helst være en wow-faktor, få publikum til å syntes at det er kult. Så, hvis de blir interesserte, oppdager de at alt har sin sammenheng, som her hvor alt handler om kampsport. Vil de gå ennå dypere, kan de til slutt fundere på hva det hele betyr. I skulpturserien «Pad work» reflekterer jeg rundt hvordan figurene holder stand med store sparkeputer, mot de energiske angriperne. I keramikkarbeidene «Save Our Souls» debatterer jeg voldsaspektet ved å lære kampteknikker, hvor boksepadsene blir et S.O.S-symbol.
Har du noen kommende prosjekter du kan fortelle om?
– I august skal jeg delta på Chart Design i København. Samtidig jobber jeg mot utstillingen «Momentum» på CLAY Keramikkmuseum i Danmark neste år, som skal vise internasjonal samtidskeramikk.
Serien «Save Our Souls» er elementær boksetrening med pads: Rette salg, hook og uppercut.