– Når du setter den streken i treet, så blir den jo der – i et oljemaleri er det alltid en vei tilbake. Så jeg gjorde mange av platene ferdig før jeg kom til trykkeriet. Jeg er jo vant til å jobbe med former og relieffer fra maleriene mine. Men her må jeg la jernet være blyanten, sier Knudsen.

Når billedkunstner Cathrine Knudsen lager tresnitt, er det naturen som får spille hovedrollen både over og under trykksverten.

Annonse

Cathrine Knudsen har gjennom hele sin karriere fortsatt å utfordre seg selv som kunstner og designer. Selv om det er sine store oljemalerier i duse farger hun er mest kjent for, har hun hele tiden jobbet parallelt med ulike grafiske metoder. Hun startet med litografier for mange år siden, og dro til Barcelona for å utforske og jobbe med dyptrykk. Nå har hun altså tatt fatt i en av de eldste trykketeknikkene for bilder; nemlig tresnittet.

– Hvorfor tresnitt? spør KUNST, der vi møter henne på en cafe på Aker Brygge i Oslo.

Cathrine holder godt rundt den store tekoppen og smiler.

– Jeg liker godt å jobbe røft, så tresnittet passer i grunnen veldig fint med det uttrykket jeg vil få frem i bildene mine. Jeg er tiltrukket av den naturlige taktiliteten i treplatene som tilfører nytt liv til bildene. Hun ler: – Og så liker jeg godt å stå med stikksag og skjære ut former, skjære i treplatene og valse maling, det er nytt og spennende.

Hun tenker seg om.

– Jeg har også vært inne i en personlig prosess som har gjort at jeg føler meg sterkere og tryggere. Og det vises nok også i disse tresnittene. Fargene har blitt sterkere, formene er forenklet og har kanskje fått en ny sikkerhet. Men det har likevel vært viktig for meg å beholde en slags varhet i uttrykket, en følsomhet kanskje. Jeg har rett og slett blitt moden for å tørre litt mer, stole på mitt eget uttrykk, utfordre meg selv kunstnerisk og med det også turt å gå ned til de helt elementære formene. Enkelt og tydelig.

Knudsen trykker tresnittene sine hos Trafo kunstproduksjon i Asker. Her er trykker Ellen Edminson i gang med et av bildene.

– Hvordan er motivene denne gangen?

– Jeg er glad i naturen og slutter aldri å la meg inspirere av den, så motivene kretser rundt lønneblader, løv og vannliljeblader i disse fem verkene. Mange av motivene henter jeg fra egne bilder der jeg forenkler elementer fra et maleri, gjør det røffere og lar det få leve sitt eget liv med alle de nye strukturer og fargenyanser tresnittet byr på.

– Det er første gang du jobber med tresnitt hvordan har opplevelsen vært?

– Hehe – ganske utfordrende! Det er jo helt nytt og til tider ganske frustrerende. Så det har vært en modningsprosess med bratt læringskurve. Men likevel er materialet noe jeg kjenner nettopp fordi jeg har malt så mange av maleriene mine på treplater. Det har vært kjempelærerikt, og jeg har vært gjennom mange prosesser som jeg kan ta med meg tilbake. Jeg vet at de sterke fargene kommer til å bli med meg tilbake til atelieret og sette sine spor på maleriene mine når jeg er ferdig her. Og dessuten var det så inspirerende å jobbe på Trafo og trykkeriet til Magne Furuholmen.

– Jeg hadde allerede bestemt meg for å begynne å bruke en sterkere fargepalett, altså, men det falt litt på plass da jeg kom opp på Trafo.

– Hvor går veien videre etter dette?

– Det blir flere tresnitt. Flere motiver. Jeg jobber med malerier til separatutstilling hos Galleri Soon fra 7. juli – samme dag åpner jeg også utstilling med grafikk, hvor selvfølgelig de nye tresnittene skal med, på Galleri Nyhuus i Gvarv i Telemark. Jeg er også allerede i gang med malerier til separatutstilling hos Fineart i mars neste år. Så nå jobber jeg med et røffere uttrykk, går utenfor komfortsonen. Utfordrer meg selv og lar det nye og modigere bli en del av meg. Og mer glede i uttrykket! Hun tenker seg om. – Ja, mer glede!

Vakkert spill og farge på bakplaten.

– Motivene blir mer stilistiske når man jobber med tresnitt. Jeg er jo ikke så glad i pirk, og trives best når jeg kan jobbe litt røft. Det er viktig at alt ikke skal være så planlagt.

Det er mange steg før man har det ferdige resultatet.

– Jeg elsker strukturen og de overraskelsene tresnittet gir, sier Knudsen. – Se på denne streken her, for eksempel: Den skulle jo egentlig ikke være der, men så gled jernet og lagde en litt lengre strek i treet enn tenkt. Hun ser på motivet – Jeg synes den er blitt en viktig del av bildet.

Stillhet II.

Flytende III.