Kitty Kielland – Fri luft
Stavanger kunstmuseum, 2017, bokmål
Pioneren og friluftsmaleren Kitty L. Kielland (1843–1914) er blant Norges mest betydningsfulle kunstnere fra 1800-tallet. Hun er mest kjent for å male det utilgjengelige jærlandskapet, og var den som introduserte nyromantikken i norsk kunst. Hun skildret torvmyrer, lyngheier, åkrer, sandstrender, hav og skyer – alltid med oppmerksomheten rettet mot himmelen over det vidstrakte jærlandskapet. Kielland eksperimenterte tidlig med store formater i friluft under krevende værforhold. I tillegg til å male var Kielland en uredd samfunnsdebattant som skrev artikler, avisinnlegg og noveller om kunst, moral og kvinnesak. Hun var dessuten én av stifterne av Norsk Kvinnesaksforening i 1884. Både tekstene og maleriene hennes gjenspeiler den pågående samfunnsendringen: industrialisering, urbanisering, demokratisering, nasjonal selvstendighet og begynnende kvinnefrigjøring. Med pensel og penn tok hun seg frem på mennenes arena og krevde sin plass. Selv om hun er mest kjent som friluftsmaler, var Kielland faktisk først ute med å male interiørportretter basert på friluftmaleriets prinsipper samt å anse skissen som et selvstendig kunstverk. Kitty Kielland var imidlertid ikke den eneste med kunstnerblod i familien; hun hadde et nært forhold til lillebror og forfatter Alexander Kielland.
Allerede da Kielland levde, ble hun skrevet inn i kunsthistorien, og arbeidene hennes er representert i de største norske kunstmuseene. Likevel er det aldri blitt utgitt en oeuvre-katalog over hennes kunstnerskap. Kitty Kielland – Fri luft utgis i forbindelse med historiens mest omfattende Kitty Kielland-utstilling i Stavanger kunstmuseum, med Lillehammer Kunstmuseum og Haugar Vestfold Kunstmuseum som samarbeidspartnere. Denne boka løfter fram verk fra hele hennes kunstnerkarriere, parallelt med å fortelle hennes private historie. Boka er rikt illustrert med både historiske fotografier og Kiellands egne verk.
Gruppe 5 – Kunsten å bygge et bilde
Trondheim kunstmuseum, 2017, bokmål
Gruppe 5 var et kunstnerfellesskap som eksisterte i Trondheim i perioden 1961–1970. Femtallet sto for de fem billedkunstnerne som utgjorde dette arbeids- og utstillingsfellesskapet: Håkon Bleken, Halvdan Ljøsne, Lars Tiller, Roar Wold og Ramon Isern, alle ansatt ved arkitektavdelingen ved Norges tekniske høgskole i Trondheim. Dannelsen av Gruppe 5 var sannsynligvis det første forsøket etter andre verdenskrig på å utvikle et kraftsentrum for billedkunsten utenfor Oslo. Nå, snart 50 år etter gruppas oppløsning, undersøker denne boka hva gruppa sto for og hvilken betydning den egentlig har hatt. Kunstnerne har utvilsomt hatt stor innflytelse på nordisk kunstliv som forkjempere både for modernismen og for kunstnerens vilkår i de fremvoksende velferdsstatene. Medlemmene i gruppa visste godt hvordan det var å ikke komme til dekket bord: De måtte kjempe for å få gehør for det abstrakte maleriet i et klima som i dag framstår som absurd skeptisk. Boka gis ut i forbindelse med en utstilling med samme navn.
Egon Schiele: The Complete Paintings, 1909–1918 (Box Edition)
Taschen, 2017, engelsk
Til tross for at den australske kunstneren Egon Schiele (1890–1918) kun ble 28 år, rakk han å bane en turbulent vei for den ekspresjonistiske stilen. Med sine forvridde linjer og kropper og en eksplisitt erotikk gjorde han opprør og provoserte datidens etablerte stil. Fortsatt lar enkelte seg provosere av hans selvportretterende og nakne kunst. I denne XXL-boka foreligger en helt ny oversikt over hans malerier fra tidsrommet 1909–1918, til sammen 221 kunstverk. Her ser vi hvordan Schiele forlot klassisk figurasjon til fordel for den forvrengte og overdrevne stilen, som gnistrer av følelsesmessig og seksuell ærlighet. Forkrøplete lemmer, kantede kropper og sykelig hud framstiller kroppen som et angstfengsel. Samtidig er maleriene sterkt seksuelt ladet gjennom hans detaljerte gjengivelse av kjønnsorganer, onani og lesbisk sex. Boka inneholder også biografisk stoff samt Schieles egne skrifter og dikt. Å kunne lese kunstnerens egne skrifter gir en intim tilgang til ideene bak hans arbeid. Det viser også hvorfor kunstnere som Francis Bacon, Otto Muehl og David Bowie har latt seg inspirere av hans verk og videreført arven etter ham.
Arne Lindaas – Edens have og andre synder
Form Forlag, 2017, bokmål
Arne Lindaas (1924–2011), grafiker, maler og skulptør, ble født i en tid da industrien var i full utvikling. Norge økte importen av kunstneriske varer fra utlandet, noe som medførte dårligere kår for norske kunsthåndverkere. De klarte ikke lenger å levere god nok kvalitet på varene, og Statens håndverks- og kunstindustriskole innså at de måtte profesjonalisere utdannelsestilbudet for å møte tidens krav. Og det var her Arne Lindaas fikk skoleplass i 1943. Hans arbeider ble raskt lagt merke til, og i 1949 ble han ansatt som Magnor Glassverks første designer. I løpet av sin karriere designet han ryer, leker, glass og vaser. Dessuten malte han bilder og lagde grafikk og skulpturer. Han er også formgiveren bak hverdagstingene våre, skatter som dagens retrosamlere blir lykkelige over å finne. I dag selges skulpturene hans på auksjoner i USA. Denne første biografien om Arne Lindaas er en illustrert reise gjennom en grenseoverskridende karriere i kunst, brukskunst og design. Men den er også et oversiktlig og morsomt blikk på norsk design fra 1950- til 1970-tallet.
The Fairy Tales of the Brothers Grimm
Taschen, 2017, engelsk
De første eventyrene til brødrene Grimm ble utgitt i 1812. Etter hvert som årene gikk, kom flere til, og i 1857 bestod samlingen deres av hele 200 fortellinger. På den tiden hadde de også skjønt nytten av illustrasjoner, en jobb lillebror og kunstner Ludwig Emil Grimm ble tildelt. Etter hvert som trykkekunsten stadig ble forbedret og illustrerte bøker fikk stor popularitet, kom også eventyrene ut med illustrasjoner av ulike kunstnere. Det spesielle med denne analogien er et nytt visuelt univers, hvor vintage-illustrasjoner er blandet med flunkende nye silhuett-tegninger, og resultatet blir en magisk dans over sidene. Hvert eventyr introduseres med en flunkende ny silhuett-tegning fra en håndplukket kunstner, og sammen med de originale illustrasjonene kommer klassikere som Snøhvit, Askepott, Rapunzel og Hans og Grete virkelig til sin rett på en ny måte. Ikke bare er det forfriskende for oss voksne, som tross alt har vokst opp med disse eventyrene, men det er også et modig valg, i og med at brødrene Grimms eventyr står oppført i Unescos minneregister som en viktig del av vår kulturhistorie. Faktisk er disse eventyrene den mest leste samlingen etter Bibelen. The Fairy Tales of the Brothers Grimm inneholder til sammen 14 av Grimms mest elskede eventyr, og illustrasjonene er laget av en håndplukket blanding av nye og kjente illustratører, som Kay Nielsen, Walter Crane og Viktor Paul Mohn. Bokas forord hedrer kulturarven etter brødrene Grimm, og hvert eventyr innledes med en kort introduksjon.