I 40 år har den lille, superkreative italienske mannen Eugenio Perazza hatt en visjon for alle produktene som leveres fra kontoret hans MAGIS utenfor Venezia: Å alltid tilføre designbransjen noe nytt, enten det er et nytt materiale, en ny form eller en ny kombinasjon av materialer. Utfra denne tankegangen har det komme blant annet flyvende tepper og rare sitte-dyr til barna og barokke plastmøbler, en snurrebasslignende krakk og smijerns – og skinnkolleksjon til den voksne målgruppen. MAGIS har blitt en designbedrift designere over hele verden streber etter å jobbe for, der hvert produkt utvikles gjennom 2-3 år!
«For Magis, design isn’t so much the conception of a chair, a table, a lamp, or a car as the thought process and business culture that guides a company through its own journey, earning it the distinctions that give it its strength.»
– Fordelen med MAGIS-visjon er at de ikke har en fabrikk knyttet til seg; de har et team på 40 mennesker som jobber med design og funksjon, men står fritt til å velge leverandør av materialene. Håndverket er en nøkkel her. I den siste kolleksjonen har de derfor brukt tradisjonell smijern og en smed, sammen med en skinnprodusent. Hvert produkt har sin unike reise fra A til Å i forhold til design, funksjon og materiale, der mye av hemmeligheten ligger i å benytte lokale håndverkere og kompetanse i Nord-Italia. Hvert objekt er 100 % italiensk, men 85 % eksporteres over hele verden, forteller Marius Norseth i NEXT LEVEL DESIGN som er MAGIS importør i Norge, til KUNST.
Han peker på de siste produktene i serien Officina av Ronan & Erwan Bouroullec; en smijernslysestake og elegant sofa i skinn med smijernsben. Hver sammensveising er gjort for hånd, og i kolleksjonen er det referanser tilbake både til middelalderkirkekunst og middelalderstol-design, så vel som linjene og designet fra den rene Bahaus-stilen og klassisk italiensk design. På pulten hans står objektet Ettore av Konstantin Grcic:
– MAGIS var 40 år i fjord, og lanserte et muldyr i støpejern, som de mener står for alt MAGIS er: Det tunge jernet viser til tyngden og tradisjonelt materiale, formen er nesten abstrakt, og kan bli det betrakteren ønsket det skal være. Objektet fungerer som dørstopper, pyntegjenstand eller en bokstøtte. Men et muldyr, fortalte de meg, er det eneste dyret i verden som ikke kan reprodusere seg selv, men er en krysning av esel og hest. Det kan altså ikke få barn med et annet muldyr. Og slik er MAGIS også, de skal aldri reproduser seg selv!
Officina tree.
Proust.
Big designers think little
Like ved den enormt tunge sofaen, står den lette klassiske stolen Spun designet av Thomas Heatherwick, som minner og en gigantisk snurrebass, og som igjen viser bredden i MAGIS produksjon. Setter du deg oppe i, snurrer du rund uten å velte, selv om det føles som om tyngdekraften dytter deg over ende hele veien, inntil du faktisk tør å stole på stolen og nyter leken ved å sitte der. En ingeniør- og designkunst av ypperste klasse, laget i en tradisjonell dreie-tre-teknikk. Under taket henger dekor elementene Cloud, og i en krok står den berømte barnekolleksjonen til MAGIS, Me Too, med hundeformen Puppy, fuglen Dodo, stolene Little Big som vokser med barnet, teltet Nido du kan gjemme deg i og det flygende teppe som gynger under deg. Mottoet bak Me Too er: big designers think little. Micol Fagotto hos MAGIS forteller om firmaets historie og tilblivelsen av den unike barnekolleksjonen til KUNST:
– Magis ble startet i 1976 av Eugenio Perazza. Han er nå godt over 70 år, og løper ennå rundt som en liten gutt i det 98 000 kvm store studioet utenfor Venezia, i Torre di Mosto, og lager støy og ablegøyer. Barnekolleksjonen var hans idé. Da han skulle kjøpe en pult til barnebarnet sitt i 2004, fant han ikke en pult som hun kunne ha over tid, eller en pult han likte designet på. Designernes oppgave i Me Too-kolleksjonen er å se verden gjennom barns øyne: Stødige, lette stoler, gyngedyr som er umulig å ødelegge, steder å gjemme seg, flyvende tepper og underlige figurer, senger og hyller i moduler som kan bygges sammen som leker, dyr til å leke med eller kun til dekor, hus å bygge og bo i; en fargerik, happy verden. Dermed ble Me Too født.
– Og nå er MAGIS på museer også?
– MAGIS leverer design til hjem, offentlige rom, barn – og har nå også blitt endel av den fastesamlingen på MoMA i New York, Victoria and Albert Museum i London, og Centre Pompidou i Paris, avslutter Fagotto fra Italia.
Puppy.
Norske designere hos MAGIS i 2014
MAGIS har en lang skryteliste av designere som har jobbet for seg: Stefano Giovannoni, Jasper Morrison, Konstantin Grcic, Ronan & Erwan Bouroullec, Marc Newson, Ron Arad, Naoto Fukasawa, Marcel Wanders, Philippe Starck, Zaha Hadid og Thomas Heatherwick. I 2014 lanserte MAGIS den høye, elegante stol-krakken Tibu, signert de norske designeren Torbjørn Anderssen & Espen Voll. De to mennene er utdannet fra Kunstakademiet i Bergen og Oslo. I 2000 ble de en del av Norway Says, og i 2009 startet de gruppen Anderssen & Voll, der de har levert design innen tekstil, bordgjenstander, lys, møbler og elektronikk.
– Magis jobber med merkevareutvikling på en annen måte enn alle andre merkevarer vi jobber med. Det vanlige måten å jobbe på er å ha klare indikatorer på hva som er eksponenter/bærere av merkevareinnholdet og hva som ikke er det (formspråk, farger, materialer og til dels også type produktkategori). Det samlende innholdet i Magis er derimot at et hvert nytt prosjekt får lov til å utvide rammene for hva Magis kan være. Derfor stilles det strenge krav til innovasjonsgrad og det unike i idéene. Som gamlefar Perazza sier:»If you want to make a pretty chair, go somewhere else. A new chair for Magis has to kill all the (excisting) chair in Magis», forteller Anderssen til KUNST:
– Hvordan kan et designfirma overleve ved å ha så stort fokus på invasjon og nytekning?
– Dette betinges av flere faktorer, men en er at Magis er 100% familie-eid og drevet framover av de progressive idéene til én person: Eugenio Perazza. Dette er en eierform som står i kontrast til merkevarer som er helt eller delvis eid av investeringskapital. Magis holder også til i regionen Veneto. Møbelindustrien i dette området er av nyere dato enn de ærverdige «gamle» mere-varene som er etablert rundt Milano. I Veneto finnes det et vell av teknisk avanserte underleverandører innom alle tenkelige produksjonsteknologier. At Magis
støtter seg på disse framfor å eie egne produksjonsmidler, gjør at de kan skifte helt fritt mellom materialteknologier og stadig være i endring og utvikling, noe vi designere setter stor pris på!
Ettore.
Tibu.