Vakkert, men sykt. Marie Halds fotoserie fra Polen er en del av utstillingen Shifting Boundaries på Nobels Fredssenter. (Foto: Marie Hald)
Jentene i fotografiene til Marie Hald poserer ikke. De er syltynne, men de er ikke fotomodeller. Bildene er vakre, men skremmende.
– Jeg leker med estetikken i bildene, forklarer Marie Hald. -De ser vakre ut, men i virkeligheten er det jo sykt, det man ser.
I flere dager bodde den prisbelønte, danske fotografen et i bokollektiv for jenter med spiseforstyrrelser i den lille byen Malawa sør i Polen. Alle dagene var like, og bygget opp rundt måltidene. Etter at de hadde spist, måtte jentene sitte ved bordet i en time. De fikk ikke reise seg for å gå på toalettet. De satt og snakket, løste kryssord og ventet, mens de sloss mot kroppens trang til å bli kvitt maten de nettopp hadde spist. Rundt dem var Marie Hald med sitt kamera.
– Man skulle tro at disse jentene ville synes det var ubehagelig å bli fotografert. Men de stilte opp uten blygsel, og var med på ideen om at dette prosjektet kunne bety noe i kampen mot sykdommen deres. De følte at fotografiene ga dem en stemme, sier Hald.
Marie Hald poserer foran fotografiene sine, som for tiden vises på Nobels Fredssenter, som del av utstillingen Shifting Boundaries.
Foto: Johannes Granseth / Nobels Fredssenter.
Kvinner og kropp er ikke noe nytt tema for Marie Hald. I 2013 vant hun Årets pressefoto i Danmark med et bilde hun tok av en prostituert kvinne som hadde sex med en kunde. Hald er opptatt av skjønnhetspresset unge jenter utsettes for verden over, og hvordan jakten på det perfekte blir en besettelse for mange.
– Da jeg snakket med de unge jentene i Polen slo det meg at mange av dem ikke var klar over at det idealet de traktet etter, de syltynne fotomodellene de ser i media, ikke engang er ekte.
I høst vises fotografiene til Marie Hald på Nobels Fredssenter som en del av utstillingen Shifting Boundaries. Sammen med elleve andre europeiske fotografer er hun valgt ut til å være med på European Photo Exhibition Award – EPEA – som arrangeres for tredje gang. Fotografene får tildelt et felles tema, som de alle tolker på ulike måter. Mens mange av fotografene har valgt å fokusere på fysiske grenser, grenser mellom nasjoner og grenser mellom by og land, valgte Hald å utforske grensene vi har inne i oss.
– I mitt arbeid fokuserer jeg på følelser, derfor var det naturlig for meg å gripe fatt i psykologiske grenser. Fordi de er syke, klarer ikke disse jentene å se sine egne grenser. Mens kriger raser over hele verden og land kriger mot hverandre med soldater og våpen er det en stadig større gruppe av unge mennesker som kjemper en helt annen krig. De kjemper en krig mot seg selv.
Utstillingen Shifting Boundaries vises på Nobels Fredssenter fra 16. september 2017 til 28. januar 2018. EPEA er initiert og finansiert av stiftelsen Fritt Ord og tilsvarende stiftelser i Tyskland, Italia og Frankrike.