Elmgren & Dragset, Lowered Goals, 2012. Mixed Media (Nylon thread, steel, paint), variable dimensions. Courtesy of Nordic Contemporary Art Collection – NOCO and Vestfossen Kunstlaboratorium.

Kunstopplevelsene blir garantert mangfoldige og sterke når noen av landets beste utstillingssteder åpner for sesongen. Vi har tatt en nærmere kikk på sommerprogrammet til Vestfossen Kunstlaboratorium, Blaafarveværket og Kistefos-Museet.

Vestfossen Kunstlaboratorium

Nordic Contemporary Art Collection, Synnøve Anker Aurdal og Thomas Houseago
Sesong: 6. mai – 1. oktober 2017

Pulsen på nordisk samtidskunst
IF YOU DON’T LIKE ART, GOODBYE, FUCK OFF, GO HOME… er den klare beskjeden i tittelen på årets utstilling i hovedbygningen på Vestfossen Kunstlaboratorium. Dette er første gang den private samlingen NoCo (Nordic Contemporary Art Collection) vises i sin helhet. Samlingen ble bygget opp over en toårsperiode (2013-15) av kunsthistoriker Göran Christenson, som har lang erfaring med kunstsamling, blant annet fra sine 25 år som direktør ved Malmö Konstmuseum. NoCo består i dag av 80 verk fra 38 kunstnere, alle fra de nordiske landene, og som allerede er høyt respektert på den internasjonale kunstscenen. Fra Norge finner vi blant andre Sandra Vaka Olsen, Fredrik Værslev, Tiril Hasselknippe og ikke så overraskende, Bjarne Melgaard. Spørsmålet Vestfossen Kunstlaboratorium stiller, er om en slik samling kan gi oss et større bilde av hva som rører seg i samtidskunsten. Er det i det hele tatt mulig å få øye på, i den samme tiden kunsten lages? Kanskje, kanskje ikke.

Tekstilkunstnerens papirarbeider
Synnøve Anker Aurdal (1908 – 2000) er først og fremst kjent som en av Norges fremste tekstilkunstnere. Ved sin bortgang etterlot hun seg også et hjem fullt av papirarbeider og denne samlingen skal nå vises i Utstillingshallen på Vestfossen Kunstlaboratorium. Anker Aurdal jobbet alltid med tegning som verktøy når hun utviklet nye motiver, som et fritt og direkte virkemiddel, i motsetning til den tidkrevende veven. Utstillingen Synnøve Anker Aurdal. I fortsettelsen vil belyse veien fra idé til ferdig kunstverk, og sette spørsmål ved hvilken rolle kunstnerens egen prosess har når kunst bedømmes. Kanskje vi finner noen svar. Det blir uansett interessant å se forarbeidene til denne kunstnerens fantastiske billedvev.

Britisk skulptør
På Galleri Star presenterer Morten Viskum et knippe tidlige tegninger og skulpturer av den britiske kunstneren Thomas Houseago (f. 1972). Houseago er kjent for sine refleksjoner over menneskekroppen i monumentale skulpturer, spekket med referanser til kunst- og kulturhistorien. Skulpturene har ofte en massiv fremtoning, men på grunn av materialene kunstneren jobber med, som gips, strie, tre og tørket leire, fremstår de likevel skjøre, nesten sårbare der de ruver over betrakteren. Materialene fungerer også som en katalysator for nye fortellinger om menneskekroppen og dette motivets historie, og i arbeidene som vises på Vestfossen Kunstlaboratorium denne sommeren, skal vi få se den spede begynnelsen på disse fortellingene.

www.vestfossen.com

Superflex, Letter_to_Superflex, 14 January 2008. Blue Neon, 151 x 114 cm. Courtesy of Nordic Contemporary Art Collection – NOCO and Vestfossen Kunstlaboratorium.

Danilo Stankovic, I Vargimma, 2013. Olje på lerret, 200 x 160 cm. Courtesy of Nordic Contemporary Art Collection – NOCO and Vestfossen Kunstlaboratorium.

Blaafarveværket  

Drømmen om en hage, Marit Roland og Storm P.
Sesong: 13. mai – 24. september 2017

Nordiske hagemotiver
I år feirer Blaafarveværket førti år med utstillinger og i anledning jubileet byr de på en utstilling som garantert vil trekke horder av besøkende. Temaet for sommerens utstilling er skildringer av hager i kunst fra Norge, Danmark, Finland og Sverige, laget av noen av de største nordiske malerne fra midten av 1800-tallet til begynnelsen av 1900-tallet. Utstillingen blir en anledning til å studere hvordan kunstnere fanget lyset og fargene i de fire svært forskjellige årstidene vi har her lengst nord i Europa. Men også hager slik de var den gangen de ble malt, fra store herskapelige lysthager, til vinterhager, prestehager og små private hager. Blant de 41 kunstnerne som presenteres, er finske Pekka Halonen som vant priser for tomatene han dyrket i hagen sin ved Tuusula, vår egen Nikolai Astrup som plantet over 300 epletrær ved Sognefjorden, danske Anna Ancher som fanget det idylliske nordiske sommerlyset i sin hage på Skagen og svenske Carl Larsson som malte familien og vakre blomster i hagen på Sundborn.

Installasjon i papir
I tømmerlåven på Nyfossum skal Marit Roland (f. 1981) lage en installasjon av flere hundre kilo papir, som i store, sammenhengende bevegelser flytter seg fra rom til rom. Roland har bakgrunn i klassisk figurativ tegning og arbeider med en serie installasjoner kalt Paper Drawings som utfordrer den tradisjonelle tegnestreken. I disse installasjonene er papiret ikke lenger en flate å tegne på, men et materiale å tegne med. Basert på det vi tidligere har sett av Roland – store, vakre, skulpturelle verk i papir, tror vi at denne utstillingen blir helt nødvendig å få med seg.

Humoristisk strek
Årets utstilling på Kittelsen-museet vil ganske sikkert trekke smilebåndene i riktig retning. Danske Robert Storm Pedersen (1882 – 1949), bedre kjent som Storm P., er kjent for sin satiriske og humoristiske strek. Han produserte mer enn 60 000 tegninger i løpet av livet, i tillegg til oljemalerier og akvareller. Og det var spesielt livet i småbyen Storm P. tok for seg i sine spøkefulle motiver. Storm P. var også svært inspirert av Theodor Kittelsen, og sommerens utstilling er et samarbeid mellom Kittelsen-museet og Storm P. Museet i Danmark.

www.blaa.no/

Ferdinand von Wright: Haminanlaks trädgård, 1856–57 (Beskåret) Foto: Blaafarveværket

Installasjon i papir av Marit Roland. Foto: Blaafarveværket

 

Kistefos-Museet

Louise Bourgeois og skulptur av Ilya Kabakov
Sesong: 21. mai – 8. oktober 2017

Fransk ikon
I år er det ingen ringere enn den verdenskjente franske kunstneren Louise Bourgeois (1911 – 2010) som presenteres i Kunsthallen på Kistefos-Museet. Utstillingen med tittelen Human Nature: Doing, Undoing and Redoing er kuratert av danske Luise Faurschou, og lover et eksepsjonelt innblikk i Bourgeois’ livslange undersøkelse av menneskets grunnleggende forhold. Utstillingskoordinator Hege Elisabeth Johnsen skriver til KUNST at “utstillingen forteller om den reisen vi alle må gjennomgå når våre liv forandres og på forskjellige vis rives fra hverandre – og hvordan vi deretter vokser sammen igjen. Akkurat som naturens rytme, hvor forfall og amputasjon fører til gjenvekst og frodighet.

Ny skulptur
Tradisjonen tro vil det også i år avdukes en ny skulptur i parken til Kistefos-museet, og denne gangen er skulpturen laget av den russisk-amerikanske kunstneren Ilya Kabakov (f. 1933). Kabakov ble født i den tidligere ukrainske sosialistiske sovjetrepublikk, men har siden 90-tallet bodd og arbeidet på Long Island i New York. Han har markert seg som en sentral konseptkunstner med installasjoner og malerier, der han observerer og reflekterer rundt den menneskelige virkeligheten, ofte med utgangspunkt i minnene fra det gamle Sovjet. Det nye tilskuddet i skulpturparken vil ifølge museet bli gitt en idyllisk plassering i umiddelbar nærhet til Randselva, men detaljene rundt verket ellers forblir hemmelig frem til åpningsdagen 21. mai.

www.kistefos.museum.no

Louise Bourgeois, TOPIARY, 2005. Bronse, silver nitrate patina, 29,5 x 10,8 x 8,9 cm. Collection The Easton Foundation. Art © The Easton Foundation/BONO, Oslo 2017. Foto: Christopher Burke

Louise Bourgeois, NATURE STUDY, 1984. Støpt i gummi 2000. Rosa gummi, 76,2 x 48,3 x 38,1 cm. Faurschou Foundation. Art © The Easton Foundation/BONO, Oslo 2017. Foto: Christopher Burke.

Louise Bourgeois, ARCHED FIGURE, 1993. Bronse, tekstil og tre, 116,8 x 193 x 99,1 cm. Collection Louise Bourgeois Trust. Art © The Easton Foundation/BONO, Oslo 2017. Foto: Christopher Burke