Ferrari 330 LMB 1963 Front
Han har portrettert ikoniske modeller av Porsche, Jaguar og Ferrari og sett hypermoderne Formel 1-biler konkurrere i Monaco og Le Mans. Morten Qvales nye bilder tar oss med til racerbilenes verden før og nå.
Aktuell
Morten Qvale
Icons
24. jan –23. feb 2025
Fineart Oslo
Fotograf Morten Qvale har vært opptatt av racerbiler siden guttedagene.
– Det var ikke bilrace på TV i Norge da jeg var ung, sier han, i kontrast til den store interessen en Netflix-serie om Formel 1 har skapt hos både menn og kvinner de siste årene.
– Men vi kjøpte magasiner der vi leste om bilene og sjåførene. Jeg husker alle navnene og at det var livsfarlig å kjøre disse bilene. De gikk vanvittig fort og hadde ingen særlig sikkerhet. Sjåførene var på en måte gladiatorer.
– Samlet du også på sånne små Matchbox-biler?
– Ja, og Corgi Toys og Dinky Toys, svarer Qvale, som er født i 1957.
Fascinasjonen for stilfulle kjøretøy har fulgt ham hele veien fra lekebilene på 60-tallet til de hypermoderne Formel 1-bilene han reiser utenlands for å se.
Anledningen for å snakke om biler med en av Norges mest anerkjente fotografer er utstillingen Racing Cars i galleri Fineart Oslo.
Qvale har holdt på med prosjektet i om lag tre år, og utstillingen i januar blir stor. Samtidig er dette noe han kommer til å utvikle videre over flere år.
– Det handler om å få tak i biler med historie, sier han. Men sånt tar tid. Både å oppdage, innhente tillatelser, reise, fotografere og redigere.
– Hva fikk deg til å gå i gang med et prosjekt som dette?
– Det har nok kvernet i meg og vært planlagt lenge. Jeg har en Jaguar E-type 69, en bil med veldig fine former. Den fotograferte jeg i studio for mange år siden, og bildet ble fort utsolgt, forteller Qvale.
Utstillingen hans går tett på de gamle racerbilenes vakre former, samtidig som den skildrer miljø og historie rundt motorsporten.
Former, kropper og landskap har for øvrig fulgt Qvales fotokunst i alle år. Han har blant annet jobbet mye med bygninger, byer og gater, og hatt stor suksess med det.
– Når jeg fotograferer landskap, bruker jeg ofte veldig mange eksponeringer for at bildene skal bli detaljrike. Dette har jeg nå overført til serien med racerbiler ved at jeg fotograferer samme landskap flere ganger og setter det sammen. Dermed vises flere biler i bildet enn de som faktisk kjørte der samtidig.
Gessle og Ferrari
Inspirasjon og konkrete biler å fotografere finner han oftest gjennom å reise utenlands til store billøp, festivaler og museer, og besøk hos private samlere.
– Man får noen bekjentskaper her og der, sier Qvale.
En kontakt han har hatt gjennom flere år, er Per Gessle. Den svenske musikeren og artisten, kjent fra Gyllene Tider og Roxette, er både en stor foto- og bilentusiast. Han har etablert et av Sveriges største gallerier for fotokunst i Halmstad, på den svenske sørvestkysten. Der finner vi også hans «Joyride Car Collection», som inneholder en rekke ikoniske Ferrari-modeller.
– Han har blant annet en Formel 1-bil som Kimi Räikkönen vant Formel 1-mesterskapet med i 2007. Den fotograferte jeg på hans lille museum, forteller Qvale.
Det første året han var i gang med racerbil-prosjektet, reiste han kun til Monaco. Nå peiler han seg hvert år inn på 4–5 store billøp, og har tidligere i år besøkt Goodwood i England, Mille Miglia i Italia og Rudskogen i Rakkestad. Planen er også at vinterens utstilling skal ha med noen helt nye bilder fra Formel 1-løpet Las Vegas Grand Prix i november.
Da han var i Le Mans i fjor og opplevde det tradisjonsrike billøpet der, hadde også Porsche 75-årsjubileum. Gjennom noen gode kontakter fikk han tatt bildet Pit Stop Le Mans fra Porsches VIP lounge.
– Le Mans er store greier, poengterer han.
– En halv million mennesker ser bilracet der de 24 timene det varer.
Porsche 911 Nostalgy
Porsche på isen
Qvale henter fram et bilde med tittelen Porsche 911 Nostalgy, som han tok i den østerrikske byen Zell am See der det årlig arrangeres et billøp på is.
– Dette bildet er faktisk blitt veldig populært. Sikkert som et hyttebilde for mange siden bilen har ski og kjelke på taket, kommenterer han, før han viser et annet bilde.
– Her er den norskbygde bilen som var med i isracet. Porsche 917, i karbon. En vanvittig bil, sier Qvale om vidunderet som ble bygget av ingeniør og Porsche-entusiast Knut Markegård i Hemsedal.
– Jeg har også tatt noen bilder av Bentley-biler fra 1920-tallet. Under det historiske billøpet i Monaco annethvert år står de oppstilt sammen med andre klenodier fra den tiden.
Han har også besøkt Porsche-museet i Stuttgart og fotografert der.
– Det krever litt å lage portrett av en gammel Porsche i løpet av en dag. Jeg kunne gjerne vært der lenger, for de har masse biler. Bare i kjelleren er det 900 biler vi ikke ser, forteller Qvale.
– Mercedes og Ferrari har tilsvarende museer. Ja, alle de store bilmerkene har det, legger han til.
Vinnerbilen til Surtees
– Da jeg i høst var på Goodwood, som er en stor festival i England, fotograferte jeg en 1965 Ferrari, en Formel 1-bil som John Surtees ble verdensmester i. Han var en råtass, som også ble verdensmester på motorsykkel.
Etter å ha fotografert vinnerbilen til Surtees har Qvale blitt invitert til det amerikanske museet der den hører hjemme, Barber Vintage Motorsports Museum, vest for Atlanta.
Det er imidlertid ikke slik at den norske fotografen henger med arrangørene og de store stjernene på internasjonale bilstevner. Nei, han reiser som nysgjerrig og observant kunstfotograf, og opplever at det er blitt både vanskeligere og dyrere å få akkreditering på Formel 1-løp.
– Du må liksom være innafor for å komme inn, erfarer han.
– Har du noen favoritter blant alle disse bilene du har tatt eller planlegger å ta bilde av?
– Jaguar og Ferrari hadde mange fantastisk vakre biler på 50- og 60-tallet. Spesielt Jaguar C-type og D-type. Og E-type, selvfølgelig. Det samme med Ferrari 250 GTO og 330 LMB, sier fotografen som kan sine racerbilnavn.
Le Mans Porsche 963 Pit Stop
Hva er kvalitet?
Det var etter mange år innen mote og reklame og som gründer og redaktør av magasinet Tique at Morten Qvale i 1999 valgte å ta fotograferingen i en mer kunstnerisk retning. Hans første separatutstilling Shot in a Tent foregikk under filmfestivalen i Haugesund i 2000. Tittelen refererte til det sorte teltet der han hadde fotografert 30 portretter under festivalen året før.
Etter å ha etablert Qvale Galleri på Majorstua i 2013 og arbeidet med fotokunst der i noen år ble han spurt om å bygge opp en større fotoavdeling hos galleri Fineart.
– Det gjorde jeg og har vært happy med det, samtidig som jeg kan holde på med mine egne ting, sier han.
– Jeg er veldig opptatt av det klassiske fotografiet og at det er kvalitet i det vi gjør. Og hva er kvalitet? Jo, for meg er det godt håndverk, bra komposisjon og at det gir deg noe.
Noe annet som er viktig for Qvale, både som fotograf og formidler, er respekten for at mennesker som investerer i et bilde, skal ha det på veggen og like det. Ja, kanskje bli litt glad i det også.
– For mange kunstnere kan det noen ganger gå litt fort i svingene. Men til syvende og sist må det være en kvalitet der. Du kan ta hundre bilder, men så er bare noen av dem interessante. Sånn er det med alle internasjonale fotografer og malere. Du klarer ikke å lage gull av gråstein hele tiden. Alle verk kan ikke bli like fine, og heldigvis har vi mennesker forskjellig smak.