Gjennom astronauter, avatarer og språklige symboler tar Brendan Murphy (f. 1971) steget ut i ukjent landskap. På sin oppdagelsesferd i blant annet verdensrommet utforsker kunstneren det indre og grunnleggende i mennesket.
Aktuell
Brendan Murphy
Complete Control
13.–26. juni 2024
Fineart Oslo
Fra sitt studio i Miami har Murphy skapt et univers av skulpturer, karakterer og malerier som har gjort ham til et ettertraktet navn som samtidskunstner. I tillegg til å være innkjøpt av offentlige aktører, er Murphys verk i en rekke kjente samleres eie, som Serena Williams, Larry Page og Ryan Gosling. Skulpturene hans dukker også opp som offentlig utsmykning stadig nye steder rundt omkring på kloden. Som for eksempel den nesten 7 meter høye astronauten som inntok Oslo og Aker brygge i 2023.
Mystikk, nysgjerrighet og glede
Romfarerne i høyglanspolert metall kommer gående, dansende eller svevende i møte med sitt publikum. De tar plass og er prangende, med en entusiastisk letthet som bare vektløshetens fysiske lover kan understreke. Ofte er draktene dekorert med håndskrevne ord og symboler. Karakterene er dynamiske, nysgjerrige og på konstant oppdagelsesreise, men også omgitt av mystikk. Astronaut-skulpturene utstråler samtidig en reservasjon mot sine omgivelser, alltid beskyttet av romdrakten og hjelmen slik at de aldri kan møte blikket til dem de møter på sin ferd.
Men først og fremst oser Brendan Murphys verk av overskudd. Energi, lek og glede. Bamse-skulpturene, som også er storskala metallfigurer, vitner om en grunnleggende varme for det menneskelige. Det barnlige, nysgjerrige og sårbare. Behovene til det lille mennesket som må erfare omsorg og fellesskap for å kunne vokse.
Fra utstillingen hos Fineart Oslo
Brendan Murphy reflekterer samtiden på en måte som publikum tilsynelatende ikke kan få nok av. Til tross for at det å bli kunstner langt fra var noen klar plan for ham selv:
– Jeg jobbet mange år i finansbransjen, men kjente stadig sterkere på trangen til å skape gjennom kreative prosesser. Etter hvert flyttet jeg til New York og startet med å utforske mitt eget kunstneriske uttrykk. Jeg var heldig å komme under veiledning av dyktige malere som Erich Fischl, David Salle og Ross Bleckner. Disse ble mentorer som på hver sin måte har bidratt til å forme mitt kunstneriske uttrykk.
Astronauter, avatarer og positiv energi
I 2021 grunnla kunstneren sitt Boonji Spacemen Project og utviklet avatarer av astronautene som han til nå hadde skapt gjennom maleriske og skulpturelle figurer. En avatar er en virtuell representasjon – en karakter eller et bilde som kan benyttes i internettbaserte spill, som profilbilder eller symboler på nett.
Gjennom å entre det elektroniske universet nådde kunstneren helt nye plattformer, publikumsgrupper og uvanlige forum for kunst. Avatarene solgte svært godt, og Murphy befestet seg som en kommersiell superstjerne. En samtidskunstner som jobbet gjennom moderne kanaler på en banebrytende måte.
– Hva handler Boonji Spacemen-prosjektet om?
– Jeg er fascinert av det ukjente. Galaksen og verdensrommet er en metafor på dette, og astronautene blir dermed tilbakevendende karakterer i arbeidet mitt. Ordet Boonji betyr positiv energi, avledet fra kreativitet. Boonji Spaceman-serien handler om å omfavne det ukjente og våge å ta det neste steget.
Kunstneren forklarer at han under prosessen med prosjektet har utviklet spesifikke karakterer. For eksempel er Captein Boonji en leder som styrer ut fra kjærlighetens iboende kraft:
– Kapteinen bruker glede, smil og lykke som superkraft for å gjøre det umulige mulig. Under hans kommando er alle velkommen. Kapteinen inkluderer og gir individene rundt seg mot til å drømme.
Frozen with Desires
Skulpturen Frozen with Desires viser en astronaut dekket av 6200 diamanter med en total vekt på 517 karat. En skikkelse som både er svært tiltrekkende og eksklusiv med sitt visir dekket av diamanter, men også distansert fra nær kontakt med andre gjennom et skjold av klodens sterkeste materiale. Verket kan ses som en refleksjon over dobbeltheten i det som både er tiltrekkende og utilnærmelig, nært og uoppnåelig.
Vi ba kunstneren selv beskrive sitt kunstneriske prosjekt:
– Arbeidet mitt handler om det grunnleggende menneskelige. Metoden er å benytte meg av signaturformer, ord eller referanser som reflekterer alle de komplekse følelsene og erfaringene rundt det å være til.
Bearbeiding og søken
Dette skriftlige språket som går igjen i flere av Murphys verk, kan minne om en slags ordsky. En brainstorming rundt temaer og fenomener.
Kan du fortelle om ditt forhold til skriftspråket?
– Ordene representerer prosessen med å sortere følelser og erfaringer for å få grep om egne drømmer. Jeg tror det er ligger et allment menneskelig behov i å bearbeide ens indre for å forstå hvem man er og hva man lengter etter. Prosessen krever at vi håndterer fortiden, analyserer fremtiden og våger å forholde oss til det ubehagelige i det ukjente. Formlene og symbolene jeg bruker, er ofte gjenkjennelige referanser, som for eksempel det gylne snitt.
Du er opptatt av det allmenne i den menneskelige eksistensen. Men hvordan opplever du det å dele ditt personlige kunstneriske uttrykk med omverdenen?
– Å dele er det sentrale her. Jeg tror ikke noen kreative individer bare drives av trangen til å skape, men også av lengselen etter å dele arbeidet med andre. For meg er drømmen å opparbeide et globalt publikum, selv om jeg prøver å ikke fokusere på dette under selve prosessen med å skape. Å reise skulpturer i det offentlige rom er noe jeg opplever som utrolig givende, fordi dette er kunst som deles med et større publikum og når mennesker i deres dagligliv.
Murphy mener at alle bør ha tilgang til kunstopplevelser, siden kunst fungerer som et viktig speil av tilværelsen. Vår felles menneskelighet:
– Det jeg virkelig setter høyest med kunstens potensial, er at kunst kan skape uventede opplevelser og fellesskap. Spesielt er dette viktig i urolige tider, siden fremtiden alltid er et åpent kapittel.
The thinking Spaceman
Antlers
Wide Open
Suksess utenfor komfortsonen
Brendan Murphy har oppnådd stor suksess og omtales som en av samtidens mest vellykkede kunstnere i internasjonal sammenheng. Vi spør kunstneren om hvordan fremgangen påvirker arbeidet hans:
– Det er hyggelig å oppleve anerkjennelse, men kunstnerens utfordring er å alltid presse seg videre, ut av egen komfortsone. Helt uavhengig av gode eller dårlige kritikker. I løpet av de siste ti årene har jeg tilbrakt ufattelig mange timer med intenst arbeid i eget studio. Jeg synes begrepet suksess er vanskelig å definere, siden mitt prosjekt uansett handler om å sprenge grenser. Jeg lever og arbeider hele tiden på grensen til det ukomfortable. Et krevende, men helt nødvendig ubehag når målet er å realisere det som i utgangspunktet kjennes umulig.
Hva kan publikum forvente å møte i din utstilling hos Fineart?
– Jeg håper at det norske publikummet vil oppleve og tolke mine verk i lys av den konteksten de selv bringer inn i galleriet. Nemlig livet og virkeligheten slik den fortoner seg for den enkelte som lever i Norge i dag.