Facebook pixel

 

Foto: Agnete Brun

Som journalist og forfatter har hun skapt og formidlet kultur til det norske folk i en årrekke. Hege Duckert har vært kulturredaktør i Dagbladet, kulturredaktør i NRK og har skrevet flere sakprosabøker. Ikke minst har hun løftet interessante kvinneliv frem i lyset med Mitt grådige hjerte – fire kvinneportretter (2009), Norsk kvinnehistorie (2021) og årets ferske biografi Katti Anker Møller. Å bestemme over livet. Også innen musikk, film og teater har Duckert briljert med sin kunnskap og formidling, men forholdet hennes til billedkunst vet vi mindre om. Så vi spør:

Hvilken utstilling og hvilket galleri/museum besøkte du sist?
– Alice Neel på MUNCH. Den utstillingen ble jeg helt oppslukt av. Særlig gjorde maleriet Childbirth inntrykk; ett av de første i vestlig kunsthistorie som viser en kvinne som føder. Hun er svett, opphovnet og matt av smerte.

Du har opplevd stor suksess med samtlige av dine bøker om unike kvinners liv, kan vi vente oss en biografi om en kvinnelig kunstner fra deg?
– Jeg leter etter historier om kvinner som er overbegavet og undervurdert, og dem er jo kunstfeltet fullt av. Så ja, kanskje det?

Hvilken kunstner fra hele kunsthistorien skulle du gjerne delt en flaske vin med?
– Frida Kahlo. Henne har jeg vært opptatt av hele livet, og det sjenerer meg ikke at motivene hennes også finnes på kjøleskapsmagneter. Vi skulle snakket om kropp, politikk og iscenesettelse – og om kjærlighet. Men jeg tror det måtte vært tequila i flasken.

Finnes det kunstverk du ennå ikke har fått sett, men som du har lyst til å oppleve?
– Ja, de aller fleste kunstverk har jeg ennå ikke sett, så her er mulighetene uendelige. Jeg er villig til å reise langt for å finne en kirke med en Caravaggio.

Skal kunst fortsatt provosere? Eller er provokasjonen blitt litt passé?
– Personlig er jeg mer ute etter å bli rystet, enn å bli provosert.

Du er en skribent som synes å ha et talent for å fange det essensielle i epokene du forteller om. Er det noe spesielt du har merket deg i kunstverdenen som du tror vil bli stående som symbol for vår tid?
– Oi, den var vanskelig. Kanskje forholdet vårt til naturen, at vi både opphøyer og ødelegger den?

Hva slags kunst har du selv på veggen?
– Mest foto og tegninger. Med bakgrunn fra avis, og erfaring fra å jobbe tett sammen med både fotografer og tegnere, er jeg fascinert av selve håndverket. Dessuten har det norske kunstfotografiet utviklet seg voldsomt i min levetid, og blitt veldig spennende.

Har du møtt en kunstner som har gjort et uutslettelig inntrykk på deg?
– Jeg intervjuet for mange år siden Jan Groth, som fortalte om hvordan han gang på gang tegnet en strek i håp om å få den til å dirre. Han jaktet alltid på det samme motivet, men opplevde at det stadig flyttet seg vekk fra ham.

Hvilken nålevende kunstner ville du hyret for å lage en akt av deg?
– Vanessa Baird. Hun ville neppe forskjønnet kroppen, men kanskje fanget sjelen.

Høsten er en travel tid for dere forfattere, er det noe nytt fra deg denne bokhøsten?
– Ja, jeg har akkurat utgitt biografien «Katti Anker Møller. Å bestemme over livet», om kvinnesakspioneren som ga kvinner kropp i det offentlige rom. Boken har et sjeldent vakkert portrett på omslaget, malt av Asta Nørregaard. Hun hadde atelier vegg i vegg med Harriet Backer, og man kan se henne som modell på flere av Backers malerier i Nasjonalmuseet. Et fun fact er at Asta Nørregaard malte sine mannsportretter i olje, men brukte pastellkritt på kvinner. Det gjorde dem nesten gjennomskinnelige og fikk ansiktene deres til å lyse.