Facebook pixel

Stranger’s Eye en av to separatutstillinger som utgjør sommerutstillingen på Kunstnernes Hus. Foto: Uli Holz / Kunstnernes Hus

Hva: Sommerutstilling: Stranger’s Eye av Ragna Bley og Hullet i veggen av Kim Hiorthøy
Hvor: Overlyssalene i Kunstnernes Hus
Når: 3. juni – 7. august

Kunstnernes Hus er i seg selv er verdt en tur, bare for å oppleve Per Kroghs ærverdige takmaleri om kunstnerskapets tre faser. Nå er det Ragna Bley og Kim Hiorthøys verk som stilles ut i Overlyssalene – to vidt forskjellige utstillinger i hver sin sal.   

Første møte med Sommerutstillingen er to verk av Ragna Bley etter oppstigningen til den brede trappen opp til Overlyssalen. Bleys verk fungerer som en forlengelse av Kroghs maleri fra 1932.  

Separatutstillingen på Kunstnernes Hus er Bleys foreløpig største her til lands. Stranger’s Eye har tidligere stått utstilt på Malmö Konsthall, men er kuratert på nytt i Kunstnernes hus i samarbeid med kunstneren og Malmö Konsthall.  

I Stranger’s Eye henger ingen bilder på veggen, men massive lerret er spent diagonalt gjennom den store, luftige salen. Verkene står rygg mot rygg, linduk mot PVC-duk – duse bakgrunner og fargerike motiv, og publikum kan bevege seg sirkulært rundt verkene. En spesiell kunstopplevelse som løfter frem rommets arkitektur.  Lyset som faller ned gjennom glasstaket, fremhever verkene, men også det slående sorte marmorgulvet med hvite årer.  

Det er ingen tvil om at dette er Ragna Bley sine bilder. I sitt kunstnerskap utforsker hun fargenes transparent – et uendelig spill på farge, form og komposisjon. Bleys teknikk er slående. Med emaljering- og akrylmaling skaper hun fargerike, organiske motiver – som løftes frem fra en dus bakgrunn. Motivene kan minne om strandskjell i sommersolen, slik fargene gløder og subtilt glir inn i hverandre.  

I den andre salen har Kim Hiorthøy bygget en liten, underlig by. Hiorthøys Hullet i veggen er nettopp dette – hull i veggen. Kunstneren har fått lov til å borre et hull tvers gjennom Kunstnernes hus – og en frisk sommerbris trekker inn fra en stor boks i trefinér. Gjennom et hull i veggen kan vi titte ut på sommerdagen, selv om et stort tre blokkerer mesteparten av utsikten.  

Trefiner dominerer denne utstillingen. Lukten av nytt treverk er slående når jeg entrer Overlyssalen. Inngangen også delvis er dekket av trefinér, så inngangen også er blitt et hull i veggen. Det store åpne rommet er malt kritthvitt for anledningen.  

En blanding av høye tårn og små, enkle installasjoner i trefinér er spredt rundt om i rommet. Lukten og synet kan gir fjerne assosiasjoner til hytte eller hjem. Treverket er ubehandlet og årringene står frem som eneste dekorasjon – utenom små tegninger kunstneren har hengt opp i kroker og rom.  

Hiorthøy utforsker i denne utstillingen rommet – hva om vi hadde hatt et rom uten funksjon eller anvendelse? Gjennomgående i installasjonene er tittehull, så vi kan observere rommets betydning i et annet perspektiv.  

Utstillingen er snedig og spennende utført. Hullet i veggen sier noe viktig om hvordan vi forholder oss til rom. Likevel får jeg følelsen av å være et barn på oppdagelsesferd igjen, når jeg går rundt i trefinérjungelen.  

I et lite rom mellom de to salene er et subtilt samarbeid mellom Hiorthøy og Bley. Et lavt firkantet verk i trefinér, og to fargerike små kvadratiske malerier av Bley henger litt skjult på en av veggene.  

Rommet har ingen annen funksjon enn å se dette kunstneriske innslaget, og går på den måten i dialog med begge utstillingene. Kurator ved Kunstnernes Hus, Ida Kierulf, forteller at samarbeidet ble initiert av kunstnerne selv, på forespørsel av Hiorthøy.  

Kim Hiorthøy har utmerket seg som en multikunstner, og uttrykkene hans varierer fra filmformat, til billedkunst – til musikk. Kunstnerskapet hans er på mange måter udefinerbart og mangslungent. Kim Hiorthøy er derfor en å holde øye med – om så bare for å la seg fascinere av hans tilnærming til nye ideer. 

Sommerutstillingen på Kunstnernes Hus er en gave til alle som sørger over juli-stengte gallerier. Sommerutstillingen er verdt å få med seg – Ragna Bley og Kim Hiorthøy er begge under 50 år, og arbeidene deres har høstet bred anerkjennelse i norsk samtid.   Spesielt Ragna Bley sine arbeider, som de siste årene har blitt kjøpt opp av blant annet Henie Onstad, Nasjonalmuseet og Oslo Kommunes Kunstsamling. Den svenskfødte kunstneren har fått en ugjenkallelig, og velfortjent, posisjon i norsk kunstnerliv.  

Hullet i veggen av Kim Hiorthøy (t.h.) Foto: Uli Holz / Kunstnernes Hus