Foto: Aurora Sæverud
Petter Wangs (27) fargerike og surrealistiske tegninger foreviges på en liten bit norsk motehistorie.
Petter Wang
f. 1994
Utdannet ved Einar Granum Kunstfagskole (2015/16
Tegning, oljemaleri og oljepastell
Nakne, formfulle og bevegelige kropper på fargerik bakgrunn – løse føtter og bryster i sving. To verk av den unge, nyetablerte kunstneren Petter Wang pryder Holzweilers nye kolleksjon.
– Jeg ønsker å jobbe ubevisst. Når jeg lager kunsten så skal det være intuitivt der jeg nærmest jobber i transe, at det skjer av seg selv, sier Wang om kunstnerskapet.
– Tegningene brukt i samarbeidet er vel en øvelse i menneskets komposisjon, og fargekomposisjon. Det er noe jeg har gjort en del, og liker å drive med, legger han til.
Wang jobber i hovedsak med tegning som utgangspunkt, men også oljemaleri. Oljepasteller og fargeblyanter er hyppigst brukt. Det som nå blir å se i Holzweilers nye kolleksjon er to verk i en større verksserie med lignende uttrykk, som Wang har jobbet med i flere år.
Bildeserien består av surrealistiske kvinnekropper og utforsker menneskefysikken, med løse eller store lemmer. Lange, snirklete linjer binder en ledig fysikk sammen til et helt menneske. Bevegeligheten i figurene kan gi illusjonen av at de rister, eller smelter, og gir en fjern assosiasjon til Henri Matisse.
Kunstner Petter Wang ble oppdaget av Holzweiler via Instagram. Foto: Aurora Sæverud
– Det jeg kjenner meg igjen i bildene er en tosidighet, at det gjerne er vakkert og fint, men også groteske innslag. Sånn er livet for meg – brutale og harde sider, samtidig som det er veldig mye fint. Du får ikke den ene uten den andre – en klisje, men jeg syns det er da kunsten er best, sier Wang.
Oppdaget via Instagram
I kolleksjonen blir Wangs verk trykt på blant annet silkeskjerf, skjorter og tøynett. Motehuset har søkt inspirasjon i musikken og dansens univers. Det var slik Holzweilers Print Designer, Erik Spanne, fant fram til Wang ganske tilfeldig – på Instagram.
– Jeg skjønte at Petters bilder (red.anm.) var nøyaktig det jeg savnet i kolleksjonen. Disse damekroppene […] minnet meg veldig om den frie følelsen man får når man gir hen for musikken og bare lar kroppen styres av rytmene. Det er noe veldig primitivt og sårbart med disse bildene som traff meg, forteller Spanne.
Klesmerket Holzweiler er en familiestartet bedrift som allerede har skilt seg ut i motebransjen, med sitt kreative designteam og skjerf på meterrull.
Tidligere har blant annet tekstilkunstner Hanne Friis og billedkunstner Marianne Hurum gjort samarbeid med Holzweiler. Hvert samarbeid er unikt, og det er ikke gitt at kunsten kommer til sin rett i et rent trykk.
Petter Wangs kunst har fått god plass i Holzweilers lokaler i Prinsens gate, i Oslo. Foto: Aurora Sæverud
– Wang har også et formspråk som passer godt inn i Holzweiler sitt designunivers, organiske, myke, snirklete former som speiles i hvordan våre butikker og showroom er utformet, sier Spanne videre.
Kreativt samarbeid
Kunstneren ble kontaktet av Spanne direkte over Instagram. Designsjefen pitchet ideen sin og Wang møtte Holzweilers designteam med sju-åtte verk fra serien. Teamet valgte så to de ville bruke i kolleksjonen.
Hvordan er det som kunstner å samarbeide med et klesmerke?
– Jeg er for å samarbeide på tvers av fagfelt og uttrykk, så for min del har dette bare vært kult, forteller Wang.
– Det er også positivt for meg å få innsikt i hvordan de jobber som motehus. Det er mange mennesker involvert og det går veldig fort unna, i forhold til kunstneriske prosesser i atelieret, som gjerne er langsommere – det er bare inspirerende, sier han også.
Wangs mening er verdifull for designteamet i Holzweiler. Hvert av de nye prøvetrykkene blir sendt til godkjenning. Både små justeringer på motivet, og fargevalg, gjøres i samarbeid med kunstneren.
– De har gitt meg mye rom for å komme med innspill, og samarbeidet (red.anm.) skulle være veldig på mine premisser. Det har jeg satt veldig pris på, sier Wang.
Trykkene på kolleksjonen er nesten identiske med Wangs originale verk, med noen små justeringer.
Ungt og engasjert
Wang har raskt blitt et kjent navn i Oslos unge kunstkrets. Streamingtjenesten Kunzt har omtalt Wang som “et frisk pust i norsk kunstliv”, blant annet på grunn av den uavhengige undergrunnsutstillingen Guilty pleasure som han har arrangert fire år på rad.
Konseptet løfter fram unge, nyetablerte kunstnere – og var i hovedsak Wangs initiativ for å få vist frem sin egen kunst. Nå vil kunsten hans bli langt mer synlig, som trykk på Holzweilers plagg.
– Jeg syns det er kult at Holzweiler er et norsk motehus som gjør det stort internasjonalt, at vi i Norge eksporterer litt samtidskultur også. Det er inspirerende siden jeg også har de samme ambisjonene for min kunst – og har troen på at Norge har mye å by på, sier Wang.
Liker du å danse?
– Ja, men det er ikke så ofte man ser meg danse. Det gjør jeg helst i private lag.
– Nå er det tegningene mine som danser, legger kunstneren til med et forsiktig smil.
Wangs originale verk – foreløpig er serien og bildene uten navn. Foto: Aurora Sæverud