Facebook pixel

Foto: Bjørn Eide

En robust stål- og glassfasade omslutter og verner hurtigruteskipet MS Finnmarken. Det monumentale museet glitrer mot oss nede ved sjøfronten i Stokmarknes og later til å legge fra kai når som helst.

Hurtigruten er en symboltung institusjon som har fraktet folk, gods og kulturhistorie langs norskekysten siden 1893. De massive skipene og det kyndige mannskapet har sjelden gitt opp for ekstremt vær. Stødigheten, dynamikken og den åpne kontakten mellom skip og hav gjenspeiles i arkitekturen til Hurtigrutemuseet som åpnet i 2021.

MS Finnmarken i byggets kjerne kan skimtes fra lang avstand, og er en av verdens største museumsgjenstander som stilles ut innendørs. Det er LINK Arkitektur i samarbeid med Multiconsult som står bak dette samtidsmuseet for Hadsel kommune.

Arkitekturen er inspirert av formen på åpningene i skutesidene. MS Finnmarken var det første skipet som hadde åpninger der både bakre og fremre del lutet forover. Dette uttrykket reflekteres i bygget som omslutter det 105 meter lange, 21 meter høye og ca. 550 tonn tunge fartøyet.

Museet er konstruert for å stå imot kastevinder opp mot 50 meter per sekund, store snømengder og kontinuerlig sjøsprøyt. Prosjektet tar også høyde for fremtidige klimaendringer og rommer en fleksibel stålkonstruksjon som skal kunne motstå ekstreme naturkrefter. Stålsøyler spenner over skipet, mens innsynet fra sidene er helt åpent.

Besøkende inviteres inn i selve skipet der de får en smakebit av dagliglivet, estetikken og skipskulturen gjennom flere tiår. Byssa i MS Finnmarken er i dag restauranten i museet.

Kort tid etter åpningen mottok Hurtigrutemuseet den internasjonale prisen European Steel Design Awards. Prosjektet vant både den norske og den europeiske prisen Laureate for sin teknologiske nyvinning innen glass- og stålkonstruksjon. Prisen deles ut hvert annet år for å fremme kreativ og enestående bruk av stål i arkitektur.

Foto: Tom Pål Holdø