Facebook pixel

Julaften i bordell, Edvard Munch, 1903-04, olje på lerret, 60 x 88 cm, Munchmuseet

At alle har noen å feire julaften med, er for lengst en utgått illusjon. Og at julen for mange er en tid med konflikter og fyll, angst og ensomhet, er langt fra noen hemmelighet. Og slik har det vel alltid vært? Kanskje var det mindre skamfullt å ikke feire den tradisjonelle jul med familien før i tiden, og kanskje spesielt for bohemene som satte sin ære i å fravike det borgerlige liv. Julen 1903 tilbringer Munch noen dager hos sin mesen Max Linde, der han har fått i oppgave å portrettere Gottfried Holthusen, Lindes svigerfar og senator i Hamburg. Men juledagene har ingen god innvirkning på Munch, han plages av nerver og demper angsten med store mengder alkohol. Det påbegynte portrettet blir avbestilt av den dypt fornærmede svigerfaren da Munch heller vil tilbringe julekvelden på bordell enn som gjest hos familien Linde. Resultatet ble isteden et annet maleri: Julaften i bordell (1903–04). Det å henge på bordeller var ikke spesielt kontroversielt på begynnelsen av 1900-tallet. Der kunne man komme og drikke, spille kort og bli underholdt av de prostituerte, uten å nødvendigvis gå til sengs med dem. Maleriet viser en avslappet atmosfære. Kvinnen i forgrunnen ser ut til å ha en rolig kveld. Hun leser og røyker og er ikke det minste opptatt av å prøve å underholde den litt forsofne manneskikkelsen i bakgrunnen, som antas er Munch selv. Bordellet er pyntet med et juletre, og fargene i maleriet er varme og trygge. Her virker det som Munch følte seg hjemme. Han sitter der alene med flasken sin og demper sine nerver. Om han endte opp med å tilbringe natten med en av fräuleinene, vites ikke. Men at han antagelig trivdes bedre på et bordell i Lübeck enn i en stiv stue på vestkanten, vitner vel dette maleriet om.