Foto: TV2
Vi kjenner henne best som den ubestridte motedronningen i Norge. Men etter 20 år som sjefsredaktør i ELLE tok Signy Fardal sleiva i en annen hånd og ble storbonde i Kjendisfarmen der hun røkte pipe og håndterte hissige lamaer. Nå er hun blitt kommunikasjonssjef i Bellona og skal stå side om side med Frederic Hauge og jobbe for klima og miljø. Vi vet Fardal har en imponerende samling klær i skapet, men hva har hun egentlig på veggen? KUNST har tatt en liten prat med sogndalingen om kunst, klær og klima.
Hvilken utstilling og hvilket galleri/museum besøkte du sist?
– Jeg bor nærmest vegg i vegg med Galleri Briskeby og følger derfor med på utstillingene der. Den siste utstillingen jeg besøkte, var Sindre Goksøyr og Christopher Nielsen sin fellesutstilling Vil du hengi deg til Kama Sutra med meg og Lev vel – lev hårete. En utstilling av tegninger som viste seksuell aktivitet i alle tenkelige former – utført av mennesker med mye kroppshår. Bildene var ikke helt min smak, må jeg innrømme.
Du har tatt et stort sprang fra moteverdenen til å kjempe for miljøet. Har det gjort at du har forandret smak når det gjelder klær og estetikk?
– Nei, jeg tror nok ikke at jeg har endret smak når det gjelder hverken klær eller estetikk, men jeg er ikke like ivrig på å oppdatere garderoben som jeg var tidligere. Jeg er blitt litt mer opptatt av – og åpen for – gjenbruk, uten at det har gått ut over estetikken.
Finnes det kunstverk du ennå ikke har fått sett, men som du har lyst til å oppleve?
– Å ja, det finnes nok mange jeg gjerne skulle ha sett og opplevd. Skal jeg nevne ett, må det bli Le Corbusiers kapell Notre Dame du Haut i Ronchamp i Frankrike. Det skal – ifølge min samboer og mange med han – være et av verdens vakreste bygg.
Finnes det kunst som provoserer deg?
– Ja visst, det er mye kunst som provoserer meg. Først og fremst kunst jeg ikke skjønner noe som helst av. For eksempel Matthew Barneys Cremaster-utstilling på Astrup Fearnley Museet i 2016. Men jeg er – som du skjønner – ingen kunstekspert.
Hva slags kunst har du selv på veggen?
– På veggene hjemme hos oss henger litt av hvert; sist innkjøpt er Eva Harr og Odd Harrong. I tillegg har jeg et fantastisk fint bilde som opprinnelig ble tatt til en motereportasje i ELLE for flere år siden, av modell Aleksandra Ørbeck-Nilsen. Hun står under et gigantisk tre i Namibia, uten en tråd. Jeg fikk bildet i gave av fotografen. Ellers har jeg selvsagt Andy Warhols Marilyn Monroe-portrett, og mye annet som først og fremst har affeksjonsverdi.
Mener du at kunnskap er en forutsetning for å oppleve kunst?
– Jeg tror egentlig at folk med kunnskap om kunst ofte får mer ut av kunst, men kunnskap om kunst bør ikke være – og er jo ikke – en forutsetning for å ha glede av kunst.
Hvilken miljøaktivist ville du tatt med deg på en tur på museum?
Det ville vært naturlig å ta med Bellona-stifter Frederic Hauge. Jeg vet ikke hva slags forhold han har til kunst, men jeg er ganske sikker på at en tur på et museum med Frederic som følge ville blitt interessant.
Hvilken nålevende kunstner ville du hyret for å lage en akt av deg?
– Det er helt utopisk at jeg skulle hyret inn noen for å lage en akt av meg, men OM det skulle skje, ville jeg ha ringt Øde Nerdrum. Vi tilbrakte over fire uker sammen på en bondegård i fjor sommer (innspillingen av Farmen kjendis), så jeg vet at Øde er en hyggelig og spennende fyr og dessuten en dyktig maler.
Har du en kunstopplevelse som har gjort et uutslettelig inntrykk på deg?
– Ja, både musikk, litteratur og bilder har gjort inntrykk. Men skal jeg nevne noe, må det faktisk bli en motevisning i Paris for en god del år siden, det var en høst/vinter-visning av den belgiske designeren Dries van Noten. Det var noe med musikken, stylingen, modellene – og ikke minst det historiske lokalet hvor kolleksjonen ble vist – som gjorde akkurat denne motevisningen til en sterk opplevelse for meg. Jeg mener at mote også er kunst, så da er vel en motevisning innafor?
Har dere kunst på veggene på kontoret til Bellona? Hvis ja, hva slags kunst da?
– På Bellonas kontor har vi mye bra kunst, faktisk ganske imponerende til en arbeidsplass å være. Det aller meste er gaver; vi har bilder av Sonja Krohn, John Anton Risan, Jens Johannessen og en skulptur av Lillebet Foss, for å nevne noen.
Det finnes mye kunst som har miljøvern som tema. Tror du kunst kan redde verden?
– Kunst alene kan nok ikke redde verden, men kunst kan sette i gang mye og på den måten påvirke oss mennesker i riktig retning.