Foto: Kavli Borge
På en idyllisk høyde i Sandefjord ligger Midtåsen skulpturpaviljong og skulpturpark. Paviljongen presenteres et tverrsnitt av Knut Steens skulpturer, gjennom 16 verk.
Skulpturpaviljongen som presenterer billedhugger Knut Steen (1924-2011) er en del av et større parkanlegg. Tolv av kunstnerens marmorskulpturer finnes inne i paviljongen, mens fire skulpturer i bronse er plassert i landskapet rundt.
Paviljongen er bygningsmessig utformet som en traktformet vandringshall, kilt inn mellom trær, lyng, steiner og fjell. Traktformen åpner seg med utsikt mot byen og fjorden. Bygningen er tegnet av arkitekt Svein Lund og landskapsarkitekt Gullik Gulliksen.
Under åpningen av skulpturpaviljongen sommeren 2009 var kunstneren selv tilstede, dypt beæret over det vakre monumentet som er realisert.
En debattert og hyllet billedhugger
Knut Steen har blitt kalt en skjønnhetens mester og omtales som en av våre fremste skulptører i moderne tid. Han står bak ca 30 utsmykninger i Norge og arbeidet i materialene granitt, betong, bronse, stål og marmor. I 2008 ble Steen utnevnt til ridder 1. klasse av St. Olavs orden, for sin innsats som billedhogger.
Kunstneren ble født i Oslo, men har flere bånd til Sandefjord. For eksempel står Steen bak det kjente Hvalfangstmonumentet i byen, som viser en steilende båt i en frådende fontene, et verk som stod ferdig i 1960.
Steen vokste opp i hovedstaden og utdannet seg ved Statens håndverks- og kunstindustriskole, deretter ved Statens kunstakademi. Som ung utmerket han seg tidlig med sine kunstneriske talenter, sin første skulptur laget han i grunnskolen. I forbindelse med et skolelotteri skulle elevene modellere forslag til premier i leire. Steen brukte søsteren som modell og formet en jente med dukke, skulpturen vakte begeistring og ble førstepremien. Den unge kunstnerspiren var utålmodig på å utvikle seg videre og snek seg inn i de eldre klassene på Akademiet. Da Per Krohg som underviste så den unge guttens skisser uttalte han begeistret: «Dette minner meg om Michelangelo».
I etterkrigstiden fikk Steen tuberkulose og måtte gjennom tøffe behandlinger. Det var bare så vidt han overlevde, men kunstneren jobbet dedikert videre så snart han var på beina igjen.1960-årene fordypet han seg i temaet bevegelse. For eksempel gjennom en serie dansende figurer i voks som senere ble støpt i bronse. Tidlig i 1970-årene arbeidet billedhuggeren også med grafikk, blant annet som illustrasjoner til bøker av Heinrich Böll og Harald Sverdrup.
Kunstneren flyttet til Italia i 1976 der han ble bosatt det meste av sitt voksne liv. Her ble også hans mange vakre, nedstrippede marmorfigurer til. Steen utviklet en særegen stil der lyset får spille en helt sentral rolle i uttrykket, likestilt med steingodset. Under tiden i Italia laget kunstneren flere skulpturale dekorasjoner og relieffer i marmor til Hurtigruten og andre cruiseskip. Andre kjente verk som kunstneren laget i Italia er Oppgangssaga i fossen i Hønefoss og fontenen Fantastico i Bærum.
Knut Steen beskrives som ekstremt hengiven til sitt kunstneriske prosjekt, men også som en frisk fargeklatt som ofte skapte debatt med sitt arbeid. Et av hans mest debatterte oppdrag var Oslo kommunes bestillingsverk av kong Olav. Statuen sto klar i 2006 men ble ikke godkjent av oppdragsgiveren, kritikken handlet om at statuen utstrålte en for autoritær skikkelse. Statuen endte isteden opp i Gulen komme.
Da det smalt i regjeringskvartalet 22. juli i 2011, sto en skulpturert kvinne like ved som klarte seg med noen små rift. Det var Knut Steens skulptur Aurora, som betyr morgenoppstandelsen. Statuen har siden blitt stående som et symbol på det som skjedde. Nøyaktig to måneder senere, den 22.september døde billedhuggeren.
Foto: Kavli Borge
Historien bak Midtåsen skulpturpark
Midtåsen i Sandefjord var tidligere det staselige hjemmet til skipsreder Anders Jahre. Eiendommen ligger på en høyde med utsikt mot fjorden og prydes av skulpturer, gamle eiketrær og vakker beplantning. I 2008 ble hele eiendommen, som omfatter 60 mål parkanlegg og diverse bygninger, kjøpt av Sandefjord kommune, Vestfold fylkeskommune og Anders Jahres Humanitære stiftelse. Kommunen har i dag ansvaret for driften, der både hovedbygningen og parkanlegget er fredet. Besøkende inviteres gratis til å besøke hele parken, inkludert skulpturparken.
Foto: Kavli Borge