Redaktør i Dagens Næringsliv Live Fedog Thorsen tok avisverden med storm som 20-åring. Hun ble redaktør i DN allerede som 26–åring og var redaksjonssjef i Magasinet og D2 i ti år. I tillegg var hun en av gründerne av nettstedet Smak. I fjor fikk hun den prestisjefylte oppgaven å være redaktør for historiefortelling og livsstil. Vi vet Live har sansen for den gode fortellingen, men vi vet fint lite om hennes forhold til kunst. Her kommer noen svar fra redaktøren som gjerne reiser rundt halve jordkloden ens ærend for å prøve en god restaurant.
Hvilken utstilling og hvilket galleri/museum besøkte du sist?
– Åh, det har blitt altfor få det siste året, men sist besøkte jeg galleri Golsa der jeg så Leaves on Grass av Yves Scherer.
Du jobber som redaktør i en av Norges største aviser, synes du det skrives nok om kunst i dagspressen?
– Nei, jeg synes ikke det, og grunnene er nok sammensatte. Vi har ingen lang tradisjon for å flaske opp gode kunstskribenter, interessen for kunst blant nordmenn er generelt liten, og budsjettene er knappe. Visuell kunst er viktig for oss i D2, men konkurransen om plassen er stor. Dessuten er det er så mange visuelle flater og uttrykk nå at kunsten blir mer marginalisert. Det samme blir også pressen, fordi mye av debattene og diskusjonene om kunst nå foregår i sosiale medier.
Finnes det kunstverk du enda ikke har fått sett, men som du har lyst til å oppleve?
– Ja, det er mange. Av de kunsthistoriske klassikerne har jeg fortsatt store samlinger til gode. Jeg har enda ikke vært i Eremitasjen i St. Petersburg, Prado i Madrid og Akropolismuseet i Athen, for å nevne noen.
Finnes det kunst som provoserer deg?
– Jeg lar meg sjelden provosere av samtidskunst. At «kunst skal provosere» er nesten litt klisjé, er det ikke? I så fall synes jeg kanskje det er mer provoserende at ting er mindre originalt og rart enn det gir seg ut for å være.
Hvilken kunstner, historisk eller nålevende, skulle du gjerne ha intervjuet?
– Skulle gjerne intervjuet Banksy bare for å stilne nysgjerrigheten. Alle journalister drives av vitebegjær– og en viss sans for sladder.
Hva slags kunst har du selv på veggen?
– Jeg har nesten bare trær og skog. Kanskje handler det om en lengsel ut av byen? Blant annet et trerelieff av Eivind Blaker og en trefigur av Fredrik Raddum. På hytta prydes veggen med et fotografi av en forlatt Volvo i skogen av fotograf Hanna Jordan. Jeg var på nippet til å kjøpe et nydelig fotografi av skog av Dag Alveng på avbetaling for noen år siden, men motet sviktet. Jeg angrer på det ukentlig. Min samboer, som er halvt libanesisk, bidrar heldigvis med mer enn gran og furu. Han samler på Ala Ebtekar og Nima Nabavi, blant annet.
Mener du at kunnskap er en forutsetning for å oppleve kunst?
– Nei, jeg blir ofte overrasket over hva jeg liker, og jeg kan sjelden forklare hvorfor noe treffer. Jeg har rett og slett ikke et godt nok språk for det. Min venninne Helena Brodtkorb som har studert kunsthistorie, lærte meg et godt triks for å få barn til å se og sette ord på opplevelsen. Først betrakter vi kunsten noen minutter før vi snur ryggen til og forsøker å sette ord på hva vi har sett. Det er veldig gøy å se kunst med barn nettopp fordi de absorberer uten kunnskap og fordommer.
Hvilken nålevende kunstner ville du hyret for å lage en akt av deg?
– David Hockney! Tenk at han fortsatt lever.
Har du en kunstopplevelse som har gjort et uutslettelig inntrykk på deg?
– Jeg elsker å vandre rundt på Glyptoteket i København. Det er en av de tingene jeg savner nå under korona.
Det finnes en del malerier av avisredaktører. Kunne du vurdert å fått ditt portrett malt og hatt det på kontoret?
– Der har jeg nok mer et hjerte for gode karikaturtegninger. Men på kontoret valser jeg forbi malerier av DNs ulike sjefredaktører opp igjennom på vei til kaffemaskinen. Håper jeg en gang får se en kvinne på den veggen.
Hvis du kunne valgt et kunstverk fra hele kunsthistorien til å ha på veggen hjemme – hvilket ville du valgt?
– Francis Bacons TriptychInspired by theOresteiaofAeschylus var vel det dyreste kunstverket solgt på auksjon i 2020? Jeg jobber tross alt i en finansavis.
Har du noen forsetter for 2021?
– Det må kanskje være å spare opp til det Dag Alveng-bildet som glapp unna …