Facebook pixel

Ingunn Milly Hansen. Door of no return (2020). Innfargingsteknikken ikat / vev.263 x 141 cm

Harald Lien .Den hjemvendte melankolikern (2019). Kull på plate. 60 x 40 cm.

Landsdelsutstillingen, som i 2021 presenterer kunstnere med tilknytning til nord for syttifemte gang, åpnet nylig hos arrangøren Bodø Kunstforening.

Se mer her

Vandreutstillingen frekventerer de to nordligste fylkene hvert år. Innholdet til utstillingen avgjøres ved at en fagjury foretar et utvalg av anonyme, innsøkte verk. I anledning syttifem-års markeringen er ti kunstnere som tidligere har deltatt gjennom Nordnorskens historie, spesielt invitert inn.

Verkene i utstillingen representerer et bredt spekter av teknikker. Foto, tegning, maleri, keramikk, tekstil og video/ film. Juryen mener å se tendenser i arbeidene til at en dramatisk tid preger oss personlig og kollektivt. 

Møysommelig arbeid i en urolig tid
Pandemi, politisk uro og konspirasjonsteorier er noe av bakteppet når årets utstilling reflekterer sanseligheten og konsentrasjonen i det møysommelige håndverket.  En søken mot fremtid kommer til syne gjennom surrealistiske skildringer.  Man kan ane naturens villskap og et indre kaos, samt lengselen etter et trygt, privat rom.

Verket som er tildelt juryens pris er Door of No Return (2020) av Ingunn Milly Hansen. Et vevd tekstilverk av farget polyestertråd. På avstand minner arbeidet om en rød, intens ramme som rommer et abstrakt, blått univers. Himmel og hav. Eller kanskje overgangen fra det nære og varme, mot det kjølige ukjente. Verket er et draperi i 1: 1 størrelse som en dør og fornemmelsen av en passage til forandring forsterkes av verkets tittel. Når trådene i draperiet berøres skifter bildet til et urolig, levende landskap.

Inspirasjonen til verket har kunstneren hentet på øya Gorèe utenfor Dakar i Senegal. Door of No Return har der en konkret, historisk betydning. Afrikanere som ble fanget som slaver ble fraktet på umenneskelig vis via skip, til livslangt slavearbeid i Amerika. Mens fangene ventet på å bli fraktet bort, så de gjennom døråpningen hvordan skipene nærmest seg. Å passere døren var et endelig farvel til frihet og menneskeverd. Fargene i verket har kunstneren hentet fra arkitekturen på øya.

Door of No Return aktualiseres gjennom hvordan mørkhudede mennesker, slavenes etterkommere, fremdeles kjemper mot rasisme og overgrep. Dette er tydelig poengtert gjennom «Black lives matter» -aksjonene det siste året.  Fornemmelsen av ufrihet og utrygghet har også streifet mange gjennom pandemien vi står midt oppe i.

Selma Köchling og Vidar Laksfors. Båt på snø (2017). Video 0,48 min.

Metaforer og realisme
Harald Lien er aktuell med Den hjemvendte melankolikern (2019). Verket er fra en serie tegninger, kull på plate. Kunstneren har her jobbet med en spesiell grunning som gjennom en langvarig prosess av pussing og justering gir et særegent uttrykk. Lien arbeider både med olje, akryl og kull. Hans billedspråk rommer både landskap, dyr, mennesker og interiør. Et realistisk univers som blandes med fantasier, metaforer og konstruerte situasjoner.

Selma Köchling og Vidar Laksfors bor og arbeider med produksjon og formidling av kunst på Lavangsnes, der de har satt i gang prosjektet Lavangsnes Wunderkammer. Et sted for samtidskunst med skulpturpark, kunstnerresidens, kurs og utstillinger.  Köchling og Laksfors videoverk Båt på snø (2017) er en de seks debutantverkene i årets utstilling. Arbeidet består av en kort videoloop, uten lyd. Verket minner mer om et bevegelig stillbilde enn film.

Patricide (2020) er tittelen på Vemund Thoes maleri (olje på lerret). Uttrykket kan minne om et ytre inferno, en brann eller et indre i opprør. Maleriet er realisert gjennom tre faser siden 2012. Denne metoden, å bygge opp verket gjennom sakte modning påfulgt av raske, intense malestrøk, er gjennomgående i Thoes praksis.

Keramikkunstner Sophie Berenika Broch er representert med skulpturen Amalgamating hand with lore (2020). Verket er laget av porselen og steingods. Broch drar veksler på sin egen barndom der hun samlet på kuriositeter og naturobjekter. I sin kunstneriske praksis vender hun stadig tilbake til variasjoner av forstørrede elgtenner fremstilt gjennom 3D-printing og støpeteknikk.  Broch lager keramisk kunst som inviterer publikum til en fysisk opplevelse, gjennom hender og øyne. Et taktilt møte med materialet som kan åpne opp for en utvidet sanselighet og opplevelse av verket. 

Videokunstner Adam Sébire kommer opprinnelig fra Australia og har gjennom flere sesonger besøkt og arbeidet i Nordnorge. Verket Tideline (2018) tar utgangspunkt i bølgene som slår inn over en liten øy ved Polarsirkelen. Sébire eksprimenterer med sakte og baklengs presentasjon av filmopptaket.

Sophie Berenika Broch .Amalgamating hand with lore (2020) Porselen, steingodsplate. Plate: ca 34 x 26cm

Vemund Thoe. Patricide (2020). Olje på lerret. 120 x 150 cm

Turneplan og restriksjoner
Til tross for strenge smittevernsrestriksjoner i samfunnet, er ambisjonen at Nordnorsken 2021 skal gjennomføres som planlagt, men med nødvendige restriksjoner. I Bodø Kunstforening ble dermed selve åpningen avlyst, men publikum kan besøke utstillingen i mindre grupper.

Turne` plan i 2021:
Bodø kunstforening
Svolvær kunstfrorening
Mosjøen kunstforening
Galleri Nord-Norge
Rana Kunstforening
Vadsø kunstforening

Antatte kunstnere i utstillingen:

Spesielt inviterte:
Marit Bockelie, Eevahenna Aalto, Synnøve Persen, Odd Sivertsen, Ivar Dillan, Kajsa Zetterquist og Per Adde, Eva Bakkeslett, Espen Tversland og Katharina Zahl Fagervik.

Utvalgt av fagjuryen: Harald Lien, Alf Christian Samuelsen, Selma Köchling & Vidar Laksfors, Håvard Stamnes, Ellen Grieg, Ingunn Milly Hansen, Adam Sébire, Grethe Irene Einarsen, Vemund Thoe, Ingri Haraldsen, Sophie Berenika Broch, Skade Henriksen og Ruth Moen

Adam Sébire. Tideline (2018). Video 2, 30 min