Facebook pixel

Natur symfoni. Svein Arild Berntsen

Da Svein Arild Berntsen (f.1950) flyttet fra Stavanger til Senja i Troms, var han den eneste billedkunstneren i regionen. Det ble starten på en 40 år lang kamp for kunstens posisjon, og jakten på å fange en visuell glød med penselen.

Svein Arild Berntsen

Aktuell i Nordlysfestival- utstillingen «Maleriets Musikalitet», Tromsø, 25.01.-08.02.2020   
Duo-utstilling med billedkunstnerne Anna-Brith Arntsen og Svein Arild Berntsen.

 

Senja er Norges nest største øy, kjent for sin spektakulære natur. Da Berntsen ankom i 1979 hadde øya også et rykte på seg for å romme et glødende kulturfellesskap:

—Det var «Fristaten Senja» som lokket meg og min kone hit. Naturen her er fantastisk, men jeg erfarte at mitt prosjekt ble oppfattet som fremmed, utenfor normen. Jeg ble tatt varmt imot av forfattere og andre kulturmennesker, vi valgte å bli. Men det har vært en karriere preget av ensomhet og mangel på kunstforståelse, også fra et politisk nivå. Jeg valgte å jobbe konstruktivt for å skape kulturvekst i regionen.

I et område med lite kunstnerfelleskap og ingen visningssteder for profesjonell kunst, behøver man flere ben å stå på. Berntsen er også musiker og vokalist med turneer og plateutgivelser bak seg, I tillegg er han grafisk designer og lærer i praktisk-estetiske fag.

 

Natur for viderekommende
Kunstneren ser ut over fjorden fra sitt atelier. I dag hviler havet, mørkt og rolig mellom ruvende fjell. Et oppmerksomt kunstnerblikk vet imidlertid at her betyr stille natur egentlig bare oppladning til neste utbrudd. Vinterstormer man skal ha respekt for. Berntsen venter aldri lenge på inspirasjon til det nye dynamiske maleriet.

—Senja er natur for viderekommende. Temperamentsfull, ærlig og tydelig. Slik som folkene også er her, slår kunstneren fast med en mild latter.

Tidlig i kunstnerkarrieren jobbet Berntsen mest med akvarell, men møtet med Senja endret uttrykket. De første årene dro han på utallige turer i skog og fjell. Skisseblokka og tusjene var alltid med og kunstneren lærte landskapet og kjenne gjennom iherdig skissearbeid.  Uttrykket gled over i akryl.  Sterke farger, tydelige kontraster. Musikk, bevegelse og dans.

Jazz i nord. Svein Arild Berntsen

 

Ekspressiv energi
Berntsens bilder har blitt lagt merke til. Den ekspressive energien, musikaliteten og naturskildringen har bragt uttrykket til en rekke nasjonale og internasjonale prosjekter og visninger.  I tillegg har han påtatt seg flere kirkeutsmykninger i Nordnorge.

– Hvordan vil du beskrive ditt prosjekt som billedkunstner?

– Det er temperamentet i Senja-naturen som har ledet utrykket mot kontraster og sterke farger. I tillegg finners spor av sterke, personlige livserfaringer i bildene. Men gløden jeg opplever som utøvende musiker preger også motivene, bevegelsen og energien.

 

Verden trenger kunst
Berntsen har jobbet mye med barn og ser også behovet for å styrke opplæringen. Han forteller at nedprioriteringen av praktiske-estetiske fag i skolen har svekket barns kunnskap og lidenskap for kunstfag:

– Det er alvorlig. Politikere, både på lokalt og nasjonalt plan trenger utdanning i viktigheten av kunst og kultur. Kunst spiller en stor rolle i menneskers liv,- om de får tilgang til den.

– Har motgangen gjort at du har vurdert å flytte til et sted med større kunstnerfelleskap og flere visningssteder?

 —Egentlig ikke. Mitt atelier og hjem ligger på Senja. Selv om jeg fyller 70 i år, kjenner jeg at snart skal jeg lage den beste musikken, male de beste bildene. Verden er urolig i dag og trenger kunst, mer enn noen gang. Det er jeg overbevist om.

Dans lidenskap. Svein Arild Berntsen

Naturtone. Svein Arild Berntsen