Facebook pixel

Foto: Susanne Møller-Hansen

Oslo har fått et magisk tre. Et landemerke, en turistattraksjon og et verdenstre.

«Verdenstreet», som har røtter i jordens indre og grener som strekker seg til himmelen, forekommer i mange trossystemer og mytologier. Det fins i jødedommen, i buddhismen og i zoroastrismen, det fantes i maya- og aztekerkulturen (for bare å nevne noen). I norrøn tro het treet Yggdrasil, og det var i Yggdrasils grener Odin hengte seg selv for å oppnå visdom og innsikt.

Sensommeren 2017 var milliardæren og kunstsamleren Stein Erik Hagen gjest i hipsternes og nyhippienes Mekka, Burning Man-festivalen som utspiller seg årlig i Black Rock-ørkenen i nordøstlige Nevada i USA. Der forelsket nordmannen seg i et tre. Det var laget av kunstneren Alexander Green, grunnlegger av det eksperimentelle lysdesign-firmaet Symmetry Labs, og het Tree of Ténéré. Den opprinnelige inspirasjonen var et enslig akasietre i ørkenen i Niger i Afrika, som hadde 400 kilometer til nærmeste nabo.

Hagen ble besatt av tanken på å sette opp dette treet i Oslo, som en gave til byen. Originalen var imidlertid ikke egnet for norsk klima, så Hagen fikk bestilt en kopi. Prislappen er ukjent, men på noenlunde informert hold snakkes det om 25 millioner kroner. I tillegg har Stein Erik Hagen forpliktet seg til å betale nødvendig vedlikehold.

Første søndag i advent ble treet tent ved Filipstad-kaia, med en kort seremoni, gratiskonsert og mange skuelystne. Datoen var valgt av kommunen, selv om dette — med all respekt for folks følelser for årstiden — vel er så langt fra et juletre som det er mulig å komme. Det er ikke en gang et tre, men en treliknende skulptur i stål og plast, en lysinstallasjon. Den er 14 meter høy og nesten like bred.

Foto: Susanne Møller-Hansen

Foto: Susanne Møller-Hansen

Oslo Treet, som kunstverket umusikalsk nok har blitt hetende, er et avansert teknologisk vidunder. De 25 000 individuelle «bladene» på treet er formstøpt i polymerharpiks og inneholder hver sin LED-sløyfe koblet til en egen databrikke. Hvert blad kan med andre ord programmeres individuelt, og hele herligheten styres ikke ulikt en 3D-animasjon.

Det gir bokstavelig talt uendelige muligheter for nyanser og skiftninger, et lysshow som aldri tar slutt, som man aldri får «sett ferdig». I hvert fall ikke så lenge det blir stående i Trettenparken ved Filipstad brygge; parken er midlertidig og tomten skal brukes til andre formål om fem år.

Konstruksjonen er tung, solid og stabil. Det er nedlagt ekstra arbeid i å beskytte de ømfintlige elementene mot norsk luftfuktighet og vinterklima. Da Tree of Ténéré ble satt opp i Nevada-ørkenen tok man også hensyn til en annen utfordring: de besøkende ville få lyst til å klatre i treet. Stålkonstruksjonen tålte uten vanskeligheter vekten av 60 voksne mennesker. Hva Oslo Kommune har tenkt å foreta seg overfor klatrelystne, er foreløpig uklart.

En som dessverre ikke fikk vært til stede under tenningen i Oslo nylig, er kunstneren selv. Alexander Green soner en fire års fengselsstraff i USA for å ha vært delaktig i smugling av et større parti marihuana fra Vestkysten til Rochester i delstaten New York (hvor slikt fremdeles er ulovlig). Med god oppførsel burde han rekke å å få sett treet sitt på Filipstad før det må flyttes.

Foto: Susanne Møller-Hansen