Når Bærum Kunstforening nå åpner en separatutstilling med Cathrine Knudsen, er det med helt nye verk. Monotypien har fått en ny og særegen plass i Knudsens kunstnerskap, der hun utforsker naturens egne fortellinger gjennom sine abstrakte tolkninger. Hun åpner opp for betrakterens egne oppdagelser i en verden preget av naturens palett og stiliserte former.
Aktuell
Kan du fortelle litt om hva publikum vil få se på din utstilling i Bærum Kunstforening?
– Naturlig naturligvis er en utstilling som inneholder delikat enkelhet og ro med henblikk på naturens prosesser. Det skjøre og det vare, en ode til stillheten vist gjennom min tolking via oljemaleri, monotypi og grafikk. Også en henvisning til en himmelsk refleksjon, en harmoni og kjærlig til naturen som en skatt vi må ta bedre vare på.
Verkene er preget av naturens fargepalett og former, stiliserte former av f.eks. bladverk, blomster, fjær som bygges opp i mange og tykke lag for så å slipes ned igjen. Jeg søker den slitte patinaen, og flere elementer ligger delvis skjult i de forskjellige lagene.
Denne utstillingen vil bestå av ca. 10 nye oljemalerier og en stor andel monotypier i tillegg til tresnitt og litografi.
Du er jo selv fra Bærum, hvordan er det å stille ut i akkurat denne kunstforeningen?
– Selv om jeg nå bor i Oslo, føler jeg litt at jeg kommer hjem! Det er her jeg har vokst opp. Bærum Kunstforening, som er en av Norges største kunstforeninger, ligger flott til nede ved elven i Sandvika. Jeg har stilt ut der flere ganger tidligere med godt resultat. Mange av de besøkende kjenner meg fra tidligere, og det er mange kunder som kommer igjen. Bilder er innkjøpt både til Rådhuset og Tinghuset, og jeg er så heldig å ha ordfører Lisbeth Hammer Krog som en stor fan. Det kan se ut til at hun igjen skal åpne utstillingen min, noe som er en stor ære. Jeg blir veldig godt tatt imot, og jeg gleder meg til å vise hva jeg har laget denne gangen.
Monotypi er en helt spesiell form for grafikk. Kan du si noe om hva som gjør denne teknikken så spesiell?
– Monotypi betyr unikt trykk. Monotrykk, monotypi eller monoprint er en grafisk teknikk som gir ett enkelt trykk i motsetning til vanlig grafikk som gir flere trykk. Dette er en original. Så i mitt tilfelle er jeg så heldig å få jobbe med dette hos Trafo Kunstproduksjon i Asker, som er trykkeriet til Magne Furuholmen. Her har jeg først gjort mye forarbeid og kommer godt forberedt med skisser og masse former som jeg har skåret ut. Jeg jobber rett i pressa, med valser og former i mange lag, og dette trykkes på papir i mitt tilfelle. En trykker jobber med meg, han blander fargene jeg vil ha og kjører selve trykkeprosessen. Hvert bilde blir unikt – jeg vasker av platen i maskinen og begynner på nytt. Jeg elsker denne prosessen og synes det passer utrolig godt til mitt uttrykk.
Får du uttrykt deg annerledes/bedre ved å bruke denne teknikken?
– Ja, for jeg synes at jeg klarer å få en litt løsere strek enn i maleriene som jeg ønsker skal være stramme. Det er likevel godt gjenkjennbart at det er mine arbeider, med mange lag og dybder, og selvfølgelig former fra naturen. Fargene er nok også litt sterkere, og jeg løser opp opptrykket mer med f.eks. noe som heter appelsinolje, som skaper en følelse av vanndråper. Dette for å forsterke naturfølelsen i bildene.
Kan du fortelle litt om hvor du henter ideer og inspirasjon fra?
– Nå har jeg akkurat kommet fra en av mine mange løpeturer i skogen hvor jeg stopper og tar bilder – veldig ofte. Jeg har 17 000 bilder på telefonen min … Så jeg burde jo begynne med fotopolymer (en egen trykketeknikk) – med egne bilder bak, det er noe jeg har i bakhodet. Å være i naturen er det som gir meg den følelsen jeg ønsker at mine arbeider skal utstråle. Elementer henter jeg også på disse turene, og abstraherer dem og lager dem til mine. Jeg har jo fortsatt en favoritt, Jens Johannessen, som jeg ser utrolig opp til og blir veldig inspirert av. Prøver å få besøkt mange utstillinger, men jeg bruker mye tid i atelieret og har masse kunstbøker her. Av og til er det fint å hente litt inspirasjon på nett, rett og slett. Men siden jeg også jobber med olje, har jeg mange ideer som foreløpig ikke er kommet ut på grunn av tiden arbeidene mine tar.
Hvordan vil du selv beskrive uttrykket ditt?
– Naturen har sine egne fortellinger. Det nok den kontinuerlige prosessen av forfall og fornyelse som hele tiden foregår i naturen som inspirerer meg mest. Det er poesi, skjørhet og stillhet. Det som slites ned og bygges opp på samme tid. Lag på lag med naturens egne historier. Arbeidene utstråler en ro, og det er lag på lag som skaper en dybdeeffekt og gir ulike strukturer i overflaten. Arbeidene er sammensatte med former i ulike lag og nyanser.
Det er natur – naturligvis!
Cathrine Knudsen i full sving med grafikk hos Trafo kunstproduksjon.