Untitled 1, acrylic on canvas, 96,5 x 61 cm, 2019
Untitled 2, acrylic on canvas, 96,5 x 61 cm, 2019
Herman Mbamba er aktuell med utstillingen En compagnie de sammen med Christian Tony Norum i Rogaland Kunstsenter 26.09–08.11 2019 og kollektivutstilling hos Kunstnerforbundet 24.10–24.11 2019.
Billedkunstneren Herman Mbamba (f. 1980) er opprinnelig fra Namibia. I 2003 flyttet han til Norge og tok en mastergrad på Kunsthøgskolen i Oslo før han bosatte seg i Haugesund. Ikke akkurat Norges største kulturby, men likevel en by som etter hvert påvirket kunstnerskapet hans mer og mer. For selv om han kjente på utenforskap så langt unna Oslos aktive og tette kunstnermiljø, var det også en fordel å ikke bli så påvirket. Mbamba bestemte seg for å bli kjent med sin nye by gjennom kunsten. Han tilbrakte dagene på nærmiljøets kafeer og biblioteket. Ved å snakke med de lokale og lage små papirskisser utviklet han en nøkkelforståelse av sine nye omgivelser. Gjennom tegningene vokste han mer og mer inn i sin egen stil. Etter hvert holdt han separat- og gruppeutstillinger både i Oslo og i utlandet, noe som dannet en bred markedsplattform. På dette tidspunktet gikk han bort fra tegning og over til akrylmaling, som fortsatt er hans foretrukne medium.
Mbambas billedspråk er i hovedsak abstrakt, med figurative og fargerike innslag. Naturlig nok blir han stadig spurt om hvordan hans afrikanske bakgrunn påvirker uttrykket hans, men selv om kunstnerens kulturelle opphav skinner igjennom, er det et tema han ikke ønsker å fokusere på. Han har møtt utfordringer fra norske gallerier fordi han ikke oppfyller forventningene de har til klassisk afrikansk kunst, som å tematisere sult, krig og identitet, aller helst i rent figurativ stil. Mbambas abstrakte og upolitiske kunst gjør at han fort faller mellom to stoler og ikke kan plasseres i en bås. Akkurat slik vil han også ha det. Mbamba styrer bevisst unna politiske budskap og trender. Han omtaler seg som en internasjonal kunstner, ikke en «afrikansk» eller «norsk» kunstner. For Mbamba er det maleriets universelle språk i seg selv som fascinerer og som han setter høyere enn alt annet, og tematisk er han interessert i mellommenneskelig interaksjon. Selve maleprosessen er dog ikke alltid enkel. Han sammenligner den med et nett sammensatt av mange vanskelige øyeblikksbeslutninger, delvis ledet av underbevissthetens livsomfattende inntrykksbank. Mbamba deler komposisjonene inn i komplekse visuelle lag, med farger og dynamikk, som ender i et uttrykk et sted mellom det gjenkjennelige og ikke-representerende. I fjor var Mbamba én av 50 samtidskunstnere som fikk delta på Berlin Biennale, utstillingen som anses som en av de viktigste i Tyskland. I september holder han separatutstilling i Kunstnerforbundet samt duo-utstilling på Rogaland Kunstsenter. Mbamba er også aktuell på et sørafrikansk galleri i Cape Town med solide internasjonale røtter.