Facebook pixel

Musen: Mario Minniti

Kontroversen rundt forholdet mellom den beryktede italienske maleren Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571–1610) og hans seks år yngre modell Mario Minniti (1577–1640) har, nesten fire hundre år etter deres død, ikke sluttet å fascinere. Minniti kom til Roma fra Sicilia i 1593 og ble 16 år gammel Caravaggios modell, muse, venn, lærling og – har det vært spekulert i – hans elsker. Mario, selv en maler, har først og fremst blitt husket i kunsthistorien som den vakre, unge gutten i de tidligste av Caravaggios malerier. I maleriene Gutt med fruktkurv, Gutt bitt av firfisle, Bacchus og Syk Bacchus er det den sensuelle fremstillingen av Mario som har utløst spekulasjonene. Var gutten prostituert? Caravaggio var jo ikke fremmed for å bruke prostituerte som modeller. Bildene av Mario viser en fremoverlent gutt med kleder halvveis drapert rundt kroppen, som om han akkurat hadde reist seg fra et elskovsrede, og har gitt liv til ryktene om at det var mer enn vennskap mellom de to. Caravaggio regnes som barokkens første store maler og som mesteren av chiaroscuro-teknikken. Han var ikke fremmed for skandaler og fortsatte å bruke den unge gutten som modell i noen av sine mest kjente malerier, som Matteus’ kallelse, Spåkona, Matteus’ martyrium og Musikerne. Men etter 1600 opphørte modelloppdragene. Noen mener det var fordi Mario giftet seg, andre mener at han kan ha vært involvert i et gateslagsmål der Caravaggio endte med å myrde en mann, og de begge måtte flykte fra Roma. Uansett hva slags forhold de to hadde, så var Mario en trofast venn og skjulte den da hatede maleren fra myndighetene og hevngjerrige fiender. Mario Minotti etablerte seg senere som maler på Sicilia, der han tok i bruk mange av teknikkene han hadde lært av Caravaggio. Hans egne bilder ble ofte sett på som «en endeløs rekke av litt kjedelig religiøse motiver», men på Sicilia snakker man likevel om The School of Minotti, og han blir sett på som en viktig periodemaler fra barokken. Caravaggio fikk aldri vende tilbake til Roma, og tilbrakte resten av sitt liv med å flytte fra by til by, der han ble til den neste skandalen inntraff og han måtte flykte igjen. Men han fortsatte å male, og noen av hans sterkeste verk; Johannes Døperen, David og Goliat og Sankt Ursulas martyrium, ble malt i denne rastløse tiden. Etter nok en skandale ble Caravaggio satt i fengsel i 1610. Han døde tre dager før pavens benådning trådte i kraft og han kunne ha vendt tilbake til Roma som en fri mann.