Facebook pixel

 Jonny Aaseth og Nikko Gyllenhammar i BROSLO.

Kunstnerduoen BROSLO har tatt for seg en av samtidens største utfordringer: følgene av et digitalt samfunn. Resultatet har fått navnet Internet Sucks og kan sees på YME i Oslo fra 5. april.

Brødrene Oslo, eller BROSLO, alias Jonny Aaseth og Nikko Gyllenhammar har i samarbeid med YME Universe skapt en utstilling og kleskolleksjon som tar for seg opplevelser rundt et stadig økende press fra sosiale medier. Mobbing, kjøpepress, kroppsfokus i tillegg til falske nyheter er blitt hverdag for en hel generasjon unge folk, og dette ønsker kunsterduoen å sette fokus på.

Kunstutstillingen tar for seg internettets ulike aspekter, både de gode og de vonde, og KUNST har tatt en prat med kunstnerduoen om deres engasjement og tanker rund dette prosjektet.

Gjennom kunsten tolker dere det negative presset fra sosiale medier, og det er ikke første gang dere er involvert i et prosjekt som handler om tilstedeværelse. I sommer prydet dere Oslos gater med kjempeteddybjørner som skulle minne oss på å ta litt mere vare på hverandre i stedet for å kikke ned på telefonen. Hva er det med denne tematikken som engasjerer dere? 

Vi har lyst til å prøve å gjøre folk litt mere oppmerksom på hvordan ting i realiteten er, og ikke hvordan ting ser ut gjennom en dataskjerm eller en mobil. 

Prøve å få folk til å forstå at vi alle er bra nok på hver vår måte, at selv om du har 10 millioner følgere på sosiale medier, så er ikke livet perfekt, det er virkelig på godt og vondt.

Utstillingen deres på YME  Internet Sucks har de negative følgene av et økt digitalt samfunn som tema. Det er jo en ganske abstrakt tematikk. Kan dere fortelle litt om ideen til denne utstillingen?

Vi har vært i LA og bodd sammen med mange av de største sosiale medieprofilene i verden det siste halve året. Der var vi vitne til både oppturer og nedturer som følge av deres tilstedeværelse på sosiale medier. Vi fikk et unikt innblikk i hvordan ting var bak kulissene, noe vi egentlig hadde en god anelse om før vi flyttet ned. Men det var ikke før vi kom tilbake til Norge at ideen og lysten til å gjøre en utstilling med dette temaet ble til.

Hva slags type verk er det publikum vil få se på utstillingen? 

Utstillingen vil bestå av mange samfunnskritiske verk, men også mange ting som vi har laget bare for å folk til å smile. Mange av verkene vil nok få deg til å tenke og reflektere litt ekstra om tiden vi nå lever i, som vi har valgt å kalle depresjonen. Utstillingen vil bestå av skulpturer, malerier, prints, infinity mirrors, hologrammer, neonverk, fotografier og alt mulig rart, masse, masse lys … vi lover det er ting som ikke er kjedelig, og en del greier som du garantert ikke har sett maken til. 

På hvilken måte tenker dere at kunst kan være med på å endre det litt monomane forholdet vi har til teknologi? 

Vi håper at folk blir inspirert og tør å prøve å lage noe fysisk selv … kunst er gøy og ikke farlig … Den beste terapien for oss, uansett hva det er, er jo å lage kunst, man glemmer tid og sted, man glemmer til og med å sjekke Instagram/Snapchat og Facebook på mange timer hvis man er i godt driv … det finnes jo ikke noe bedre enn akkurat det.

Hva har vært det mest utfordrende med denne utstillingen, og hva har vært det beste?

– TIDEN som vanlig, Jonny slet med en prolaps i nakken og kunne ikke begynne å jobbe fysisk før de siste tre ukene før åpningen … men samtidig så ble det jobbet mye i hodet, og man fikk reflektert mye rundt temaet samt jobbet masse grafisk, noe utstillingen vil bære preg av.

Det beste er jo det å jobbe sammen mot en deadline … man må være på studio og jobbe hver dag, det blir fullt fokus på kunsten og mindre fokus på alt rundt som tar masse tid. Foran en utstilling er vi på studio 12–18 timer hver dag, så vi prøver å putte to arbeidsdager inn i én … 

Dere har også vært med på å skape en kleskolleksjon i samarbeid med YME. Hvordan har det vært – og kan dere si litt om hva tanken bak designet er?

Samarbeidet med YME har vært fantastisk, ofte når det kommer til samarbeid med andre aktører, så kommer det veldig an på kjemi og verdier … vi liker at YME har litt den samme «dra på»-holdningen vi selv står for. Budskapet bak designene er det samme som resten av utstillingen – internett sucks, alle må si seg enig på en eller annen måte … sånn er det bare.

Hva slags forhold har dere selv til mobilen deres? Og har det endret seg siden dere begynte å jobbe med denne utstillingen og tematikken? 

Vi er altfor mye på telefonen selvsagt, all kommunikasjon med omverdenen funker bare sånn. Så hvis det er en dag uten telefon, så stopper en del ting opp. Men vi er egentlig ikke så aktive på sosiale medier selv, vi burde sikkert vært bedre på det kanskje, eller kanskje ikke …  Til tross for kunstens alvorlige tematikk har BROSLO en leken stil på samtlige verk i utstillingen Internet Sucks. Publikum vil få se 30 ulike kunstverk utstilt fra 5. til 30. april 2019. Location: YME Universe, Karl Johans gate 39.

YME x BROSLO capsule-kolleksjon: Lansering den 27. april 2019
2 ulike hoodies // «Internet Sucks» // Black 2 ulike t-skjorter // “Do not Google Me” // Black selges på YME Universe og www.ymeuniverse.com