Facebook pixel

JOIN by Norwegian Presence. Varde av Tron Meyer, Join Me (bord) av Marte Frøystad, Alter (lampe) av Stine Aas. Styling: Kråvik & D’Orazio. Foto: Trine Hisdal.

For å bli sett må du være der det skjer. Norske kunsthåndverkere satser internasjonalt og vekker oppsikt med uvante materialer, sterke historier og bærekraftig nytenkning.

Hva er kunsthåndverk?
Kunsthåndverk er tradisjonelt kunstobjekter med en klar materialforankring og historiske røtter i håndverket. Kunsthåndverkerne har hovedsakelig benyttet materialer som tekstil, keramikk, metall, glass, tre og lær. Dagens kunsthåndverkere har utvidet fagets nedslagsfelt både når det gjelder valg av materialer og teknikker, og lager gjenstander som spenner fra billedkunst til bruksgjenstander.

Norwegian Crafts som brobygger.
Arbeidet med å fremme norsk kunsthåndverk har pågått i organisert form siden dannelsen av Norske Kunsthåndverkere i 1975. Men i 2012 ble satsingen tatt et stort skritt videre med etableringen av datterselskapet Norwegian Crafts, som har det klare formål å styrke posisjonen til norsk kunsthåndverk og design internasjonalt. Med kontorer i Rådhusgata i Oslo som base jobber de for å sikre kontinuerlig norsk deltakelse på innflytelsesrike internasjonale arenaer. Norwegian Crafts initierer og produserer utstillinger, deltar på messer, holder seminarer og gir ut publikasjoner og artikler for å stimulere til kritisk tenkning og diskurs innen feltet for samtidskunsthåndverk. De bidrar til kompetanseutvikling og nettverksbygging gjennom kunstnerresidenser og besøksprogrammer, og lyser ut tilskudd og støtteordninger for kunstnere som har prosjekter utenfor landegrensene. Ved å skape etterspørsel etter norsk kunsthåndverk forsøker de også å bedre den økonomiske situasjonen for kunstnerne. Og den målrettede innsatsen blir utvilsomt belønnet. Norsk kunsthåndverk har de siste årene fått stor oppmerksomhet i utlandet, høstet mange lovord i ledende tidsskrifter og fått innpass på eksklusive visningssteder. Våren 2019 blir neppe noe unntak, når både godt etablerte kunsthåndverkere og nye talenter får sjansen til å vise seg frem på toneangivende mønstringer i Europa.

Forces de la Nature.
For første gang er en utstilling på Frankrikes nasjonalmuseum for keramikk i Sèvres utelukkende dedikert til norsk kunsthåndverk. Forces de la Nature viser verk av de anerkjente norske kunsthåndverkerne Kari Dyrdal, Torbjørn Kvasbø og Marit Tingleff, og ble høytidelig åpnet av dronning Sonja i september 2018. Utstillingen er organisert i samarbeid med Norwegian Crafts, KODE i Bergen, Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand (SKMU) og med støtte fra Norges ambassade i Paris.

Dyrdal, Kvasbø og Tingleff studerte ved Bergen Kunsthåndverksskole (nå Fakultetet for kunst, musikk og design på Universitetet i Bergen) på slutten av 1970-tallet, og selv om kunstnerskapene deres har gått i ulike retninger, finnes det likevel noen fellestrekk. Utstillingen i Sèvres vektlegger hvordan naturen engasjerer de tre kunstnerne og hvordan deres individuelle opplevelse av landskap blir transformert til kraftfulle, abstrakte uttrykk. Det belyses også hvordan de har en sterk bevissthet om tradisjoner innenfor deres respektive fagområder, og på samme tid er villige til å forvandle og videreutvikle karakteren til moderne kunsthåndverk. Utstillingen omfatter til sammen 65 verk fra slutten av 1980-tallet og frem til i dag. Flere er lånt inn fra norske museer og private samlinger, og noen er også spesielt laget til denne anledningen. Etter utstillingen i Sèvres vandrer Forces de la Nature videre til KODE i Bergen og deretter til Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand (SKMU).
Besøk: Musée National de Céramique i Sèvres / 23. september 2018–1. april 2019 / sevresciteceramique.fr

Forces de la nature.Vev: Kari Dyrdal, Red sea. 318 x 279,5 cm. (c) Gérard Jonca – Sèvres Manufacture et Musée nationaux, 2015. Keramikk: Torbjorn Kvasbo, Stack, 135 cm. (c) Gérard Jonca – Sèvres Manufacture et Musée nationaux, 2012.

Smykkeuken i München.
Munich Jewellery Week er en årlig begivenhet som løper parallelt med den store Handwerksmesse i München i mars, og regnes som en av de aller viktigste internasjonale møteplassene for smykkekunst fra hele verden. Norske smykkedesignere har i lang tid deltatt her, og Norwegian Crafts har støttet flere større satsinger som Aftermath of Art Jewellery i 2013 og Tone Vigelands separatutstilling på Die Neue Sammlung i 2017.

I årets smykkeuke er Anna Talbot og Reinhold Ziegler de to norske som er juryert inn i den høyt ansette utstillingen Schmuck. Talbot er kjent for store, tredimensjonale arbeider i farget aluminium. På Schmuck skal hun presentere smykker fra to serier. Housework fremstiller kvinner som utfører rengjøringsarbeid i en gjentakende og evigvarende sirkel. Motivet har en politisk brodd: Rengjøring blir fremdeles betraktet som et kvinnelig domene og et lavstatusyrke. Med smykkene vil Talbot opphøye kvinner som utfører husarbeid, og gi dem synlighet og stolthet. Serien Rosepainting er inspirert av tradisjonell rosemaling, men mønstrene er tolket og bearbeidet, og spraymalt med grafittimaling i nye farger. En ser gjerne på rosemaling som noe eksklusivt norsk, mens det i realiteten er påvirket av mange strømninger utenfra. Ziegler har et røffere formspråk og jobber i et bredt spekter av materialer. Han har blant annet gjort seg bemerket for bruk av meteoritter og fossiler. Zieglers nyeste smykker, Nearly Human, er laget av verktøy og redskaper fra steinalderen.

Flere norske kunsthåndverkere deltar i smykkeuken. Nanna Melland skal være med på utstillingen Schmuckismus på Die Neue Sammlung, som i år er kuratert av den danske smykkedesigneren Karen Pontoppidan. På Talente, en utstilling for kunstnere under 33 år, deltar keramikerne Sisse Lee og Ida Olesdatter Barland og smykkedesignerne Olaf Tønnesland Hodne og Emil Gustafsson.

Besøk: Flere visningssteder i München / 11.–17. mars 2019 / munichjewelleryweek.com

Anna Talbot, Rosepainting, brosje.

JOIN by Norwegian Presence.
Salone Internazionale del Mobile ble grunnlagt i 1961 for å promotere italiensk møbeldesign og fikk raskt status som en populær begivenhet i den internasjonale møbelbransjen. Om lag 2500 aktører er med på den årlige messen i Milano i april, som tiltrekker seg over 300 000 skuelystne. I løpet av de fire årene Norge har deltatt, er den norske utstillingen blitt kjent som et av høydepunktene. Årets utstilling på Zona Tortona har fått tittelen JOIN by Norwegian Presence og er et samarbeid mellom Norwegian Crafts, DOGA (Design og arkitektur Norge) og designkollektivet Klubben. Ifølge pressemeldingen utforsker kuratorene Kråkvik & D’Orazio «sosiale, miljømessige og økonomiske dimensjoner i det nye norske landskapet av design og kunsthåndverk.» Syv av Norges ledende møbelprodusenter er representert, sammen med 21 designere og kunstnere, hvorav fire kunsthåndverkere. 

Máret Ánne Sara og Matt Lambert viser smykker av dyrebein. Loaded – Keep Hitting Our Jaws er et kjede av reinsdyrkjever, metalltråd og syntetisk tråd, mens Pile Power er en smykkeserie laget av miniatyrhodeskaller i reinsdyrbeinporselen og metall. Smykkene tar opp diskusjonen om bærekraftig utvikling av urfolks praksiser og levebrød, og viktigheten av samarbeid mellom minoriteter, i dette tilfellet mellom urkultur og skeiv identitet. Kent Fonn Skåre deltar med en serie skulpturelle møbler kalt Universell, laget av rester og avkapp fra granittheller på byggeplasser i Bergen. Ved bruk av lokalt restmateriale utforsker Skåre alternative produksjonsmetoder. Tron Meyer står bak skulpturen Varde av rustfritt stål og norske steinsorter stablet i en tårnformasjon. Steinene bærer geologisk historie: De eksponerte kjernene avdekker deres vulkanske opprinnelse for cirka 290 millioner år siden, og den runde overflaten er et resultat av langsom bevegelse og friksjon i senere istid. Keramiker Anita Hanck-Hansen viser de tre skulpturene Arkitektur, Etterklang og Struktur av minner. Hun blander leire med andre naturmaterialer som kvister, bark, sand og planter, som avgir farge og strukturelle spor. Siden leiren modelleres, glaseres og brennes i flere omganger, er også arbeidsprosessen en del av skulpturenes tematikk.

Besøk: Zona Tortona i Milano / 9.–14. april 2019 / salonemilano.it/en

Elisabeth Thorsen, Høy. Håndlagede støvletter og hette av teppematerialer. Foto: Tonje Kornelie. Bildet er fra Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling i 2018 på Østfold Kunstsenter/Hydrogenfabrikken i Fredrikstad.

Erlend Leirdal, Danse, 2016. Skulptur, sammenføyde selvvokste furuemner. Foto: LyktAS. Bildet er fra Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling i 2017 på Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim.

Crafting Europe.
I 2019 feirer World Crafts Council Europe 40 år, og dette markeres med utstillingen Crafting Europe som vises på messen Revelations Grand Palais i Paris i mai. Norwegian Crafts har tidligere deltatt på messen som æresgjest i 2013 og i et nordisk samarbeidsprosjekt i 2015. Erlend Leirdal og Elisabeth Thorsen representerer Norge i årets utstilling. Leirdal lager skulpturer i tre, og kombinerer tradisjonelle håndverksteknikker med samtidens kunstuttrykk i både små, intime verk og større installasjoner. Thorsen er skomaker og lager fottøy som ikke bare er funksjonelt, men også enestående kunstobjekter. Hun bruker gjerne utypiske materialer, som resirkulerte møbler, tepper og blyanter, og is, sukker og sportstape. I tillegg brukes et verk av den norske tekstilkunstneren Hanne Friis i den visuelle profileringen av årets messe. Den monumentale skulpturen Nyanser i blått og svart på 4 x 3 meter er sydd sammen av flere hundre jeans, og skal stilles ut under glasskuppelen på Grand Palais i utstillingsperioden.

Besøk: Grand Palais i Paris / 23.–26. mai 2019 / revelations-grandpalais.com

/Kilder/
Norwegian Crafts, DOGA, Nasjonalmuseet, ziegler.no, samtidskunst.no