Arkivfoto av jubilanten i sitt atelier.

Symboltungt, drømmende og ubehagelig. En av våre mest markante samtidskunstnere fyller 60 år 20.02.19. Det blir ikke bare feiret med kaffe og kake.

– Jeg ønsker å balansere det vakre og forførende med det heslige. Jævlige ting kan også være vakkert.

Dette uttalte Gullvåg om sitt kunstneriske prosjekt for en tid tilbake. (ref. fineart.no) Kanskje er det kunstnerens evne til å formidle det paradoksale som gjør ham internasjonalt omfavnet og inspirerer toppsjiktet innen norsk rock til å tonesette hans kunst.

Til sommeren fremfører Motorpsycho sin musikalske hyllest til Gullvåg under Øya i Oslo og i Trondheim under Olavsdagene. Sistnevnte er også er arena for Gullvågs jubileumsutstilling Metamorfose. (åpning 28.7.19)

Morfars maleskrin                                                                                                             
Gullvåg kommer fra Trondheim og fikk sitt gjennombrudd ved Galleri Dobloug i 1983. Fra sine baser i Trondheim og Oslo har Gullvåg markert seg gjennom en drøyt 40 år lang kunstnerkarriere. Produksjonen er omfattende og spenner fra maleri, portretter, utsmykninger til bokoppdrag.

Motivene er en blanding av det figurative og abstrakte, det virkelige og drømmende. Symboltungt, tidvis surrealistisk og ofte melankolsk. Som minner. Erindringer fra barndommen kan også beskrives som Gullvågs kilde til alkymi.

Som tolvåring fant Gullvåg morfarens maleskrin på loftet. Selv om morfaren døde før Gullvåg ble født, lot det seg fremdeles skvise ut verdifulle fargepigmenter fra maletubene. Gutten ble oppslukt, og foreldrene skaffet ham nye oljefarger. Heldigvis. Slik starter en dedikert kunstners reise. 

Det var ikke bare den unge guttens foreldre som så talentet og dedikasjonen. Som trettenåring startet han i skolering hos maleren Roar Matheson Byes. På timeplanen sto portrett, stilleben og landskap.

Allerede som femtenåring ble Gullvåg antatt til Kunstakademiet i Trondheim. Etter hvert ble den svenske maleren og kunstpedagogen Georg Suttner den unge kunstnerens mentor. Relasjonen mellom de to ble sterk og Suttner forble en sentral samtalepartner for Gullvåg også senere.

I den første tiden på akademiet eksperimenterte Gullvåg med nonfigurative, abstraherte uttrykk. Men han fant seg ikke helt til rette i dette uttrykket og beveget seg tidlig i retning figurasjon. Her  fant han i større grad rom for sine tegneferdigheter. Gjennom penselen viste Gullvåg en særegen evne til å fange motivet.

METAMORFOSE, 190 x 190 cm, 2011–2013

Annonse

Minner, historier og forvandling                                                                                                    
Referanser til egen barndom kommer tidlig til uttrykk hos Gullvåg.  Ofte med utgangspunkt i  familiefotografier. Motivene blir formidlet i myke og bleke toner. Som om de er bleket av tid og emosjonell lagring. 

Det handler om å fortelle historier. Om å utforske forvandling. La erindring møte kunsthistoriens sjangere. Men også film, litteratur og dagsaktualiteter er kilder til inspirasjon og finnes som visuelle spor i arbeidene. 

Kunstneren arbeider intenst før en utstillingsåpning. Atelieret dekkes av malerier, Gullvåg maler mange bilder parallelt. Nye lag og valører. Om og om igjen. Historiene og stemningen klinger dermed gjennom hele bildeserien.  Kunstnerens utstillinger oppfattes også som gjennomarbeidede, med en tydelig kontekst.

Gullvåg inspirerer                                                                                                            
Spesielt bemerket har kanskje Gullvåg blitt for sin særegne utsmykking av kirker, samt originale portrett-tolkninger av kjente mennesker. Som kongeparet, Wenche Foss og Lars Saabye Christensen. Gullvåg har i de senere årene også arbeidet mer med grafikk. Litografier, men også dyptrykk.

Kunstneren har jevnlig søkt inspirasjon ut over landegrensene. Det har blitt en rekke lengre studie- og arbeidsopphold i Stockholm, London, Paris, Berlin, Madrid, Nice og Roma.

Gullvågs verk er innkjøpt av en rekke institusjoner, blant annet Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Norsk Kulturråd, Bergen Billedgalleri, Trøndelag Kunstgalleri, Oslo Kommunes kunstsamlinger, Høyesterett og Oslo Filharmonien.

Gullvåg er også en sterk inspirasjon for andre samtidskunstnere, for eksempel det eksperimentelle rockemiljøet.

Cover for Motorpsychos plate The Tower (2017).

Cover for Motorpsychos nyslupne plate The Crucrible (2019)

Motorpsycho hedrer Gullvåg                                                                              
Motorpsycho er et sjangeroverskridende rockeband fra Trondheim som ofte omtales som landets mest unike fenomen i sin sjanger. Gjennom 30 år har bandet gitt ut en rekke album, turnert og skaffet seg en stor og hengiven internasjonal fanskare.

Trioen, som består av Bent Sæther og Hans Magnus «Snah» Ryan og Tomas Järmyr (siden 2017), beveger seg stadig inn og ut av musikalske sjangre og kombinerer det eksperimentelle med det fengende, det psykedeliske med klare rockhistoriske referanser. Motorpsycho har en særegen evne til å smelte det melankolske med det støyende, det suggererende og harde med det intime og skjøre.

Selv om bandet og Gullvåg kommer fra samme by, var det først for få år siden Motorpsycho fikk øynene opp for kunstneren. Begeistringen var til gjengjeld stor! I 2017 kom albumet The Tower, med Håkon Gullvågs maleri Babels Tårn som omslag. Gullvågs kunst preger også Motorpsychos nylanserte album The Crucible.

Mens kunstnerens 60- årsdag vil bli markert gjennom en rekke utstillinger i flere land gjennom året, vil Olavsdagene i Trondheim huse hovedmarkeringen her hjemme. Prosjektet til Motorpsychos, som går ut på å lage helt ny musikk inspirert av Gullvågs kunst, er et bestillingsverk av Olavsdagene.

Det ligger an til en drømmende, hardtslående og vakker markering.                                        

Magasinet KUNST gratulerer!

Rytterportrett. Parafrase over Velazquez, 2009-2010, olje, 250 x 160 cm.

Far og datter, 190 x 100 cm, 2013

Scooteren, 210 x 140 cm, 2012–2013.