Foto: Emma Sukalic

Foto: Emma Sukalic

Ma$arati vil lage lyd og snu hoder, akkurat som luksusbilen han har lånt navnet sitt fra. 31. januar viser kunstneren over 50 nye verk i separatutstillingen Wildlife i Galleri Fineart.

Aktuell

Wildlife åpner torsdag 31. januar hos Galleri Fineart, med afterparty på Christiania.
Utstillingen står til 10. februar 2019.

Mathias Ma$arati Nordby koker tevann i studioet sitt i Skippergata i Oslo, omringet av ferdige og uferdige arbeider, spraybokser og malingsspann. En madrass har fått plass langs en vegg, to rullebrett står stablet langs en annen. Ved inngangsdøren står en svart søppelsekk fylt med tomme ølbokser. Den 27 år gamle kunstneren gliser.

– Jeg har fått hjelp av kompiser til å fylle opp den, altså.

Det er midt på dagen en mandag i januar. De siste månedene har vært travle for Ma$arati, som har jobbet på spreng med forberedelsene til utstillingen Wildlife på Galleri Fineart 31. januar–10. februar 2019.

Kunstneren har tidligere deltatt i gruppeutstillinger i både inn- og utland, men dette blir hans første visning i et galleri, alene. Og da vil han gi publikum noe helt nytt – nærmere bestemt over 50 nye arbeider i ulike teknikker, med vekt på oljepastell på papir, akryl og byggeskum på lerret.

– Hvorfor Wildlife?

Han myser under den gule capsen. Tar en slurk te, kikker mot et stort lerret som viser et svartprikkete, oransje hybridkattedyr som stirrer tomt foran seg. Fargene er klare, og uttrykket er som flere av arbeidene hans – barnlig, figurativt, men samtidig surrealistisk.

– Kanskje fordi man lever et wild life. Dyret er in the city. Kanskje er det oss. Kanskje.

Ma$arati jobber bla. a med oljepastell i mange av sine bilder.

The Black Swan.

Annonse

Fra refs til ros

Nordby er oppvokst på Hamar, men flyttet som tenåring til Trysil for å ta idrettsfag og stå på snowboard. I 2014 byttet han ut brettet med kunst, og flyttet til Oslo hvor han begynte på Einar Granum Kunstfagskole. Han har alltid likt å jobbe med hendene, forteller han. Digget kunst og håndverk på ungdomsskolen, likte å sy. Funket dårlig i realfag, og fant etter ti års skolegang ut at han hadde dysleksi.

– Det var jævlig weird. Lærerne hadde ikke sett det, jeg fikk bare kjeft for at jeg satt og tegnet i timene. 

I dag er streken hans hyllet og ettertraktet både hjemme og internasjonalt. Det lekne uttrykket, inspirert av hiphop-kultur, Jean-Michel Basquiat og Pablo Picasso, preger alt fra lerreter, klær og hud i form av tatoveringer.

Rolf A. Hoff, en av Norges største samlere av samtidskunst, har allerede sikret seg et par av Ma$aratis tegninger. Musikere som norske Unge Ferrari – en god kompis fra Hamar – og Arif er fans, det samme er amerikanske Post Malone og Metro Boomin. Han har tegnet platecover for rapperen Keith Jenkins, og har gradvis bygget seg opp et internasjonalt kontaktnett gjennom Instagram og turer til Los Angeles.

– Jeg synes det er gøy å prøve og gjøre ting selv, connecte med folk. Hvis en artist jeg digger bruker en av t-skjortene mine på en konsert, så er det veldig kult for meg. Det starter en buzz, flere vil ha, og man får attention.

Foto: Emma Sukalic

Foto: Emma Sukalic

Jobber kjapt

Til Wildlife var målet å lage tre bilder hver dag i desember for å ha mest mulig å velge mellom. Ma$arati bruker sjelden mer enn to dager på et bilde, og motivet er som regel ikke planlagt. Han maler til han ser noe, stoler på det som kommer naturlig.

Helst liker han å gjøre seg ferdig med et verk før han gir seg for kvelden. Noen ganger tar han bilde av arbeidet med mobilen, ser på det hjemme, skisser direkte på mobilen, og drar tilbake til studioet med en klar idé om hva som mangler.

Og resultatet? Det skal helst bråke, litt som luksusbilen han har lånt kunstnernavnet sitt fra.

– Når noen kjører forbi med en kul bil hører du den, ser den og snur deg etter den. Du må snu hodet når du ser meg. Som en bil, det bråker. Jeg bråker med penselen.