Facebook pixel

Cathrine Knudsen i sitt atelier med malerier klare for utstilling hos Galleri Soon i sommer.

Aktuell

Bortgjemte øyeblikk hos Galleri Soon 7.-29. juli

Grafikk hos Galleri Nyhuus 7.-22. juli

– Kan du fortelle kort om deg selv og hva du er aktuell med nå?
– Jeg er billedkunstner med bosted og atelier i Oslo, og hadde min debututstilling nettopp hos Galleri Fineart – i 2003, da i Grønnegata. Årene har gått, og kunsten har blitt mitt levebrød. Jeg arbeider mest med oljemalerier som er skjøre og taktile, med inspirasjon fra naturen. De siste årene har jeg også dykket dypere inn i grafikkens verden, og det siste halvåret har jeg jobbet mye med tresnitt hos Trafo Kunstproduksjon i Asker. Her har jeg latt fargene få ta litt mer over, og det er nye tresnitt og oljemalerier – også med litt mer farge – som jeg skal vise i min separatutstilling hos Galleri Soon 7.-29. juli. Samme dag åpner jeg også utstilling med et stort utvalg grafikk hos Galleri Nyhus i Gvarv i Telemark.

– Hva er det beste med atelieret ditt?
– Atelieret mitt er et fristed der det er jeg som styrer, griser og lar tankene fly. Drikker kaffe, sitter ved mac-en og gjør altfor mye kontorarbeid (!), ligger på gulvet med mange bilder utover, skjærer former og prøver å få ut det jeg har i hodet. Det beste er at det er et godt rom å skape i. Skulle ønske jeg kunne si at det var store vinduer med bare natur utenfor – det er det ikke. Skulle ønske jeg kunne si det var enormt, men det er det ikke. Men det er mitt – og kun mitt – og her kan jeg gjøre som jeg vil, og det er ingen der inne som blander seg opp i det jeg gjør. Her er jeg tro mot mitt uttrykk og mine følelser.

Flytende tanker, olje på plate, 100 x 120 cm.

Kløvereng, olje på plate,  120 x 130 cm

– Hvordan er arbeidsrutinene dine?
– Barn på skolen – så rett i atelieret. Skru på mac-en, sette på Spotify og lage meg en kaffe. Skumme aviser på nett, drikke kaffen for fort og vil egentlig ha en ny med én gang …, gå gjennom mailer og tenke at det tar jeg etterpå. Skifter til malertøy, setter musikken høyere, tar tre tyggis og går i gang der jeg slapp i går. Har ofte et par timers maleøkt før pause og lunsj – så noen timer igjen. Må ofte ut i skogen og løpe, jeg prøver å få til det en del ganger i uka, trenger det for kropp og sjel, men det er også her jeg henter inspirasjon.

– Hva er ditt viktigste redskap når du skaper din kunst?
– Jeg har vel i grunnen ganske mange redskaper, men tapetkniv til å skjære former med og spatel er noe jeg alltid bruker. Er også helt avhengig av hansker, for selv med hansker blir hendene mine fulle av maling fordi det går hull, og mange par brukes i løpet av en arbeidsøkt.

– Hvordan vil du beskrive kunsten din?
– Maleriene mine kan beskrives som en abstrakt tolkning av naturens prosesser. Det skjøre og det vare og former som gjenkjennende naturelementer er helt sentrale i mine arbeider. De skal gi en ro og stillhet, og det er olje i mange lag som gir struktur i overflaten.

– Hva er ditt motto som kunstner?
– Har ikke et motto, men jeg tror på det å arbeide mye. Jo mer du jobber, jo bedre blir du – ja, eller jeg da!

– Hvilke andre kunstnere finner du en resonans hos?
– Har lyst til å trekke frem kun én. Jeg er utrolig fascinert av Jens Johannessens kunstnerskap og uttrykk. Jeg tilstreber nok litt av det samme i mine bilder – selv om jeg gjør det på min måte, har jeg hentet mye inspirasjon fra hans verker gjennom årene.

Til venstre ser man de utskårete treplatene og til høyre selve resultatet.

Et tresnitt blir til.

Cathrine produserer sine tresnitt hos Trafo kunstproduksjon.

Ferdig blandede farger.

– Hva inspirerer deg?
– Natur! Ja, for det er i naturen jeg henter inspirasjon og former til mitt billedunivers. Det kan være løv på bakken, vannliljebladene i Skjennungvannet jeg løper forbi, bladformer, blomster, enger, stein, men kanskje mest av alt stillheten i naturen og dens kretsløp.

– Hvordan har stilen din forandret seg gjennom tiden?
– Uttrykket har forandret seg fra det mer abstrakte, med noe innslag av natur og kanskje en fjellsilhuett, til at jeg nå bruker mer konkrete former hentet fra naturen. Nå kan du faktisk helt klart se hva jeg har malt, selv om det ikke har noen fotografisk likhet med formen slik vi kjenner den. Dette gjelder også grafikken min. Den var mye mer abstrakt da jeg startet i 2007, men også her har jeg latt klare elementer ta mer tydelig plass.

– Hvordan tenker du på komposisjon i verkene dine?
– Jeg bygger opp hvert eneste maleri med veldig mange lag, og i løpet av prosessen blir de til sammen komposisjonen i bildet. De spiller på lag med hverandre og lager dybde og skygger. Det er en naturlig prosess som har kommet mer til meg med årene og blitt min måte å skape komposisjon og følelse.

– Har du alltid holdt på med kunst, eller var det et avgjørende øyeblikk som gjorde at du skjønte du var kunstner?
– Fra jeg var liten, har jeg alltid vært veldig glad i og fascinert av å lage ting med hendene mine. Før jeg satset på kunsten på heltid, jobbet jeg en del år i TV2 hvor jeg jobbet som prosjektleder, og malte på kveldstid. Etter hvert tok kunsten over, og jeg så at jeg måtte satse helt hvis jeg skulle få til det jeg ønsket. Angrer ikke!

– Hvordan ville ditt drømmeatelier sett ut?
– Drømmeatelieret er jo et stort, nei, et kjempestort lokale med god takhøyde, gjerne et industrilokale med store, høye vinduer. Skulle gjerne hatt marka rett utenfor døra også, for å kunne åpne opp disse store vinduene og slippe lys og skogsduft inn. Likevel vil jeg gjerne ha det nærme hjemmet … så jeg skjønner at det forblir en drøm!

One of a kind. Cathrine henger opp noen monotopyer.