Les mer om Aurora Sander på aurorasander.com

Aurora Sander er en norsk kunstnerduo bestående av Ellinor Aurora Aasgaard og Bror Sander Berg Størseth. De møttes på Konsthögskolan i Malmø og oppdaget raskt at de utfylte hverandre kunstnerisk.

Aurora Sander jobber med installasjoner i form av skulpturer og malerier, i klassiske materialer som tre, stål og lerret. Tematisk sirkler de rundt hverdagssituasjoner, gjerne med et satirisk blikk på samtiden. Metodikken kan sammenlignes med en skjønnlitterær forfatters, men istedenfor å bruke ord til å gjenspeile en situasjon eller en fortelling, bruker de form, farge og rom. Hele scenarioet kan minne om en teateroppsetning, bortsett fra at de levende skuespillerne er erstattet med skulpturer som pelikaner, påfugler og palmer, alt som et stilisert sleivspark mot samfunnets overfladiskhet. Takket være duoens lekne og aktiverende formspråk våger publikum å bruke tid på installasjonene og reflektere rundt fortellingene. Publikum blir også ofte implisert som aktører i installasjonene, spesielt i utstillingen Another Day, Another Drama fra 2017. Dette er et verk som reflekterer over den travle og repetitive verden vi lever i. Installasjonen var utformet som en sprangridningsløype som tok publikum gjennom en typisk hverdag, der hvert «hopp» var en skulptur som forestilte dagens hendelser. Det startet med morgendusjen og endte med taxituren hjem fra byen. På veggene rundt i utstillingsrommet hang portrettmalerier av hester med undertitler som Selfie, The Daily Assignment, The One That Got Away. Dette kunne leses både som navnene til de konkurrerende hestene og som statister i den løpende fortellingen.

I sitt siste prosjekt, kalt Someday’s, prøver de ut et helt nytt format, nemlig «barne-tv». Serien tar utgangspunkt i en bygård, hvor vi følger de ulike beboerne: Francis og Saskia som er på en typisk Tinder-date, bygårdens hunder som diskuterer fraktaler, pupper som advarer eieren sin om den kommende røde uka og toaletter som krangler om hvem som får «the best shit». Bortsett fra menneskene som er på date, er alle karakterene dukker laget av tre, lerret, papp og plast.

Nå ser de fram til separatutstillingen Game of Loans høsten 2018, som skal vises i Norsk Billedhoggerforenings nye nasjonale senter for skulptur. Prosjektet vil ta utgangspunkt i «Tarzantikken», en aktivitet brukt i gymtimen der det ikke er lov til å berøre gulvet, men kun løpe eller hoppe på matter, apparater, benker eller henge i tau og ribbevegger. Utstillingen vil være en altomfattende bane bestående av skulpturer utformet som ulike typer lån og gjeld, som boliglånet, forbrukslånet og studielånet. Gulvet blir til lava med «brennende» inkassovarsler: I morgen henter vi tv-en om du ikke betaler. Ellers i utstillingen finner man skulpturer utformet som rentemonstre og sparegriser. Rentene er rekordlave. Den økonomiske veksten avtar. Gjelden vokser. Flere sentralbanker trykker mer penger. Og børsene stuper. Rett og slett verdensøkonomien på 1-2-3.

Hyungkoo Lee

Another Day, Another Drama, 2017.