Grand Hotel i Oslo har fått en gjest som har kommet for å bli.
Hun er ikke så stor, denne jenta med hendene godt plantet i siden. Ikke mer enn 130 cm høy, men hun har bena godt plantet i bakken, og et blikk som sier: Jeg er klar. Og jeg er ikke redd! Vi ble først gjort oppmerksom på statuen Fearless Girl av kunstneren Kristin Visbal da den 7. mars i fjor ble plassert ulovlig på plassen Bowling Green i finansdistriktet i New York. Plasseringen var ikke tilfeldig. Den lille jenta ser rett mot skulpturen Charging Bull, eller The Wall Street Bull som den også er kalt, oksen som skal være et symbol på maskulin råskap. Og er det et område som er kjent for å være dominert av maskuline, hensynsløse krefter, så er det nettopp børsen i New York.
Men så altså, dagen før den internasjonale kvinnedagen ble det igangsatt et såkalt Guerrilla Art stunt, der finansgruppen (SSgA) som jobber for å flere kvinner på topp i finansverdenen, setter opp statuen av den lille, men beintøffe jenta Fearless Girl. Hun står rett opp mot den rasende oksen, som veier 3,2 tonn, og hun blunker ikke. Det ble mye kontrovers rundt skulpturen i New York, som til helt nylig var den eneste i sitt slag, men på selve kvinnedagen i år ble det bestemt at hun skulle få bli stående.
Og nå har det blitt to av den inspirerende statuen. Nå har nemlig Grand Hotel i Oslo fått den fryktløse jenta som permanent gjest. Det er forretningsmann og kunstsamler Christian Ringnes som har sørget for at statuen har havnet i Oslo. Ringnes står også bak skulpturparken på Ekeberg, og han har donert flere statuer til Oslo by. Ringnes har vært en profilert støttespiller for kvinners plass i både kunst- og finansverdenen, og det er ikke tilfeldig at Fearless Girl ble avduket selveste 8. mars i år av NHO-direktør Kristin Skogen Lund sammen med direktøren for Grand Hotel, Fredrikke Næss.
KUNST fikk en liten prat med Christan Ringnes.
– Hva var grunnen til at du valgte å få akkurat denne skulpturen til Oslo?
– Jeg så den første gang avbildet i et magasin, og likte godt dette geriljakunst-stuntet. Jeg tenkte først på en plassering i Ekebergparken, men så passet det ikke helt, og jeg la det fra meg en stund. Men så snakket jeg med tidligere redaktør Kjersti Løken Stavrum, og hun mente bestemt at denne statuen må vi jo få til Norge på kvinnedagen. Og det var det dyttet jeg trengte for å få den til Oslo.
– Hva representerer denne skulpturen for deg?
– Jeg synes den representerer det alle, både menn og kvinner, burde være; nemlig positivt uredde. Og så er det jo litt morsomt at det er en ung kvinne, for jeg er jo ikke i tvil om at det er kvinnene som er i ferd med å overta verden. Og det er noe jeg oppmuntrer. Men så synes jeg også at den er så fantastisk å se på! Og så er det et poeng at den står og ser opp mot Stortinget.
Fredrikke Næss (Hotelldirektør), Christian Ringnes (Styreleder) og Kristin Skogen Lund (NHO-direktør).
Fearless Girl blir stående ved inngangen til Grand Hotel og minne tilreisende og forbipasserende på at verden ikke lenger bare er mennenes domene. Hotellet har en historie med å huse både kunst og kunstnere, og selv om denne historien har vært dominert av menn, er ting i ferd med å forandre seg. Grand viser nå mange verk av kvinnelige kunstnere, og hotelldirektør Fredrikke Næss er stolt av det nye tilskuddet til hotellets samling. KUNST møter henne etter avduking av statuen.
– Hva betyr det for Grand Hotel å få skulpturen Fearless Girl?
– Fearless Girl er en fantastisk nyhet for Grand Hotel. Hun gir nytt innhold og større bredde til hotellets kunstsamling. Det er mange som gleder seg over nydelig og spennende kunst når de besøker Grand i ulike sammenhenger, og denne skulpturen gjør hotellet absolutt verdt et nytt besøk. Den er både flott og inkluderende; fryktløse ønsker vi vel alle å være!
– Hva symboliserer denne skulpturen for deg personlig?
– Den har en fantastisk sterk symbolikk for meg som kvinne, den minner meg først og fremst om at vi kvinner ikke skal avfinne oss med å bli minimalisert i yrkeslivet, men tørre å vise hva vi kan og vil. Videre bringer statuen minner tilbake fra oppveksten. Vi har jo alle vært unge kvinner og møtt på utfordringer som krever ekstra mot. Jeg har hentet motet fra mine forbilder, først og fremst fra min mor som tok høyere utdannelse i voksen alder, som kanskje ikke var så lett med to små barn hjemme og en karrieremann.
Det finnes foreløpig bare to eksemplarer av statuen Fearless Girl i verden, men heldigvis finnes det millioner av jenter som har motet og fryktløsheten denne jenta representerer. Og blikket til denne lille damen bærer bud om at enda flere skal det bli.