Peder Severin Krøyer, Hip hip hurra! 134,5 cm x 165,5 cm, 1888.

Man trenger ikke reise langt for de store kunstopplevelsene: KUNSTs redaktør har vært i Göteborg og latt seg imponere!

Jeg måtte altså bli 44 år før jeg fikk sett maleriet Hipp, hipp, hurra! av den danske kunstneren Peder Severin Krøyer (1851–1909). Men, i motsetning til mange andre kjente verk man ser for først gang i virkeligheten, så var dette maleriet akkurat like fylt av liv og lys som jeg hadde håpet på, og gjorde min dag veldig mye lysere.

Jeg befinner meg i Göteborgs Konstmuseum og er mildt sagt bergtatt. Jeg vet ikke om det er fordi forventningene ikke var så høye i utgangspunktet (for meg har alltid Göteborg vært forbundet med karuseller og sukkerspinn og en by man ikke helt tenker at man skal bruke tid på å reise til). But how wrong can one be.

Museumsbliss
Jeg hadde tre mål for reisen. For å oppsummere dem helt kort; å besøke Göteborgs Konstmuseum, se utstillingen til vinneren av Hasselbladprisen, Rineke Dijkstra, på Hasselbladsenteret og få med meg utstillingen Mozart’s Ghost i Göteborgs konsthall. Jeg hadde sett for meg å tråkke fra sted til sted denne nokså kjipe og regnfulle dagen, da jeg til min store glede og overraskelse oppdaget at de alle tre hadde tatt bolig under samme tak i konstmuseets lokaler. Bliss. I tillegg var det en ganske ok restaurant og museumsbutikk å spotte. Jeg hadde syv timer til disposisjon, og jeg var ikke bekymret for at dagen skulle bli lang. Tvert om, her var det bare å sette i gang.

Samlingen
Først er det greit å få seg en oversikt over de forskjellige salene og hva som befinner seg hvor. Museumsbrosjyren forklarer godt hva du kan se hvor – og jeg fulgte dens råd – nemlig å ta heisen opp i sjette etasje og jobbe meg nedover. Her var det jeg på forhånd hadde sjekket at Hipp, hipp, hurra! befant seg blant andre nordiske storheter som Anders Zorn, Carl Larsson og Edvard Munch. Og for meg var det intet mindre enn en stor opplevelse å få se Nordisk sommarkväll av Richard Bergh, et maleri som for meg omfavner hele den nordiske sommeren som virker så langt unna en midtvinterdag som denne. De forskjellige salene tar også for seg svensk modernisme, göteborgskoloristerna – en skole der farge var viktigere enn form – samt en rekke imponerende verk av Picasso, van Gogh, Renoir, Chagall og Degas, for å nevne noen.

Rembrandts Sammensvergelsen til Julius Civilis henger nå i Göteborg, utlånt fra Nationalmuseum i Stockholm.

Et sjeldent syn
Til slutten av april 2018 kan de besøkende se et av Rembrandts store mesterverk, Sammensvergelsen til Julius Civilis, malt i 1661. Maleriet, som måler 309 x 196 centimeter, har nettopp denne gløden som synes å komme innenfra maleriet, noe som forsterker det allerede dramatiske scenarioet med en gruppe batavere som sverger troskap til Julius Civilis mot den romerske keiseren. Maleriet henger vanligvis i Stockholm. I denne utstillingen får det også selskap av Rembrandts Ridderen med falken, samt flere av hans grafiske arbeider og malerier av hans studenter og samtidige fra The Dutch Golden Age. Bare denne utstillingen er verdt turen alene.

Gullalder, pole-dancing og museumsbutikk
Hvis man ikke allerede føler seg mettet av inntrykk, er det bare å ta heisen ned og gå inn i de forskjellige salene med dansk gullalder, gamle mestere fra eldre europeisk kunst, samt en skulpturavdeling som rommer fabelaktige verk av blant andre Charlotte Gyllenhammer, Monika Larsen Dennis og ikke minst Cajsa von Zeipels enorme pole-danser med tittelen Seconds in Ecstasy, satt side om side med klassikere av Alexander Calder og Henry Moore.

 

Rineke Dijkstra.

Hasselbladstiftelsen
Hasselbladsenteret er for Göteborg det Fotografiska er for Stockholm; et senter der foto av ypperste kvalitet vises. Denne gangen var det en utstilling med nederlandske Rineke Dijkstra som har vunnet The Hasselblad Award 2017 (på en million svenske kroner). Hun regnes som en av de viktigste samtidskunstfotografene med temaer som portretter av unge kvinner fra barndom til voksen der modellene ofte blir fanget i et ubevoktet øyeblikk som avslører sårbarhet og nerve. På Hasselbladsenteret vises nye utstillinger tre ganger i året, og det er også mulig å booke omvisninger og foredrag.

Göteborgs konsthall
Overgangen fra europeisk gullalder til blinkende skjermer og animerte spill med store rosa romper kunne nesten ikke vært større. Og hadde jeg hatt enda bedre tid, hadde jeg nok satt meg i cafeen og tatt en cappuccino for å fordøye de foregående inntrykk før jeg bega meg over til konsthallen. Her vises det samtidskunst i stadig skiftende utstillinger. Akkurat nå er det cyberfeminisme og internettkunst som står sentralt i utstillingen Mozart’s Ghosts, som tar for seg vår rolle, både som mennesker og feminister i cyberspace! Det digitale er et fenomen vi kommer til å se mer av i kunsten, så her er det bare å ta forundringsbrillene på og gi seg i kast med en verden som vekker like mye ubehag som glede.

Göteborg kunstmuseum er Sveriges tredje største kunstmuseum.

Mozart’s Ghosts på Göteborg konsthall.

Syv timer var på ingen måte nok for å utforske alle de fantastiske utstillingene som var under ett og samme tak i enden av hovedgaten Avenyen i Göteborg sentrum. Og jeg kunne fint tilbrakt en dag til på samme sted. Og jeg kommer helt klart tilbake.

På veien ut klarte jeg ikke å styre unna museumsbutikken (de som kjenner meg, vet at jeg ikke klarer å gå innom en museumsbutikk uten å bruke en liten formue hver gang). Ikke denne gangen heller, og det ble tegnebøker til datteren og Mummi-magneter til hele familien.

Men altså, hvis man klarer å styre utenom museumsbutikken, kan en tur som dette koste så å si ingenting. Med bussbilletter til 129 kr hver vei fra Oslo og en inngangsbillett på 60 kr som dekker inngangen til alle stedene, får man en flott tur til under 400 kr. Man trenger i hvert fall ikke spørre meg to ganger igjen (…men hvorfor i all verden skal man nå egentlig styre unna museumsbutikken?) Sees i Göteborg!