Boucher Room. The Frick Collection, New York Foto: Michael Bodycomp.
New York er ekstrem og energisk. En by med rask puls. En by som aldri sover. Om du trenger en rolig dag, så legg turen innom Henry Clay Fricks hjem ved Central Park, på hjørnet av 70th Street og Fifth Avenue. I intime omgivelser kan du nyte en av USAs flotteste samlinger av europeisk maleri fra sengotikk til impresjonisme.
Praktisk informasjon
• www.frick.org
• Adresse: 1 East 70th Street. Taxisjåføren vet hvor du skal om du sier «To the Frick, please!».
• Sett av minst to timer til besøket.
• Ikke ta med deg mer enn håndvesken. Du kommer ikke inn med store sekker eller annen bagasje, for det finnes ikke oppbevaringsmuligheter.
• Få med deg en «Docent talk», en ti minutters generell presentasjon av samlingen, som er gratis med løst inngangsbillett. Sjekk hjemmesiden for tider.
The Frick Collection inneholder mesterverker av blant andre van Eyck, Bellini, Holbein, Bronzino, El Greco, Vermeer, Rembrandt, Fragonard, Ingres, Constable, Corot, Monet og Renoir.
Samlingen vises i den private boligen til Henry Clay Frick (1849–1919), og huset er fylt med skulptur, kunsthåndverk og antikke møbler. Mye står slik Frick forlot det. Noen rom har malte veggdekorasjoner, ellers er det mørkt tre på vegger og gulv, marmorpeiser og dekorative søyler. Dette er en sniktitt på hvordan de rike levde i New Yorks gylne, gamle dager.
Henry Clay Fricks hjem, bygget 1912–14, er en av levningene fra New Yorks «Gilded Age» – «den forgylte tiden» mellom 1870 og 1900 – som var preget av rask økonomisk vekst. Det var gode muligheter for å slå seg opp innen industri og finans, og rikdommen var stor på få hender. Forgyllingen var syltynn, for perioden var preget av fattigdom blant folk flest og store sosiale ulikheter.
De pengesterke bosatte seg langs den øvre delen av Fifth Avenue, kjent som «The Millionaire’s Row», og praktfulle hus spratt opp som statusvorter langs Central Park. De fleste av disse herskaplige husene er i dag revet og erstattet med luksuriøse leilighetskomplekser, for på Manhattan er eiendom vertikale penger. Fricks hjem overlevde på grunn av husets kunstsamling og Fricks ønske om å gjøre den tilgjengelig for offentligheten.
Henry Clay Frick
Henry Clay Frick vokste opp i beskjedne kår på landet i Pennsylvania. Fricks far var immigrant og familien menonitter. Frick begynte på gulvet som salgsmedarbeider i en anerkjent forretning i Pittsburgh. Etter hvert fikk han en godt betalt stilling som revisor i svigerfamiliens whiskydestilleri.
Dette var jernbanebyggingens tid, og det var stor etterspørsel etter jern og stål. Koks hadde blitt en viktig råvare for jern og stålproduksjon, og i 1871 investerte Frick familiens penger i fremstillingen av koks. Et tiår senere produserte firmaet nesten 80 % av all koks som ble brukt i Pittsburghs jern- og stålindustri. I 1901 flyttet Frick med sin familie til New York, og angivelig eide han på dette tidspunktet flere aksjer innen jernbanesektoren enn noen andre i verden.
Interessen for maleri meldte seg tidlig i tyveårene, og da Frick var i slutten av førtiårene begynte han å samle seriøst. Skulpturer, møbler og kunsthåndverk ble også innlemmet i samlingen. Samleiveren økte etter han flyttet til New York og bestemte seg for å bygge hus på 1 East 70th Street.
Allerede på planleggingsstadiet av nybygget hadde Frick besluttet å overlate huset og samlingen til offentligheten, og ifølge hans testamente skulle det opprettes et galleri kalt The Frick Collection etter hans og hans kones død. Frick døde i 1919, hans kone i 1931, og i 1935 ble galleriet åpnet for publikum.
Frick testamenterte også 15 millioner dollar til utbedringer og vedlikehold av bygningen, samt til nye innkjøp til samlingen. Det siste bildet Frick kjøpte, var Vermeers Mistress and Maid, og da han døde, inneholdt samlingen 137 malerier. I ettertid har det tilkommet mer enn 50 malerier.
Henry Clay Frick og hans kone Adelaide Howard Childs Frick hadde fire barn, hvorav to levde opp. Helen Clay Frick (1888–1984) giftet seg aldri. Helen hadde studert kunsthistorie og katalogiserte deler av samlingen etter sin fars død, og hun registrerte også nye innkjøp til samlingen. I 1920 grunnla hun biblioteket Frick Art Reference Library til sin fars minne. Helen var en standhaftig dame, og hun forble direktør ved biblioteket til hun var 96 år. Etterkommerne til Henry Clay Fricks sønn, Childs Frick, har også hatt viktige stillinger i museets styre.
Giovanni Bellini, St. Francis in the Desert, 1476–78, olje på poppelpanel, 124,6 x 142 cm. The Frick Collection, New York Foto: Michael Bodycomp.
Bygningen
Boligen, The Frick Mansion, ble bygget 1912–14, og tomten strekker seg over nesten et helt kvartal på Fifth Avenue. Arkitekten var Thomas Hastings, som også hadde vært involvert i formgivningen av The New York Public Library. The Frick Mansion var inspirert av engelsk 1700-tallsarkitektur og en klype italiensk renessanse. Etter Adelaide Fricks død i 1931 ble arkitekten John Russel Pope engasjert for å gjøre huset mer publikumsvennlig. Pope hadde tidligere hatt hånd om The National Gallery i Washington. The Frick Collection åpnet i 1935, og bygningen er senere utvidet to ganger (1977, 2011).
The Frick, som museet kalles av newyorkere, ligger rett ved den såkalte Museum Mile på Fifth Avenue, og i nærheten av flere viktige museer som The Metropolitan Museum of Art og The Solomon R. Guggenheim Museum.
Tidlig om våren blomstrer tre av New Yorks største magnoliatrær (plantet i 1939) i hagen mot Fifth Avenue. De er absolutt verdt å se! Blomstringen er vanskelig å spå nøyaktig, men du har best kjangs i begynnelsen av april.
Hva museet har og ikke har
The Frick har om lag 1100 gjenstander fra sengotikk til sent 1800-tall. Du trives best her om du har sans for klassisk maleri fra 1500- til 1700-tallet. Her finnes det ypperlige arbeider av gamle mestere, engelske 1700-tallsportretter, nederlandsk 1600-tallsmaleri, italiensk renessansemaleri, Limoges-emalje, kinesisk porselen og franske 1700-tallsmøbler. Det finnes knapt et bilde etter 1880-tallets impresjonisme
Glem hvite vegger og museal orden. Dette er ikke en kronologisk eller geografisk ordnet utstilling, slik man ofte møter på andre museer. Mange bilder henger der Henry Clay Frick selv plasserte dem.
Hans Holbein, Sir Thomas More, 1527, olje på plate, 74,9 x 60,3 cm. The Frick Collection, New York Foto: Michael Bodycomp.
Rembrandt, Self-Portrait, 1658, olje på lerret, 133,7 x 103,8 cm. The Frick Collection, New York Foto: Michael Bodycomp.
Orienter deg
Det er 16 gallerier og mange små rom her, så det er lett å overse samlingens ulike perler.
• Boucher-rommet: en liten fransk salong dekorert med François Bouchers rokokko-forlystelser.
• Fragonard-rommet: mer rokokko i form av store veggmalerier av Jean-Honoré Fragonard. Maleriene kompletteres med franske 1700-tallsmøbler og Sevres-porselen.
• The Living Hall: nesten slik det var i Fricks dager. Se Holbein, Tizian, El Greco og Bellini.
• West Gallery: et langt rom fylt med Constable, Corot, Turner, Rembrandt, van Dyck, Velázquez, Veronese og Vermeer.
• Enamel-rommet: Cimabue og Piero della Francesca.
• East Gallery: Goya, El Greco, Degas, Manet, Renoir og Whistler.
Gå ikke glipp av
• Bellini, St. Francis in the Desert, 1475–78.
• Rembrandt, The Polish Rider, 1655, og det store selvportrettet fra 1658.
• Corot, The Lake, 1861
Formidling
The Frick er god på formidling. Audioguiden er inkludert i prisen og verdt å få med seg. Det tilbys mange foredrag og konserter. Du finner også mye bra om samlingen på YouTube hvis du gjør et søk på «The Frick Collection».
NB! Barn ingen adgang!
Barn under 10 år har ikke adgang til museet, og unge under 16 år kommer kun inn i følge med voksne. Du skjønner hvorfor når du kommer inn. Du kommer svært tett på malerier og gjenstander, for det er nesten ingen beskyttende glass eller stengsler her. Viltre småbarn kan knuse mye.
It’s such a perfect day
Besøk The Frick om morgenen og ta en rotur på innsjøen i Central Park om ettermiddagen. Avslutt dagen med en aperitiff på The Boat House i Central Park ved solnedgang før du vandrer videre til en bedre middag og ut i New York-natten.
Johannes Vermeer, Officer and Laughing Girl, 1657, olje på lerret, 50,5 x 46 cm. The Frick Collection, New York Foto: Michael Bodycomp.
James McNeill Whistler, Symphony in Flesh Color and Pink: Portrait of Mrs. Frances Leyland, 1871–74, olje på lerret, 195,9 x 102,2 cm. The Frick Collection, New York Foto: Michael Bodycom.