Facebook pixel

Kari Elisabeth Haug er strålende fornøyd med sitt nye og flotte atelier hjemme i hagen på Bjerkøya i Sande utenfor Drammen.

– Den danske filosofen K.E. Løgstrup sier at vi har en flik av en annens liv i våre hender, forteller Haug.

Kari Elisabeth Haug er aktuell med mye denne høsten, både i inn- og utland. Vi møtte henne i det nye atelieret på Bjerkøya og stilte henne noen spørsmål rundt hennes kunst.

KOMMENDE UTSTILLINGER:

Kunst rett vest | Fossekleiva Kultursenter | 8.–24.sept

Galleri Varden, Jeløy | 16.sept–1.okt

– Kunstkjerringhælj i Holmsbu, kunstforedrag | 7.okt og 4. nov (Holmsbu Bad)

– «Art must have», Collectors selection,
MUSA Int Art Space | Roma 26.–28.oktober | Kiev 2.nov

Yukyung Artmuseum | Sør Korea | 1.sept–30.okt

www.kariart.net

 

Hva er det beste med atelieret ditt?
– Atelieret mitt er lyst, det tar inn lys fra tidlig morgen til sene kveld. Det gir en romfølelse hvor jeg blir inspirert til å skape. Her er stillhet, og de store vinduene gir nærhet til naturen rundt meg. Her kan jeg invitere inn til en opplevelse.

Hvordan er arbeidsrutinene dine?
– Jeg maler ikke etter klokken, men har perioder hvor jeg maler mye med sterkt fokus. Så kommer perioder hvor jeg tenker, henter inspirasjon, skriver, utstillinger, kontorarbeide og andre ting..

Jeg maler når jeg er i riktig stemning og er inspirert, det kan hende det er dager jeg ikke får gjort noe på lerretet.

Hva er ditt viktigste redskap når du skaper din kunst?
– Min egen identitet til det livet jeg lever og gnisten jeg kjenner til å gi dette videre til samfunnet og betrakteren.

Hvordan vil du beskrive kunsten din?
– Jeg kaller kunsten min «Den levende kunsten». Det jeg kjenner «levende» i meg selv ønsker jeg også at betrakteren skal kjenne på. Jeg ønsker å være til stede her og nå, i et ærlig ikke tilgjort uttrykk. Kunsten min er energisk og sårbar og skal kunne tolkes åpent.

Gjennom kunsten ønsker jeg å inspirere andre til refleksjon.

Hva er ditt motto som kunstner?
– Å være tro og ærlig mot meg selv i det jeg skaper.

Hvilke andre kunstnere finner du en resonans hos?
– Det er mange kunstnere som inspirerer meg. Weidemann ga meg impulser til å være fri og bruke fargene. Gjennom Munch ble jeg kjent med sjelens bilder og det som er lagret bak masker og fasader.

Ekspresjonistene Pollock og de Kooning oppfordret til spontanitet og til å uttrykke det umiddelbare. Twombly`s lekenhet berører også det sårbare og ærlige som jeg er opptatt av å uttrykke. Og Jan Groth, hans strek er interessant.

 

– For meg er det viktig å ha fokus på det levende mennesket, med sorger, gleder, utfordringer. Jeg lar streken boltre seg, lar den finne nye veger, løsninger, føre inn til hemmeligheten som finnes i hver av oss, unikt, levende og absolutt ikke fastlåst, sier Haug.

Hva inspirerer deg?
– Naturen, mennesket, historien og livet vi er en del av. Det å kunne uttrykke meg billedlig, uten ord, og se andre bli berørt av dette. Kjenne at jeg har en kraft til å påvirke, søke etter svarene vi ennå ikke kjenner, i det eksistensielle.

Hvordan har stilen din forandret seg gjennom tiden?
– Jeg er blitt mer bevisst på hva jeg ønsker å uttrykke, og streken er tydeligere.

Hvordan tenker du på komposisjon i verkene dine?
– Jeg tenker at jeg skal være mest mulig fri og være åpen for den kommunikasjon som oppstår i prosessen. Deretter må jeg justere inn slik at farge og form fungerer sammen i en helhet.

Har du alltid holdt på med kunst, eller var det et avgjørende øyeblikk som gjorde at du skjønte du var kunstner?
– Jeg har malt og tegnet siden jeg var liten, men jeg var opptatt av mye forskjellig så det var ikke tema den gang å utdanne meg til kunstner. Jeg ble lærer, der kunne jeg bruke mine kreative sider. Etter år med fokus på andre samt utfordringer i eget privatliv, hadde jeg så mye å fortelle, det hele ble som en eksplosjon.

Kan du fortelle oss om prosessen ved å skape verkene dine?
– Jeg maler første steg eller utkast. Deretter blir det viktig å se. Se hvor bildet tar meg hen, kjenne etter hvilket fokus det skal få. Jeg ser og ser, akkurat som jeg blir en medspiller i motivet. Sammen dikter vi historien videre..

Er det ett av verkene dine du er spesielt fornøyd med?
– Det er vanskelig å fremheve ett, fordi de har forskjellige kvaliteter alt etter som hva man ønsker å se. «The untold Truth» er veldig meg der jeg er nå, med fokus på den ærlige streken og gjennom denne vise en utilskjønnet verden hvor sårbarhet viser seg som styrke. Verket er et av bildene i utstillingen «Den utstrakte hånden» i Galleri Varden som åpner 16.september.

Hva jobber du mot denne høsten?
– Jeg har jobbet med en soloutstilling i Galleri Varden. Jeg har hatt stort fokus mot utstillingen i Roma i oktober, hvor jeg blir presentert som «Collectors Choice» av MUSA Int Art Space. Jeg jobber også mot soloutstillingen i Roma i februar. Ellers deltar jeg på Kunstnernes høstutstilling i Stavern, Kunst rett vest og «Kunstkjerringhelg» i Holmsbu. Og 14. oktober reiser jeg til Monte Carlo for å motta «Oscar dell’arte».

 

The untold Truth.

Atelieret stod ferdig vinteren 2016.

Malerier står klare for nye utstillinger og for visning til kunder og gjester som kommer innom.