Facebook pixel

Conversation with Anni Albers. Utstilling på SOFT galleri i 2014.

Tekstilkunstneren Kiyoshi Yamamoto ble født i Brasil i 1983, men er nå bosatt i Bergen etter å ha tatt sin mastergrad i 2013 ved Kunsthøgskolen der. Yamamoto jobber med både skulptur, vev, stofftrykk og tekstilfarging. Han er særlig interessert i industriell produksjon, og ser ingen motsetning i at noe industrielt også kan være unik og ren kunst. Ifølge Yamamoto skaffer han seg materialer på en heller ukonvensjonell måte: enten samler han dem inn selv, bedriver gjenbruk fra egne verk eller stjeler materialer fra venner og institusjoner. Når han vever, bruker han garn og andre materialer fra land han har et nært forhold til, som Brasil og Japan (foreldrene er japanske), eller norsk ull fra Senja. Til tekstiltrykk bruker han gullblader og sølv, og til skulpturene benytter han ulike tropiske tresorter, som er ulovlig å selge, i tillegg til kryssfiner fra Finland og norske frukttrær.

Hans frekkhet gjør seg ikke bare gjeldende når han innhenter materialer. Yamamoto behandler også selve materialet på en respektløs måte, ved å bryte ned tabuer og unngå at et objekt eller en person i kunstverket blir for dominerende. Kunstneren mener at ved å gi objektet verdi vil det motsatte bli understreket, nemlig at objektet egentlig ikke betyr noe. Det er patetisk å skape fine ting, mener kunstneren, selv om kunstverkene hans alltid har en tilbøyelighet til å dreie i den retningen.

Yamamoto sier han jobber dynamisk mellom materiale og konsept, og er dypt influert av japansk kultur. Kunsten hans er en konstant research, og gjennom materialene uttrykker han sine holdninger på en metaforisk måte. Yamamoto utforsker særlig forholdet mellom farge og identitet, og forholdet mellom aktivisme og materiell eksperimentering.

Yamamoto har også studert kunst i London og Rio de Janeiro, og har hatt flere internasjonale utstillinger, blant annet i London, Helsinki, Milano, Reykjavik og Riga. Tekstilkunsten hans har blitt kjøpt inn av Samtidsmuseet, Nasjonalgalleriet, Crafts and Design i Trondheim, KODE museum i Bergen og den norske ambassaden i Brasil.

Hyungkoo Lee