Facebook pixel

Et hyggelig møte med Lerin en maidag.

Når maleren Lars Lerin stiller ut sine akvareller på Haugar Vestfold kunstmuseum i Tønsberg, er det med en dyptloddende melankoli og en maleteknikk som nærmest tar pusten fra deg.

Jeg må innrømme at jeg har hatt en viss forutinntatthet når det gjelder akvareller; jeg får assosiasjoner til små bilder i duse pasteller som avbilder skog og lyse horisonter og som hadde sin storhetstid på slutten av åttitallet, der de var rammet inn i brede gullrammer og hang sammen med tørkede roser. Nå er det mulig denne forutinntattheten sier mer om meg enn om selve uttrykket, og desto større var overraskelsen da jeg nå for første gang fikk se Lars Lerins akvareller som stilles ut på Haugar. Jeg skjønte at her måtte jeg glemme alt jeg vet om akvareller. For det eneste disse bildene har til felles med bildene i mitt hode, er at de er laget av pigmenter og vann.

Lars Lerins reise som kunstner har vært lang og ikke alltid like planlagt. Etter studier på Gerlesborgsskolan i Stockholm og deretter fire år på Valand Konsthögskola i Göteborg flyttet han til Lofoten, der han ble boende med sin norske kjæreste i 12 år.

– Jeg drømte om å flytte til Lofoten allerede som tenåring, forteller Lerin, da jeg møter ham i forkant av hans utstilling på Haugar. Han smiler: – Og så ville jeg gifte meg med en sønn av en fisker.

Mange av Lerins akvareller avbilder folketomme fiskevær. Her Henningsvær, februar 2016. 100 x 150 cm.

Og slik ble det også. I 12 år bodde Lerin i Lofoten sammen med sin kjæreste Yngve Henriksen. Der hadde han en produktiv periode hvor hans ikoniske akvareller av fiskevær og kystlandskaper ble skapt. Men perioden var også preget av alkohol og pillemisbruk, noe som satte sine spor både i hans kunst og hans liv.

Det er en gjennomgående distanse og ensomhet i Lerins bilder av mennesketomme fiskevær og kystlandskaper. Hvis det er mennesker til stede, er de ofte løsrevet fra selve bildet og danner sin egen lille verden. Men den storslåtte naturen er til stede, og man aner sterke krefter i bevegelse både på lerretet og i den som malte.

Dette er Lars Lerins første store museumsutstilling i Norge som presenterer et bredt spekter av motiver som er laget over mange år. En fabelaktig presentasjon av Lerins arbeid, og av akvarellen som uttrykk.

En utstilling som kan anbefales på det sterkeste! Står frem til 17. september 2017 på Haugar.

Fullt intervju med Lars Lerin kommer i KUNST # 2 i slutten av juni.

Lars Lerin har også en del interiører i bildene sine. Her Bibliotek fra 2009. 151 x 303 cm.

Lerin har gitt ut mange bøker, og skrift har derfor ofte en naturlig plass i Lerins bilder. Dette kystlandskapet er fra Lofoten. Fjord fra 2015. 100 x 150 cm.

Det er utypisk folksomt i bildet Vinduet mot bakgården. Bildet er inspirert av den Oscar-nominert thrillerfilmen med samme navn fra 1954, regissert av Alfred Hitchcock, med James Stewart og Grace Kelly i hovedrollene.