Murakami betegner seg ikke som en politisk kunstner, men mye av hans nyere produksjon kretser rundt miljøvern, noe som ble intensivert i kjølvannet av kjernekraftulykken i Japan i 2011. Foto: Anne Vesaas

Når den japanske multikunstneren Takashi Murakami inntar Astrup Fearnley Museet, er det første gang den verdenskjente kunstneren har separatutstilling i Skandinavia. Gled deg!

Det føles litt som å komme inn i en eksploderende paintball når man trer inn i Astrup Fearnley Museet og Murakamis verden. Fargene og den visuelle overfloden kunne ikke vært en større kontrast der vi kommer inn fra Tjuvholmen en slafsete februardag. Det er som om sola, eller kanskje heller en brennende komet, har kastet et lys over en ellers så grå dag.

Murakami (som ikke må forveksles med den japanske forfatteren Haruki Murakami) er blitt et fenomen innen kunstverdenen på lik linje med Damien Hirst og Jeff Koons med deres enorme produksjon og store apparater. Murakami, får vi vite, har 220 ansatte som bare jobber med å produsere og promotere hans kunst og konsept; alt fra malerier og skulpturer til kaffe og hårprodukter. Nå skal publikum få ta del i en del av dette intrikate universet gjennom utstillingen Murakami by Murakami.

Noe av det første som møter en, er den nesten fem meter høye skulpturen Flames of Desire, og man kjenner nesten varmen fra verket som er dekket med bladgull og ser ut som et tre i full flamme. Rundt på veggene er enorme malerier, flere opptil 6 meter lange; de lager en ramme rundt utstillingen som rommer film, skulptur, verk fra andre kunstnere og, i dag, Murakami selv.

Pressekonferanse med kurator Therese Möllenhoff, direktør Gunnar B. Kvaran, Murakami og hans tolk.

Det er en godmodig kunstner som møter pressen på Astrup Fearnley Museet, og vi har allerede rukket å bli sjarmert der han sitter med en blomsterhatt i teddystoff, nikkende med hendene foldet på magen mens han lytter til kurator Gunnar B. Kvaran som forteller om prosessen med å velge verk fra Murakamis enorme produksjon.

Kvaran presiserer at dette ikke er en retrospekt, men at utstillingen konsentrerer seg om to perioder i Murakamis kunstneriske virke. Figuren Mr. DOB og konseptet «Superflat» som tar for seg utflatingen av japansk kultur. Denne delen av kunstnerskapet hans har plassert ham i arven etter popkunsten, men med hans egen høyst personlige stil.

Den neste delen av utstillingen tar for seg verk fra Murakamis nye kunstneriske retning som preges av en dypere dialog med japansk historie og religiøse referanser.

Det blir humring i salen når Murakami påpeker at de skandinaviske kuratorene nok legger en del mer vekt på hans politiske sider av verkene enn han selv er opptatt av å fremme. Han mener han henter inn strømninger fra samtiden som han bruker i sitt uttrykk, men at han ikke har en politisk agenda med verkene.

Utstillingen Murakami by Murakami rommer alle slags tolkninger, være seg politiske, religiøse eller omhandlingen av det superflate samfunnet. For som ellers i kunsten, er det publikums referanser som er de viktigste.

Les vårt intervju med Murakami i neste papirutgave av KUNST i mars! 

Utstillingen står frem til 14. mai 2017 på Astrup Fearnley Museet. Det vil bli holdt flere foredrag og omvisninger, for nærmere informasjon om datoer gå til www.afmuseet.no

 

Flames of Desire.

Murakami samarbeider med den norske kaffebaren Fuglen i Tokyo og produserer selv kaffe.

Murakami møter pressen noen timer før åpning.

Murakami har også satt sitt tydelige preg på museumsbutikken.

Undertegnede prøver seg på en leken Murakami-pose 🙂