Lillian Reif

Foto: Camilla Jensen

Jeg elsker januar. Det er som å ha fått en helt ny bok i gave. Bare at denne boken har blanke ark, og hvor det er jeg som skal fylle sidene med innhold. Jeg har mange tanker og ideer om hva jeg vil fylle det nye året med. Jeg har ambisjoner om å ta sertifikat, trene mer, selvfølgelig, drikke mindre champagne(eller var det mer?), bli enda mer miljøvennlig, øve mer på ukulelen jeg fikk til jul i fjor, og i det hele tatt bli et bedre og mer effektivt menneske. Men altså, først og fremst har jeg en ambisjon som overskygger alt det andre: Nemlig å se, oppleve, føle, ta del i, analysere og puste masse ny kunst! Jeg elsker å sette meg ned foran skjermen med utstillingsguiden LISTEN.no og plotte inn i min kalender alle de utstillinger jeg skal få med meg i løpet av 2017. Jeg er så heldig at det å oppleve kunst er en del av min jobb. Men det å gjøre kunstopplevelser til en prioritet er ikke så vanskelig som man tror. Litt planlegging er alt som skal til. I stedet for å møte en venn på cafe- legg turen til et galleri- kommer dere på åpningen får dere til og med gratis drikke. I stedet for å ta poden på kino, gå på et museum, gjør det til en lek (les kunsthistoriker Therese Sjøvolls utmerkede tips for hvordan underholde barn på museum i hver utgave av KUNSTs Museumsguide), eller skal du på date? Gå på utstilling. Ikke noe imponerer en fremtidig partner så mye som en som tur på et galleri hvor du kan tolke og fortelle om bildene (går du på galleriets hjemmeside først, så får du all den informasjon du trenger for å imponere din fremtidige partner). Det å prioritere kunst er i grunn ingen kunst, det handler mer om å ville. Og jeg håper du vil. For det du investerer i kunsten, får du flerfoldig tilbake. Vi sees på utstilling!

Her er noen av utstillingene jeg skal se de første månedene i 2017:

Henrik Placht

Henrik Placht, Permafrost I, 2016, 268 x 190 cm

Henrik Placht
Den abstrakte maleren Henrik Placht er en kunstner jeg har stor respekt for. Det maleriske utrykket hans er lekent, eksplosivt, fritt, fargerikt og fullt av alvor. Hans syvende utstilling på Galleri Haaken som åpner 12 januar har fått tittelen PERMAFROST– en referanse til vår kriserammede verden med den globale oppvarmingen som ikke lar seg reversere. Permafrosten er i ferd med å tine, og dette har uante konsekvenser for klimaet. Jeg forventer en urovekkende vakker utstilling. Utstillingen står til 5 februar.

©Takashi Murakami/Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved.

Takashi Murakami, Blue Life Force (2012) ©Takashi Murakami/Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved.

Takashi Murakami
Takashi Murakamis eventyrlige univers blir en av de store snakkisene på kunstfronten denne vinteren. Astrup Fearnley Museet, som første museum i Skandinavia, arrangerer en kjempeutstilling med den japanske kunstneren fra 10. februar til 14. mai. Her vil publikum få en bred innføring i hans kusntnerskap, men også få se deler av Murakamis egen kunstsamling. Mannen som har blitt kalt Asias svar på Andy Warhol og som kanskje er mest kjent for begrepet ”Superflat”, er absolutt verdt et besøk i det nye året.

Randi Nygård
Jeg synes det er spennende når miljø og politikk får en sentral rolle i kunsten, og jeg ser at det er mange, særlig unge kunstnere som er opptatt av å vise en politisk og sosial bevissthet i sitt arbeid. 16. februar åpner Randi Nygårds utstilling Isbreen pustar mens vi leitar etter den arktiske tåka på Trøndelag Senter for Samtidskunst. Nygård ser på sammenhenger i fakta, på tvers av språk, naturvitenskap og samfunnskunnskap. Hun bruker medier som tegning, video, skulptur, og tredimensjonale collager. I denne utstillingen viser hun forholdet mellom vekst i økonomi og jordas begrensende naturressurser, språklige og visuelle sammenhenger mellom planter og planeter, og verk om at isbreer puster og biologisk liv faller fra himmelen og at tid muligvis ikke konstant går, men oppstår mellom ting. Utstillingen står til 12. mars 2017.

Nan Goldin

Nan Goldin, Kristy and Miles at Juicey, NYC, 1996

SNAP
Foto ligger mitt hjerte nær, så når Museet for samtidskunst åpner utstillingen SNAP. Dokumentar og portrett. Fotografier fra samlingen 17 februar, da kommer jeg til å være der. Utstillingen stiller spørsmålet: Viser dokumentarfotografiet et sant bilde? Og fanger portrettfotografiet en persons identitet? Viktig tematikk i en tid da bildedeling nærmest har nådd et hysterisk nivå på sosiale medier. En rekke kunstnere fra museets egen samling er representert, blant annet Dag Alveng, Vibeke Tandberg, Cindy Sherman og Nan Goldin. For full oversikt kan du ta en titt på nasjonalmuseets egne hjemmesider. Utstillingen står til 3. september 2017.

Kiki Kogelnik

Kiki Kogelnik, Female Robot, 1964, olje og akryl på lerret, (123 × 184 cm). Kiki Kogelnik Foundation.

Kiki Kogelnik
Hver gang jeg er i Stavanger går alltid turen innom Kunsthall Stavanger. Kunsthallen overasker stadig med nye spennende kunstnerskap, eller som nå, med et tilbakeblikk på kunstnerskap som absolutt tåler et nytt besøk. Fra 30. mars viser kunsthallen, i samarbeid med Kiki Kogelnik Foundation, Kogelniks verk fra 1960 og 1970 tallet, en spesielt produktiv periode i kunstnerens liv. Kogelnik brukte en rekke ulike medier i sin kunst, og hadde et nære forbindelser til Popkunsten. Verkene som vises i kunsthall Stavanger gir gjenklang i aktuelle temaer som globalisering, miljøvern og kjønnspolitikk og føles like relevant i dag, som for 40 år siden da verkene ble skapt. Utstillingen står til 13. august 2017.