William Eggleston

William Eggleston, amerikansk fotograf (f. 1939). Bilder fra serien Before Colours.

William Eggleston

Let Photography be your Muse. Interessen for å samle på kunstfotografi har eksplodert over hele verden. Å samle på fotografi kan gi stor glede både følelsesmessig, intellektuelt og sosialt. Hva er så en samlers motivasjon for å kjøpe et bilde og bygge en samling? Investeringspotensial, estetikk, kjærlighet til kunsten, utfordring, nyskjerrighet, emosjonell søken, intellektuell søken, sosial status, egobygging og/eller offentlig oppmerksomhet? En kombinasjon av alt? Vi spør!

Camilla Prytz født 30.12.1971 i Oslo, Norge.

Asker Kunstskole 1991-93

Utdannet glassblåser fra Kosta Boda Glasskole i Sverige 1994.

Jobbet i Glasshytta i Stavern 1993-96. 

Drev eget glassverksted i Oslo 1997-2011.

Flyttet til Kristiansand i 2011, og driver idag glassverksted på Odderøya og emaljeverksted i Marvika.

Siden 2016 har hun jobbet som glass- og porselensdesigner for Magnor Glassverk.

Lanserte den første av mange smykkekolleksjoner i 2001, i materialene glass, sølv, gull og emalje. Smykkene har blitt brukt av prinsesser, fashionistaer og Hollywoodstjerner som Rihanna og Olsen-tvillingene. 

I 2016 mottok Camilla Prytz Kristiansand Kommunes Kunstnerstipend for etablerte kunstnere, og Vest-Agder Fylkeskommunes Arbeidsstipend for Kunstnere.

 

Monica Tønnesen Reitan

– Markedsøkonom BI

– Styremedlem Kunsthall Trondheim AS

– Privat samler av samtidskunst med sin mann, Ole Robert Reitan

– For tiden fulltid bachelorstudent UiO, Estetiske fag med fordypning i kunsthistorie

1. Navnet William Eggleston vil få mange til å tenke på fargebilder i saftig rødt og blått og solfylte pasteller. Egglestons utstilling på MoMA New York i 1976 skapte fotohistorie ved å markere at kunstverdenens øverste instans anerkjente fargefotografi som kunstform. Her har du valgt 60- og 70-tallsbilder i sort/hvitt fra serien Before Colours. Hva gjør disse bildene spesielle for deg?
– Jeg har mange bøker av Eggleston, og hans fargefoto er jo utrolig flotte. Jeg skulle gjerne ha hatt noen av dem i samlingen. Men jeg falt for denne serien fordi den har en helt egen stemning, man får lyst til å reise tilbake i tid når man ser på bildene.

2. Er de rammet inn og hengt opp?
– Bildene henger hjemme i gangen, så jeg har gleden av å se dem hver dag.

3. Hva betyr kunstneren Eggleston for din opplevelse av bildet? En studie av kunstsamlere som nylig er publisert i magasinet Psychology and Marketing, antyder at kvinner er mest opptatt av selve bildet, mens menn er sterkere påvirket av kunstnerens livshistorie og prestasjoner. Kjenner du deg igjen?
– For meg er kunstneren en viktig del av et verk. Det er klart at man først lar seg tiltrekke av selve bildet, men jeg ønsker alltid å vite noe om bakgrunnen for bildet, også hvordan kunstneren jobber, hvilke teknikker han bruker, hva han tenker, om det er noe spesielt budskap. Og vil gjerne se andre ting han har gjort.

4. Etter hva jeg forstår er Before Colour-serien vanskelig å få tak i. Hvordan fant du disse bildene?
– Dem kjøpte jeg på en utstilling hos galleriet Peder Lund, og det er helt utrolig hva han har fått til av spennende utstillinger med store og viktige samtidskunstnere.

5. Jeg spurte en engelsk gallerist om han kunne beskrive den perfekte samler. Han svarte: «En som er i ferd med å oppdage fotografi». Hva var ditt første kunstfotografi i samlingen?
– De første tre fotoene vi kjøpte, var av kunstneren Shomei Tomatsu, fra serien Screen. Disse er også i sort/hvitt. Motivene er nakne kvinnekropper med gjenskinn av bygninger på. Barna var ganske små, så de likte ikke at det hang rumpe og pupper nede, så flere ganger ble de tatt ned fra veggen og plassert oppe på soverommet vårt. Men nå får de henge fremme igjen. Antakeligvis bra det ikke var Araki vi hadde kjøpt …

6. Har du en samlerstrategi?
– Vi samler stort sett kunst fra 1950 og utover, men vi har noen unntak. Det er en interesse min mann Ole Robert og jeg deler, men det er jeg som har brukt mest tid på det. Han er med når han har anledning. Jeg reiser mye rundt og ser på kunst. Bruker mest tid i NY, LA og London. Og drar på messer og biennaler. Når jeg kjøper kunst, ønsker jeg å kjøpe fine verk av kunstnere som allerede har etablert seg i kunsthistorien. Svært sjelden kjøper jeg up and coming.

7. Klarer du å velge bort vakre bilder?
– Jeg leste en gang noe kritikeren Clement Greenberg sa: «Man skal være på vakt for bilder som er lette å like, erfaringen tilsier at man blir fort ferdig med slike bilder.» Dette er noe jeg har erfart selv, jeg merker at de bildene som er mer utfordrende, er dem jeg ofte blir gående og se mest på.

8. Hva vil du med samlingen?
– Vi ønsker at samlingen skal bli unik og inneholde flotte verk som kan være til glede for flere. Akkurat nå er den til stor glede for oss, og det er en fantastisk interesse å dele. Den gir oss spennende diskusjoner, reiser og vi møter nye interessante mennesker.

9. Har du et råd til en samler i startgropen?
– Se mye kunst sammen med folk med kunnskap. Det gir en helt annen opplevelse. Søk råd, spesielt hvis du skal legge en del penger i det. Den personlige opplevelsen er naturligvis avgjørende, men dersom det er høy pris og en uetablert kunstner, ville jeg støttet meg til andres råd. Og kanskje spesielt innen fotografi, med tanke på teknisk kvalitet.

10. Er det viktig at dere er enige i valg av bilder?
– Absolutt ikke. Det er i hovedsak jeg som står for valg og innkjøp, men heldigvis liker vi mye av det samme.

11. Mannen til en venninne av meg gav henne ultimatumet «Bildet eller meg!» etter et impulsivt kjøp. Har dere vært så uenige at et bilde må ned fra veggen igjen?
– Nei 🙂