Facebook pixel
Nicolay Aamodt

Nicolay Aamodt er aktuell med helt nye papirarbeider for utstilling hos Galleri Fineart. Men vær rask! Bildene henger kun ut helgen!

Nicolay Aamodt jobber intuitivt og går etter magefølelsen. Han tenker både fort og langsomt.  Han jobber uanstrengt, assosiativt og tar kjappe  avgjørelser i prosessen. Her er det ingen rom for overtenking eller fasitsvar. Ingen streker under svaret. Tolkningen er åpen for betrakteren.  Nicolay Aamodt jobber gjerne ut fra en umiddelbar tanke eller interessefelt. Akkurat nå er det horisontlinjen og landskapet som utforskes og gir tema for utstillingen.

Alle arbeidene i utstillingen er bygget opp parallelt i en maksimalistisk  prosess hvor sluttresultatet ikke nødvendig vis blir maksimalisme, etter «oppryddingen» underveis.

Nytt for denne utstillingen er at han, for første gang, har jobbet med teknikken dyptrykk i virkeprosessen. Dyptrykkene danner utgangspunkt eller bakteppe for oppbyggingen av collagene. I noen arbeider trer de tydelig frem, i andre er de mer skjult, snudd bak frem og opp ned.

Nicolay Aamodt

Alle mine arbeider er prosesser i tid og person.

Aamodt konstruerer sine komposisjoner i fine lag på lag. Han er bevisst i sin materialbruk og gjenbruk og benytter gjerne referanser til tidligere arbeider eller kunsthistorien; med spor av Braque og Picasso (kubistisk tenkning) og Matisse (stilisert bladverk) men mest av alt, Nicolay Aamods umiskjennelige signatur. Her finner du hans karakteristiske bruk av spraymaling, kartong, tekstil, fargeflater, tegning, bruk av kull, lim kulepenn, tegneserie-klipp og nedtonede palett

Det er noe uforpliktende og forløsende med papir synes Aamodt.  Han arbeider spontant i prosessen med collagene, reduserer og  tilfører, hvor «biten» som settes inn eller taes ut gir verket ny mening.

Galleri Fineart
13.–16. oktober 2016
Utstillingen inneholder 26 helt nye arbeider

Se arbeidene her

Nicolay Aamodt

Self portrait with water, 112 x 77 cm, blandingsteknikk, 2016.

Nicolay Aamodt

Uten tittel, 91 x 63 cm, blandingsteknikk, 2016.