Frank Gehry

Det meste arkitekten Frank Gehry tar i, har en tendens til å bli til gull. Selv bølgepapp.

Du kjenner ham kanskje som arkitekten bak det berømte Guggenheimmuseet i Bilbao. Den prisbelønte kanadiske arkitekten Frank O. Gehry (1929–) står bak en mengde skulpturelle bygninger verden rundt der materialbruken ikke sjelden er like oppsiktsvekkende som de buktende, ekstravagante formene. Tidlig i karrieren vakte Gehry reaksjoner med enkle materialer som bølgeblikk, etter hvert har materialbruken blitt gradvis mer sofistikert. Gjennomgående er at han inviterer betrakteren til å se materialene med helt nye øyne. Som da han benyttet rustfritt stål, et materiale de fleste forbinder med kjøkkenet, til fasaden på Walt Disney Concert Hall i Los Angeles.

Men det var ikke arkitekturen Frank Gehry i første omgang ble kjent for. Etter å ha funnet en haug med bølgepapp utenfor arkitektkontoret sitt i Los Angeles begynte Gehry å eksperimentere med dette materialet han vanligvis pleide å bruke til å lage modeller. Han fant ut at når nok plater ble limt sammen i ulike retninger, ble bølgepappen overraskende sterk. Da han gikk frem med håndsag og kniv, så han at den også hadde et vakkert tverrsnitt. Materialet fikk navnet Edge Board, og mellom 1969 og 1973 ble møbelserien Easy Edges til. Ønsket var å lage møbler helt utenom det vanlige av et helt vanlig materiale.

Gehry var ikke den første som lagde møbler av papp. Utover 1960-tallet prøvde flere å lage møbler av papp fordi det var et billig materiale det var god tilgang på. Skjønt, man fant fort ut at materialet på langt nær kunne måle seg med vidundermaterialet plast, og de fleste gav opp forsøket.

Stolen Wiggle Side Chair fra 1972, i Easy Edges-serien, fikk derimot suksess nær sagt over natten. Da interessen tok av og prisene likeså, valgte Gehry å stoppe produksjonen. Han ville ikke bli kjent som møbeldesigner når hans virkelige lidenskap lå i arkitekturen. Han gjorde likevel et par stunts til som møbeldesigner i ettertid, og i 1986 ble Wiggle Side Chair relansert av Vitra.

Stolen bestod av 60 lag med bølgepapp, holdt på plass av en trefiberplate på hver side og skjulte skruer for å stabilisere strukturen. Formen er unektelig utenom det vanlige og unektelig ikonisk, der den bukter og folder seg fra setet og ned mot gulvet. Den sammenlimte bølgepappens tverrsnitt utgjør et detaljrikt gjentakende mønster som fungerer svært godt til stolens buktende form.

Med sine bygninger viser Frank Gehry gang på gang at han er en mester i sitt fag. Men også som møbeldesigner er stjernearkitekten Gehry i aller høyeste grad til stede.