Facebook pixel
Kay Bojesen

© Kay Bojesen

Kay Bojesen (1886–1958) er kjent for sine solide og skøyeraktige leketøysfigurer i tre, som er elsket av små og store barn verden over.

Sammen med sine venner og kolleger som blant annet inkluderte Hans Wegner, Arne Jacobsen og Finn Juhl, er Kay Bojesen en av de viktigste formgiverne innen dansk design. Han var utlært sølvsmed hos Georg Jensen i 1910, og åpnet et eget sølvsmedverksted i København tre år etter. Her skapte han bestikk og andre bruksgjenstander i jugendstil, før han ble en av de første danske sølvsmedene som omfavnet funksjonalismen.

Det var etter at Bojesen fikk sønnen Otto i 1919 at han for alvor begynte å interessere seg for leketøy. Han hadde som sølvsmed lagt vekt på gjenstandenes bruk og holdbarhet, og dette kunne i stor grad overføres til barneleker, for han hadde sett mang en leke gå i stykker i hendene på sønnen som var aktiv og sterk. Han ønsket å skape leketøy som tålte uforsiktig lek. Rett og slett litt juling. Det skulle tåle å bli brukt av barnehender.

I 1932 opprettet han et nytt verksted for sølv- og trearbeid, og her ble en rekke trefigurer fra dyreriket til. Som perler på en snor kom det hester, hunder, fugler, elefanter, flodhester, kaniner og aper ut fra Bojesens verksted. Trefigurene var bygget opp av enkle geometriske og organiske former med glatte overflater som var gode å holde i. Formspråket var uskyldig og sympatisk med humoristisk tilsnitt. De appellerte til barna og inspirerte til lek. Selv om han mottok en Grand Prix på triennalen i Milano i 1938 for bestikksettet som senere fikk samme navn som prisen, var det med figurene i tre Bojesen fikk sitt virkelige og folkelige gjennombrudd.

Apen i teak og limba fra 1951 er den mest kjente. Den produseres i dag av danske Rosendahl i de samme tresortene, bærekraftig fremstilt, må sies. Den har gripende hender og føtter som gjør at den kan henges etter både armer og bein og i lange lenker. Til minst like mye glede for foreldrene som pynt på barnerommet, som for barna. For retrobølgen de senere årene har gjort trefigurer populære blant voksne. De viser først og fremst god smak og i andre rekke samfunnsansvar gjennom å være en motpol til de enorme mengdene av fargerike plastleker som produseres i dag.

Bojesen har med sin ape klart å fange sjimpansens særegenheter. Den er uttrykksfull, og de lange stive armene gir morsomme positurer. Det skøyeraktige smilet er prikken over i-en. Bojesen ble kalt «humøret i dansk brukskunst», og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor.

Frem til 22. mai kan du se Bojesens trefigurer utstilt i Drammens Museum.