Da Azuma Makoto dro til Tokyo i 1997 for å følge drømmen om å starte rockeband, ville skjebnen at han skulle spille på flere strenger og han endte opp som verdenskjent blomsterkunstner!

Samtidig som han utviklet sitt fire-manns band, livnærte han seg ved å jobbe som selger på Ota Market, et av de største markedene med blomster og prydplanter i Japan. Det var her ideene om skulpturer og installasjoner bokstavelig talt begynte å blomstre; ideer som langt overgikk de vanlige pyntebukettene Makoto solgte på markedet. Fascinasjonen for plantenes uttrykk og rike blomsterspråk førte til at han en dag tok på seg ansvaret for en blomsterbutikk i et supermarked i Azabu-Juban, og i 2002 slo han seg sammen med kollega Shunsuke Shiinoki og åpnet en «haute-couture» blomsterbutikk kalt JARDINS des Fleurs i Minami Aoyama i Tokyo.

Det finnes flere hundre skoler for å lære blomsteroppsats i Japan, men de er stort sett basert på tradisjonelle metoder og appellerte ikke til Azuma Makoto, han ville ta faget til nye høyder. Etter å ha drevet blomsterhandel i noen år startet Makoto i 2009 et eksperimentelt botanisk laboratorium (AMKK) sammen med vennen Kaju Kenkyusho. Sammen kreerte de store utstillinger i New York, Paris og Düsseldorf og ble invitert til museer og gallerier i Italia, Belgia, Kina og Mexico. Blomsterdekorasjonene ble etter hvert svært voluminøse, Makoto utvidet formatet til ytterste sammenlignet med de tradisjonelle oppsatsene og bukettene. Tidligere i år dro han til Filippinene, og midt ute i havet utenfor øya Negros bygget han en fire meter stor skulptur av 10 000 røde Heliconia-blomster. Dette prosjektet var en oppfølger av EXOBIOTANICA, den botaniske romferd. Makoto ønsker å sette blomster og planter inn i omgivelser de normalt ikke opptrer i. Prosjektet på Filippinene, kalt In Bloom, ble montert på en enkel flåte som de lokale fiskerne bruker, bygget av bambusstokker. 70 % av jordens overflate er dekket av hav, Makotos skulptur flyter i en perfekt, storslått koboltblå ramme som skifter lys og uttrykk hvert minutt i samspill med vind og bølger. Han ønsker ikke bare å formidle det estetisk vakre blomsterspråket med kunsten sin, men er vel så opptatt av forvandlingen fra knopp til avblomstring som en metafor for livsløpet. Makoto mener at blomster trigger sansene våre ved mer enn bare sin overfladiske skjønnhet, og ved å iscenesette blomstene utfordrer han de stereotype oppfatningene av hvordan nye sider og funksjoner ved plantene kan formidles. Han ser blomster som musikk, de uttrykker noe av den samme umiddelbarheten.

Se dokumentaren om prosjektet In Bloom på: http://azumamakoto.com/?p=5534